• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

The Dead Daisies - Burn It Down
Label: Spitfire Music
The Dead Daisies - Burn It Down
The Dead Daisies bestaat sinds 2013 en van de line-up van toen is alleen de Australische gitarist David Lowy over. Het is een komen en gaan van bandleden. Elke muzikant die onderdeel wil worden van het hardrockcollectief, moet in het verleden in één of meerdere bekende bands hebben gezeten. Ben je ontzettend getalenteerd, maar heb je nooit in een band van het kaliber als Guns N’ Roses gespeeld? Dan hoef je niet eens te solliciteren bij The Dead Daisies. Alleen de crème de la crème van de rockscene is welkom.

Voor het vierde album Burn It Down moest men op zoek naar een nieuwe drummer. Brian Tichy (Whitesnake, Foreigner) had The Dead Daisies verlaten om zich op andere projecten te concentreren. Gitarist Doug Aldrich (Whitesnake, Dio) kende nog wel een slagwerker die verlegen zat om werk: Dean Castronovo. Het is zijn bandmaat van Revolution Saints. Op zijn cv staan werknemers zoals Ozzy Osbourne en Journey. Ideaal voor The Dead Daisies, dus Castronovo werd aangenomen.

De band dook voor het nieuwe album twee maanden de studio in. In die tijd werd alle muziek geschreven, opgenomen en gemixt. Het resultaat is een behoorlijk spontaan album. Voor andere bands zou zo’n haastklus geen goed idee zijn, maar de rasmuzikanten van The Dead Daisies hebben daar geen enkele moeite mee. Het zal ongetwijfeld de reden zijn dat de band moet bestaan uit oude rotten in het vak die de binnenkant van de studio al vele malen hebben gezien.

Burn It Down is een consistente hardrockplaat geworden met een gezonde dosis variatie. Vergeleken met vorige albums hanteren de bandleden een lossere speelstijl. Daardoor is Burn It Down minder strak en eerder smerig en rauw. Het geheel is ook nog eens behoorlijk heavy. Luister maar eens naar het logge titelnummer of het uptempo Ressurected. Als de muziek niet zoveel zou swingen, zou je het bijna stoner metal kunnen noemen. Met zijn ruige uiterlijk en raspende stem heeft The Dead Daisies in John Corrabi (Motley Crüe) daar in ieder geval een geschikte zanger voor.

The Dead Daisies heeft met Burn It Down voor de vierde maal een fijne hardrockplaat gemaakt. Met alleen maar klinkende namen als muzikanten zou het als band makkelijk zijn om met middelmatige nummers te komen waarop alleen maar sterk gemusiceerd wordt. De fans kopen het toch wel. Gelukkig zijn Castronova, Corrabi, Lowy, Aldrich en bassist Marco Mendoza (Thin Lizzy, Whitesnake) echte professionals die hoorbaar geen genoegen nemen met halfslachtig werk.

1. Resurrected
2. Rise Up
3. Burn It Down