• Tony Martin (Black Sabbath) - 67

• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Nightwish - Decades
Nightwish - Decades
Het sabbatical year van Nightwish zit erop en direct verschijnt er veel nieuws rond de legendarische symfonische metalformatie. Over de status van het nieuwe album, over Northward, AURI en over optredens bijvoorbeeld. Op 2 juni staan Floor Jansen en haar mannen op FortaRock en op 7 november in Antwerpen tijdens de Decades-tour, die een andere setlist bevat dan het gelijknamige verzamelalbum met geremasterde songs.

Waar de tour gericht is op een bijzondere setlist met zelden gespeelde songs in een bijzonder jasje, is de compilatie een veel minder bijzondere aangelegenheid. Slechts de aanwezigheid van de demotrack Nightwish is opmerkelijk. Over de tracklist zal iedereen zijn eigen mening hebben. Decades moet echter niet gezien worden als een best of, maar als een collectie meest essentiële songs. De tracklist is chronologisch opgebouwd, met de nieuwe nummers als eerste en het demonummer waaraan de band haar naam ontleent, als laatste. Er is voor gekozen om de originele versies in stand te houden en slechts te remasteren. Floor Jansen heeft de tracks dus niet opnieuw ingezongen. Dit om recht te doen aan de originele tracks.

Het nadeel daarvan is dat de meeste fans al deze nummers al in hun bezit hebben. Je haalt met deze release niets nieuws in huis, want de geremasterde versies verschillen niet veel van de originele. Voor een nieuwkomer is het echter een uitkomst. Dat is dan ook de filosofie achter deze release volgens Tuomas Holopainen. Iemand die Nightwish nog nooit heeft gehoord, moet met Decades een goed beeld krijgen waar Nightwish voor staat en wat het in meer dan twee decennia heeft gepresteerd. Je krijgt inderdaad een goed beeld van de evolutie, al zijn er altijd fans die bepaalde nummers zullen missen op deze release, zoals Wishmaster en Ever Dream.

Ook voor de die hard verzamelaars is deze collectie songs een verrijking. Zo heb je op één release alle drie zangeressen te pakken en je hebt iets opgepoetste versies van de originele, dus toch iets nieuws. Voor de andere fans is het vooral wachten op nieuw songmateriaal. Zes songs liggen klaar en op 23 maart komt Tuomas samen met zangeres Johanna Kurkela (tevens zijn vrouw) en Troy Donockley met het eerste album van AURI. In oktober komt het album van Floor Jansens en Jørn Viggo Lofstands Northward. Terugkomend op de het verschil tussen de Decades-tour en deze collectie songs die in verschillende formaten beschikbaar is. Je kunt als fan beter een kaartje voor de tour kopen dan een dure release aanschaffen waarop alleen Nightwish nog niet eerder op een regulier album stond. Een nieuwkomer is echter spekkoper met deze compilatie, die de ontwikkeling van Nightwish goed in kaart brengt.

CD1:
1. The Greatest Show On Earth
2. Élan