14-11-2018

Anialator - Rise To Supremacy
Label: Xtreem Music
Anialator - Rise To Supremacy
Anialator is een thrashmetalband uit Texas met, naast een niet al te originele naam, een turbulente geschiedenis. In de jaren ’80 heeft de band blijkbaar verschillende demo’s en ep’s uitgebracht waarna het grootste deel van de band een andere onbekende thrashband, Sufferance, heeft opgericht. In 2015 is Anialator heropgericht waarna alle kleine platen uit de jaren ’80 op een compilatiealbum, Mission Of Death, zijn gezet.

Dit jaar besloten de heren nieuw materiaal uit te brengen op de ep Rise To Supremacy. Gelukkig is het maar een ep en geen volledig album, want op deze ep kun je goed horen waarom ze in de jaren ’80 niet echt zijn doorgebroken en dit waarschijnlijk ook nooit zullen doen. Het hele album klinkt, net als Mission Of Death, alsof ze een checklist hadden van wat er op een thrashalbum moet staan en die maar hebben afgewerkt. Rise Again heeft bijvoorbeeld gierende gitaren die net iets te veel aan Slayer doen denken, All Systems Down is een doorsnee politiek getint nummer zonder echte inhoud en de zanger brult niet al te intelligente ‘thrashteksten’ als "life is full of hate" en "the blood runs red, I will rise again". De drummer lijkt daarbij te denken dat hij vooral snel moet spelen en dat dan zijn taak er dan op zit en de gitaren shredden en piepen zoals het zou moeten, maar iets meer hoeft er ook niet van verwacht te worden.

Dit is in alle opzichten een zeer middelmatige plaat. Slecht is niet helemaal het juiste woord, maar er komt niks nieuws voorbij en we hebben het allemaal al zo vaak gehoord. Als deze band leert originele, eigen muziek te maken en niet bands als Slayer, Exodus en Overkill klakkeloos na te doen, kan daar misschien nog wel iets moois uitkomen. Tot die tijd kan ik deze band niet aanraden, zeker omdat er zoveel betere thrashmetalbands rondlopen die wél originele muziek weten te maken.

1. Embrace The Chaos
2. All Systems Down
3. Rise Again