• Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

Entombed - Same Difference
Jaar van release: 1998
Label: Music For Nations
Entombed - Same Difference
Na tien jaar vond Nihilist-medeoprichter Nicke Andersson het in 1997 mooi genoeg geweest bij Entombed. De drummer concentreerde zich van toen af aan op The Hellacopters, Superhit 666, The Hydromatics en andere bezigheden. De songwriting bij zijn oude band kwam primair in de handen te liggen van gitaristen Alex Hellid en Uffe Cederlund. Het leverde het experimentele Same Difference op, het meest bekritiseerde album uit de discografie van de Zweden. Is dat terecht? We kijken twintig jaar na de release eens terug op deze bijzondere plaat.

Van de death ’n roll van de vorige platen is slechts in beperkte mate iets over. Wat Alex en Uffe samen met bassist Jörgen Sandström, zanger LG Petrov en drummer Peter Stjärnvind laten horen, is een mix van verschillende rockstijlen. Van de rock van Motörhead tot de (post-)grunge van Alice In Chains, van groovy rock van Corrosion Of Conformity tot doom van Black Sabbath. De extreme vocalen van Petrov zijn minder diep dan we van hem gewend zijn. Ze doen af en toe denken aan die van Tom Araya (Addiction King) en Lemmy (The Supreme Good). Dat de plaat anders klinkt dan zijn voorgangers heeft ook te maken dat de heren, die nog geen ervaring hadden opgedaan met een producer, met Daniel Rey zijn gaan samenwerken.

Het levert nummers op met elementen die je niet verwacht op een Entombed-album: de effecten van What’s The Frequency Kenneth van REM in The Supreme Good, de ritmiek en het gitaarwerk van U2 aan het begin van Addiction King, het folky gitaarspel en de slides (aan het begin van Clauses) en de doomrock van het titelnummer. De muziek wordt daardoor bijna onherkenbaar als zijnde Entombed-klanken. In het matige Kick In The Head experimenteert Petrov zelfs met bijna cleane zang in het couplet en ook in het verder onopvallende Smart Aleck en het titelnummer klinkt hij heel anders dan we van hem gewend zijn.

Ondanks dat dit album beslist goede nummers bevat (opener Addiction King is dik in orde, het met flageoletten ingeklede The Supreme Good, het titelnummer bevat een lekkere groovy vibe en What You Need had niet misstaan op Wolverine Blues), mist de plaat wat meer pit en opvallende tracks. Met name het tweede deel biedt weinig opzienbarends. Veel fans konden zich destijds niet vereenzelvigen met het songmateriaal en keerden de band de rug toe. Tegelijkertijd won de groep nieuwe fans. Achteraf zeggen de muzikanten dat ze wellicht meer tijd hadden moeten nemen na het wegvallen van stuurman Andersson. Met Uprising pakten de Noord-Europeanen weer een stuk intenser uit. Alhoewel Same Difference bij velen onderaan de lijst met favoriete Entombed-platen staat, heeft deze z'n momenten.

1. Addiction King
2. The Supreme Good
3. Clauses