Kerry King in Muziekcentrum Enschede
Enquête

Wat is jouw favoriete Metallica-song?

72 Seasons
Battery
Blackened
Creeping Death
Enter Sandman
Fade To Black
For Whom The Bell Tolls
Fuel
Hardwired
Lux Æterna
Master Of Puppets
Nothing Else Matters
One
Orion
Sad But True
Screaming Suicide
Seek And Destroy
St. Anger
The Day That Never Comes
The Four Horsemen
The Unforgiven
Until It Sleeps
Welcome Home (Sanitarium)
Whiplash
een andere Metallica-kraker, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    19 april:
  • Dear Mother
  • Electric Eel Shock en Dikke Dennis & de Røckers
  • Martyr
  • Roadburn festival
  • Subsignal en powerized
  • The Warning
  • Wishbone Ash
  • 20 april:
  • FM
  • Marduk, Origin en Doodswens
  • Metal Battle finale
  • Roadburn festival
  • The Exploited
  • 21 april:
  • Dear Mother en Another Now
  • Pestilence, Carnation en Bodyfarm
  • Roadburn festival
  • 23 april:
  • Lord Of The Lost, The Raven Age en Empire Of Giants
  • Vanaheim, Xoan en End Of The Dream
  • 24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
    19 mei:
  • I Prevail en Kid Bookie
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Masters Of Reality
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bob Rock (producent) - 70
  • Markus Eurén (Moonsorrow) - 46
  • Ruud Jolie (Within Temptation) - 48
  • Tony Martin (Black Sabbath) - 67

Vandaag overleden:
  • Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992
Review

Ad Hominem - Napalm For All
Jaar van release: 2018
Label: Osmose Productions
Ad Hominem - Napalm For All
Het is in deze tijd van lange tenen en honger naar slachtofferrollen best noemenswaardig dat het Franse Osmose het uiterst controversiële en politiek incorrecte Ad Hominem nog steeds in de stal heeft staan. Het geesteskindje van Kaiser Wodhanaz viel voor veel mensen namelijk onder de noemer 'nationaal socialistische black metal' terwijl bovengenoemde al in meerdere interviews aangaf hier niets voor te voelen. Desalniettemin liet de keizer zich niet kennen en bleef hij lekker controversiële albums maken en spande de kroon met het fenomenale Dictator - A Monument Of Glory.

Tot Climax Of Hatred was Ad Hominem qua sound een niet erg opvallende blackmetalband. Op bovengenoemd album werd er productioneel een andere aanpak gehanteerd en bleek Kaiser een brutere strot te bezitten dan op de albums ervoor. Vanaf dit album namen ook de black 'n roll- en industrial-invloeden toe. Zo heeft Dictator - A Monument Of Glory Fear Factory-achtige grooves en Antitheist passages die sterk aan bands als Carpathian Forest en Urgehal doen denken. Op Napalm For All wordt deze weg vervolgd. Het album gaat stevig van start met het pompeuze AMSB om daarna met het lekkere I Am love wat gas terug te nemen. In laatstgenoemde track is de liefde voor industrial goed hoorbaar. De heer Wodhanaz maakt gebruik van een zeer lage stem die perfect aansluit bij het karakter van deze song. Ik moet even denken aan bands als Type O Negative en zelfs Rammstein, zonder dat de blackmetal-elementen verdwijnen.

Consecrate The Abomination is een lekkere black 'n roll-track met thrashy polka's en catchy hooks. Dit nummer doet met zijn melodieuze baslijnen en naargeestige gitaarakkoorden aan Shining ten tijde van The Eerie Cold denken. Dit wil zeggen dat deze plaat nu al ontzettend veelzijdig is en dit smaakt naar meer. Zo gaat deze schijf verder met de titeltrack die ook prima als opener had kunnen fungeren. Hier zijn wat hardcore-invloeden terug te horen die bijzonder aanstekelijk werken. Tijdens meezinger Goatfucker is het beest echt los en ik ben ontzettend benieuwd wat dit nummer live teweegbrengt (al bestaat er weinig kans dat deze band in Nederland te zien zal zijn).

Productioneel valt er weinig aan te merken op deze schijf. De nuance tussen bas en gitaar is dan ook perfect te noemen. De baspartijen bevatten een klein beetje distortion, maar net genoeg om niet te verzanden in een ondefinieerbare brij van geluid. Ondanks dat de songs wederom zijn gecomponeerd door één persoon klinkt deze napalmaanval als een doorgewinterde band.

Naast het geschal van mijn loftrompet moet ik toch een kanttekening plaatsen. Componist Kaiser bewijst met I Am Love dat hij uitstekende mid-tempotracks kan schrijven, maar ik mis hier en daar toch de denderende blastbeat-passages die op voorgaande albums ruimschoots aanwezig zijn. Wél is er meer ruimte voor meezingrefreinen en mooie melodieen zoals in Imperial Massacre en het Black Sabbath-achtige You Are My Slut te horen zijn, maar af en toe even wat kilometers plankgas had mijn waardering omhoog geschroefd.

Toch moet ik concluderen dat Ad Hominem een ware ontwikkeling doormaakt en eigenlijk geen slecht werk levert en per album beter wordt. Deze schijf is een absolute aanrader voor de liefhebber van bands die het blackmetalgeluid een compleet eigen draai geven. Aanschaffen die hap!

Tracklist:
1. AMSB
2. I Am Love
3. Consecrate The Abomination
4. Napalm For All
5. Goatfucker
6. V. Is The Law
7. Imperial Massacre
8. Bomb The Earth
9. You Are My Slut
10. Vatican Gay

Score: 83 / 100

Reviewer: Sander
Toegevoegd: 13 april 2018

Zoeken
    19 april:
  • A Neverending John's Dream - Coming Back To Paradise
  • Alicate - Heaven Tonight
  • Antagonyze - Interpretations Of The Unknown Wilderness
  • Atræ Bilis - Aumicide
  • Dool - The Shape Of Fluidity
  • Haust - Negative Music
  • Loch Vostok - Opus Ferox II - Mark Of The Beast
  • My Dying Bride - A Mortal Binding
  • Mære - ...And the Universe Keeps Silent
  • Nuclear Tomb - Labyrinthian Terror
  • Quantum - Down The Mountainside
  • Seeyouspacecowboy - Coupe De Grâce
  • Tomorrow's Rain - Ovdan
  • Uragh - Maelstrom
  • 22 april:
  • Coffin Curse - The Continuous Nothing
  • Obscurial - Heretic
Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.