• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

various - Seven Gates of Horror: A Tribute to Possessed
Jaar van release: 2004
Label: Karmageddon Media
Altijd als ik naar Possessed luister word ik op een waar oer-gevoel getrakteerd. Ondanks dat ik in 1985 met totaal andere dingen bezig was dan omgekeerde kruizen en heftige duivelsuitdrijvingen, krijg ik door het luisteren naar Possessed het idee dat ik erbij was toen een van de grote metalgenres ontstond: het Genesis van de death metal, een terecht opgeblazen omschrijving van het effect dat het debuutalbum -- nee, hét album van Possessed, "Seven Churches" -- op de zich ontluikende extreme metal scene had. Thrash, death, thrash/death, death/thrash... bla bla bla tot in de oneindigheid. Probeer bij de vroegste albums niet de grens te bepalen tussen thrash en death metal; de discussie loopt namelijk nog steeds en ik vraag me af of dit soort muziek (of muziek in z'n algemeenheid) wel zo geanalyseerd moet worden. Luister er liever naar, en als je dan toch een keuze moet maken, pak om nostalgische en natuurlijk esthetische redenen nog eens "Seven Churches" uit de kast. Na ruim twintig jaar heeft die plaat nog niks van z'n kracht verloren, en om dat heugelijke feit te vieren heeft Karmageddon Media onlangs een waar tribuutalbum op de markt gebracht.

Cannibal Corpse, Vader, Diabolic, God Dethroned, Angel Corpse, Houwitser… Niet alleen qua songs is deze compilatie een feest van herkenning voor death metal liefhebbers. Enkele van de meest succesvolle death metal bands van het moment die de vader van het genre eren, perfect toch? Tijdens het luisteren naar deze 'tribute to Possessed' heb ik me uitstekend vermaakt. Interessant om bands als Absu, Impious en Amon Amarth aan de gang te horen met klassiek materiaal van Possessed. Gave versies zijn met name "Fallen Angel" door het Zweedse Impious (nog niet bekend met Impious? Ga daar snel verandering in brengen!), "Death Metal" door Vader (uiteraard) en God Dethroned's heftige interpretatie van "Satans Curse". De enige rotte appel is eigenlijk de bijdrage van Diabolic, wat duidelijk een oude opname is en het niveau van de cd met name vanuit geluidstechnisch oogpunt wat omlaag haalt. Wat vreemd is dat Possessed-zanger Jeff Beccara ogenschijnlijk tribuut aan zichzelf betoont door een door Sadistic Intent gespeelde versie van "The Exorcist" (met samples van de film in plaats van het bekende "Tubular Bells" als intro) in te zingen. Aan de andere kant is het ook wel weer interessant om te horen hoe de beste man het er na twintig jaar van afbrengt.

Omdat Karmageddon niet vrijgevig genoeg was om het gehele product te sturen, kan ik weinig zeggen over de verpakking. En laat dat nou juist zo belangrijk zijn bij dit soort tributes. Een beetje death metal liefhebber heeft waarschijnlijk al een aantal van deze nummers als bonustracks op gelimiteerde uitgaven en Eptjes staan, dus om het product voor deze groep de moeite waard te maken moet er een mooi boekje bij zitten vol met informatie en foto's van Possessed.
Wat betreft de muzikale inhoud is deze tribute wel in orde, al vind ik de speelduur van slechts 48 minuten wat aan de magere kant. Leuk voor grote liefhebbers van Possessed en death metal die hards, maar mijn ervaring is dat dit soort compilaties na een paar luisterbeurten voorgoed in de kast verdwijnen. Een aardig product, maar ik zet zelf liever nog eens "Seven Churches" op. Had ik al vermeld dat die plaat de geboorte van de death metal teweeg bracht? Ik kan het weten, want ik was er bij.

1. Sadistic Intent feat. Jeff Beccara - The Exorcist
2. Impious - Fallen Angel
3. Cannibal Corpse - Confessions