• Patrick Johansson (Stormwind) - 48
  • Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Follow The Cipher - Follow The Cipher
Follow The Cipher - Follow The Cipher
Graspop komt snel dichterbij. Om in de sfeer van het vierdaagse festival te komen, is het een goed idee om wat materiaal te beluisteren van bands die op de komende editie gaan optreden. Neem nu Follow The Cipher, een Zweedse band die in 2014 is opgericht en recentelijk via Nuclear Blast zijn debuutalbum op de markt heeft gebracht.

Het kwartet onder leiding van Ken Kängström maakt pop metal. De invloeden komen uit de jaren tachtig (arenarock en hair metal), negentig (Nightwish) en modernere tijden (Delain, Amaranthe, Battle Beast, Sabaton en Paramore). De naam van Sabaton is niet opmerkelijk, aangezien Ken voor die band studiowerk heeft gedaan als gitarist en (een beperkt aantal) songs heeft geschreven. Hij schreef samen met Joakim Brodén onder meer Carolus Rex. Een geslaagde versie van die legendarische track staat op het debuutalbum Follow The Cipher.

Ken ontmoette zangeres Linda Toni Grahn en werkte met haar aan de songs. In eerste instantie waren deze bedoeld voor een project. Diverse muzikanten werkten met het duo samen totdat in drummer Karl Löfgren, gitarist/zanger Viktor Carlsson en bassist Jonas Asplind de gewenste line-up werd gevonden en het project werd omgezet in een band. Het is vooral Linda die alle ruimte krijgt om haar kunnen te etaleren. Linda heeft een krachtige, melodieuze rockstem met een rauw randje. Daardoor klinkt het Amaranthe-achtige Valkyria extra stevig.

De songs, die wat aan de overgeproduceerde kant zijn (autotuning is goed hoorbaar), zijn mierzoet en al tijdens de eerste luisterbeurt mee te zingen. Voorbeelden daarvan zijn Winterfall (hair metal), Titan’s Call (arena rock met zanglijnen die wel wat aan Delain en Sabaton doen denken) en de single The Rising, waarin het bereik van de zangeres opvalt en vooral het refrein sterk is. In A Mind’s Escape laat Linda ook haar melodieuze stem op een mooie manier horen.

Instrumentaal gebeurt er niet heel veel. De toetsenpartijen zorgen samen met de staccatoriffs voor een flitsend, jong en energiek karakter. Zo hier en daar komt er een gitaarsolo voorbij, de meest fraaie in Starlight. A Mind’s Escape en vooral Play With Fire (symfonische power metal) laten wat meer instrumentale diepgang horen. Het net wat té makkelijke I Revive is daarentegen een van de minder beklijvende tracks, maar de andere songs blijven al snel hangen. In Starlight (met metalcore-elementen) zorgen Joakim Brodén (Sabaton), Nils Patrik Johansson (Astral Doors), Johnny Lindkvist (Nocturnal Rites) en Ronny Hemlin (Tad Morose) voor een grote vocale diversiteit. Het is samen met Play With Fire en Valkyria een van de beste tracks.

Follow The Cipher is vooral een album dat fans van een combinatie van symfonische power metal en euro-pop zal aanspreken. Stoor je je niet aan de overgeproduceerde sound, dan is dit een release voor jou. Dit is muziek die je direct raakt of niet. Het is goed voor te stellen dat hier een doelgroep voor warmloopt en tijdens Graspop meezingt met Winterfall, Titan's Call, The Rising en uiteraard Carolus Rex.

1. Enter The Cipher
2. Valkyria
3. My Soldier