Zeke - Hellbender
Label: Relapse Records
Zeke - Hellbender
Zeke kreeg in de jaren negentig en het begin van het nieuwe millennium aanzien als mega-snelle speedrockformatie. Hevig beïnvloed door Motörhead en genres als hardcore en punk ragde de band zijn albums vol tot 2004. Na de release van 'Til The Livin' End hield Zeke, op een paar ep's na, het voor gezien qua uitbrengen van volledige platen. Live was de groep nog wel te aanschouwen en er werden ook nog samenwerkingen aangegaan zoals splits met onder andere Disfear en Peter Pan Speedrock. Veertien jaar later komt Zeke dan eindelijk weer met een nieuwe plaat op de proppen.

Al kun je ondanks de vijftien tracks die Hellbender telt wellicht niet spreken van een geheel en volledig album. Qua speelduur doet de plaat namelijk met zijn twintig minuten niet veel onder voor een ep. Dat de lengte niet zo heel veel voorstelt, zegt gelukkig niets over de kwaliteit. Zeke blaast en ragt als een malle en stelt absoluut niet teleur.

Echt onderscheid maken tussen het materiaal is er daardoor niet bij. Alle tracks klokken nabij de minuut of eronder en On The Road is met zijn speelduur van 1,51 minuten het langst. Doordat alle tracks zo kort zijn en vooral het kenmerk hebben meegekregen om zo snel mogelijk gespeeld te worden, is het moeilijk om de songs in het begin te leren kennen.

Dat vormt echter geen probleem, want ondanks de beknopte speeltijd zijn alle tracks prima in orde. Vooral de stomende gitaarriffs en de Motörhead-achtige solo's zijn het vermelden waard. Het is dan ook genieten van de bak herrie die Zeke over de luisteraar heen stort. Geen concessies, maar gewoon volop gaan. Wat dat betreft is het alsof de tijd heeft stil gestaan voor Zeke en zou je niet zeggen dat er zo lang tussen Hellbender en 'Til The Livin' End zit. Een ander groot pluspunt is de toevoeging van gitarist Kyle Whitefoot. Met een extra gitarist in de gelederen klinkt het geluid van de formatie nog steviger en ook live is hij zeker een waardevolle en energieke toevoeging.

Al met al is Hellbender kort. Heel kort zelfs. Al mag dat geenszins de pret drukken. De twintig minuten staan vol met geweldige tracks en die knallen vol overgave de speakers uit. Het is fijn dat de band weer aan het opnemen is gegaan en dat er geen sleet zit op de energie van de leden. Live is de groep onvermoeibaar en dat is ook het geval op Hellbender. Als de heren met de snelheid waarmee ze spelen nu ook weer nieuwe nummers gaan opnemen, dan maken ze het gat van veertien jaar ook weer helemaal goed.

1. All The Way
2. Two Lane Backtop
3. On The Road