• Sebastjan Mulej (Brutart) - 45

• Jeff Ward (Nine Inch Nails) - 1993
  • Randy Rhoads (Ozzy Osbourne) - 1982

Therion - Vovin
Jaar van release: 1998
Therion - Vovin
Theli (1996) betekende de doorbraak voor Therion. De albumverkopen overtroffen de verwachtingen en er kwam een aanbod om met Amorphis te touren. Ondanks dat de shows volgens eigen zeggen niet goed klonken en er onder andere vanwege drugs- en overmatig alcoholgebruik ontslagen vielen, was de tour een succes. Promotors zagen wel wat in de Zweedse formatie en derhalve volgden er nog twee tours (een met My Dying Bride en Sentenced en een met Lake Of Tears en Crematory). Omdat er wat geld was vrijgekomen, kon bandleider Christofer Johnsson een beroep doen op een paar professionele muzikanten en gemotiveerde bandleden, waardoor de shows beter verliepen. Er kwam een manager en de deal met Nuclear Blast werd geüpgrade.

Hoe goed de muzikanten live ook waren, Christofer verwachtte niet dat deze zijn visie in de studio konden vertalen. Voor de zevende full-length van Therion riep bandleider Johnsson daarom de hulp in van een achtkoppig koor, het Indigo-orkest bestaande uit vijf musici en negen gastmuzikanten, waaronder Ralf Scheepers (Primal Fear), Waldemar Sorychta (vooral bekend om zijn werk als producer), Lorentz Aspen (Theatre Of Tragedy) en Sarah Jezebel Deva (ex-Cradle Of Filth, Angtoria). Vovin verschijnt onder de naam Therion, maar is dus eigenlijk te beschouwen als solo-album.

Het album is melodieuzer, helderder en toegankelijker dan zijn voorganger Theli. The Rise Of Sodom And Gomorrah, Birth Of Venus Illegitima en het snelle Wine Of Aluqah zijn onmiskenbaar hoogtepunten in de discografie. Voor het eerst in de historie werkt de bandleider met een echt orkest en die meerwaarde blijkt direct in The Rise Of Gomorrah. Ook is er veel ruimte voor het koor. In Wine Of Aluqah levert dat vrolijke en bovenal memorabele zanglijnen op. In Birth Of Venus Illegitima vullen de mannelijke en vrouwelijke stemmen elkaar prachtig aan en sluiten de riffs en leads er goed op aan.

Na het energieke trio volgen nummers die het rustiger aan doen. Het atmosferische Clavicula Nox is een van de uitschieters. Het is een fantastisch, sfeervol en dromerig rustpunt met veel diepgang. Ook het doomy Eye Of Shiva is kalm en bevat net als Clavicula Nox vrouwelijke vocalen en prachtige bijdragen van het koor. Black Sun gooit het tempo weer iets omhoog, maar blijft sereen. Dat geldt ook voor de rest van de nummers die daarna volgt. Het album sluit prachtig af met hemelse vocalen in het meeslepende The Raven Of Dispersion.

Het pittige, folky, symfonische powermetalnummer The Wild Hunt met de vocalen van Ralf Scheepers en deels een punkvibe is de vreemde eend in de bijt en leidt tot zeer uiteenlopende reacties onder de fans. De ene vindt het totaal niet passen tussen de rest van de nummers, de andere vindt het juist een welkome afwisseling. Wie tot de laatste groep behoort, zal wellicht ook opmerken dat het tweede deel van het album wat hoogtepunten mist. De andere groep zal juist aandragen hoe fraai de vocalen en de instrumentatie elkaar versterken en hoe sfeervol, organisch en diep het geheel klinkt.

Voor veel liefhebbers is Vovin het favoriete Therion-album. Het is dus niet zo gek dat de albumverkopen ten opzichte van Theli werden verdubbeld. Het was zelfs de best verkopende band binnen de Nuclear Blast-stal. Het is ook een prima startpunt voor iemand die zich wil verdiepen in de discografie. Samen met Theli, Lemuria en Sirius B behoort Vovin tot de beste albums van Johnsson en consorten. De tour ter promotie van de release was succesvol. Sami Karppinen verdiende een plek in de vaste line-up en hielp Christofer (en Tommie Eriksson) aan de eerste vaste line-up in jaren met Kristian en Johan Niemann. Tot op heden zijn The Rise Of Sodom And Gomorrah en Wine Of Aluqah vaste waarden op de setlist, zo ook recentelijk in Amsterdam. Het zijn tijdloze tracks die hun kracht behouden, ook twintig jaar na de initiële release.

1. The Rise Of Sodom And Gomorrah
2. Birth Of Venus Illegitima
3. Wine Of Aluqah