Toxic Shock - Twentylastcentury
Label: This Charming Man Records
Toxic Shock - Twentylastcentury
Crossover doet het goed. Het Amerikaanse Power Trip heeft vorig jaar volgens velen een van de beste albums van dat jaar uitgebracht, Municipal Waste is een grotere bands die uit de thrash-revival is voortgekomen en ook Suicidal Tendencies weet niet van stoppen. Wat mij betreft hoort Toxic Shock ook in dit rijtje met zijn Twentylastcentury. Met duidelijke invloeden van bands als Slayer, Suicidal Tendencies, Discharge, Exodus en Bad Brains weten deze jongens bijzonder goed hoe ze je stereo kapot moeten blazen.

Het debuut Daily Demons van Toxic Shock kwam uit in 2013 en oogstte voornamelijk lof. Maar de band wilde duidelijk meer. In 2015 volgde een split met een van de grotere crossoverbands op dit moment: Iron Reagan. Toxic Shock heeft het daarbij voor elkaar gekregen Flemming Rasmussen het nieuwe album te laten produceren. Rasmussen heeft onder andere het tweede, derde en vierde album van Metallica geproduceerd, om maar aan te geven welke kwaliteiten hij bezit.

Naast de betere productie is het ook duidelijk dat Toxic Shock zelf gegroeid is. De riffs in Serpent’s Tongue en Evil Presence doen niet onder voor Exodus. Ze geven deze tracks ook meteen een thrashy gevoel. De drumpartijen van White in Godless beuken op het ene moment op je in om daarna juist een meer ondersteunende rol te vervullen. De zang van Wally is ook zeker diverser geworden. Iceberg en Immobilized And Paralyzed openen met vuige stukken die erg aan Black Sabbath doen denken. Ook dreigendere stukken in bijvoorbeeld Evil Presence klinken heel natuurlijk. Maar denk niet dat Wally is vergeten hoe hij boos moet klinken. Headknives, 366ick Days en 2016 Mentality komen hard binnen en de pure agressie is aanstekelijk.

Perfect is dit album niet. Immobilized And Paralyzed lijkt veel op Iceberg, dat slechts twee nummers daarvoor komt. Iceberg zelf heeft een te lange overgang waardoor het momentum verloren gaat, wat jammer is voor het openingsnummer. Dat het album is geschreven in 2016 wordt ook niet onder stoelen of tafels geschoven. 366ick Days, 1986 en 2016 Mentality refereren allemaal aan wat er allemaal mis is met 2016. Dit maakt dat de nummers er niet minder om klinken, maar in 2018 klinkt het al een beetje als mosterd na de maaltijd, laat staan over een paar jaar.

Toch verdient het album het zeker om over een paar jaar nog beluisterd te worden. Want met Twentylastcentury heeft Toxic Shock een klapper van een plaat afgeleverd. Iedereen met een voorliefde voor crossover of thrash metal doet er goed aan deze plaat aan te schaffen, want Toxic Shock zou zomaar eens de nieuwe kartrekker van crossover kunnen worden.

1. Iceberg
2. Serpent’s Tongue
3. Immobilized And Paralyzed