• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Harakiri For The Sky - Arson
Label: Art Of Propaganda
Harakiri For The Sky - Arson
Harakiri For The Sky staat sinds het verschijnen van Aokigahara (2014) op mijn netvlies, maar is vooral dankzij het fantastische III: Trauma (2016) in rap tempo opgeklommen tot een van de beste hedendaagse ‘post-blackmetalbands’. Vrijwel alles klopt aan de vorige langspeler: de meeslepend opgebouwde nummers, vol tragiek en melancholie, de finesse van de vaak lange composities, de ogenschijnlijk eenvoudige switches tussen stuwende, bijna rockende passages en sfeervolle post-rock en vooral het gemak waarmee de band met briljante gitaarmelodieën strooit. Twee jaar na dit meesterwerk verschijnt alweer een nieuwe full-length van deze Oostenrijkers. Arson ligt vanaf midden februari in de schappen.

Met een lengte van zesenzestig minuten is ook dit nieuwe album bepaald niet kort van stof. Maar ook nu blijkt al vanaf de eerste luisterbeurt weer hoe goed de muziek in elkaar zit. Voorzien van een onberispelijke productie weten de zeven lange, prachtig opgebouwde nummers stuk voor stuk de juiste snaar de raken. De stuwende, krachtige drumritmes geven de muziek een meer dan solide basis mee, maar het zijn de tranentrekkend mooie melodielijnen en tremoloriffs waaraan de muziek van Harakiri For The Sky zijn emotionele lading ontleent. In combinatie met de persoonlijke teksten, die in hun somberheid en wanhoop vaak pijnlijk realistisch zijn, zorgt dat voor een album dat de luisteraar diep zal weten te raken.

Vaak is de mooiste muziek ook de meest treurige. Dat geldt zeker voor Harakiri For The Sky, want de melancholie die uit de nummers spreekt, is haast tastbaar. Zo zijn The Graves We Dug en You Are The Scars magistrale, uitgesponnen nummers die niet alleen qua melodieën geweldig in elkaar zitten, maar ook qua tekstuele inhoud diep gaan. Datzelfde geldt in nog sterkere mate voor Stillborn, dat misschien wel het beste nummer op het album is. Ondanks de lengte van de nummers, zit ieder nummer fantastisch in elkaar. Heroin Waltz is het meest divers en begint met een subliem akoestisch intro (een gastbijdrage van Bernth Brodträger), om vervolgens direct in vlammende black metal over te gaan. De muziek zit vol spannende tempowisselingen en catchy ‘hooks’ die de nummers hun herkenbaarheid geven.

Arson is nu al het vierde prachtige album op rij van deze Oostenrijkers. De muziek mag dan geworteld zijn in gevoelens van depressie en wanhoop, de manier waarop de bandleden dat weten te vertalen in meesterlijke muziek van een ongekende muzikaliteit, is niet minder dan briljant te noemen. Arson is meeslepend, groots, intens en wanhopig, maar weet bovenal voor kippenvel te zorgen. Gaat dat horen!

1. Fire, Walk With Me
2. The Graves We've Dug
3. You Are The Scars