17-07-2019

Nevicate - Shattered
Label: Inverse Records
Nevicate - Shattered
Ook al komt er een tijdje geen nieuw Nightwish-materiaal uit in verband met onder andere de zwangerschap van Floor Jansen, er zijn voldoende alternatieven, zoals het verzamelalbum van de Finse band met geremasterde versies van reeds uitgebrachte songs, maar ook andere bands die door de formatie rond Floor Jansen geïnspireerd zijn, komen met nieuw materiaal. Zo kwam eind vorig jaar Nevicate met de single Shattered, nadat er al eerder een ep in eigen beheer was uitgebracht. Laten we eens kennismaken met de Finse groep.

De band bestaat uit zangeres Anni Kokkonen, gitarist/achtergrondzanger Lassi Porali, toetseniste/achtergrondzangeres Lumi Ollila, bassist Oskari Hevonkoski en drummer Toni Manninen. In eerste instantie speelt de groep covers van Battle Beast, Nightwish en Within Temptation, maar met het toetreden van Anni schrijft men vanaf 2014 eigen songs. In 2016 komt de zelfgetitelde ep uit waarop de voormalige drummer Eemeli Rouvali nog te horen is. Deze release gaat vrij onopgemerkt voorbij en is wat dun geproduceerd door Jone Väänänen.

Shattered is beslist een vooruitgang voor het kwintet uit Joenssu. Niet alleen is de productie voller, ook op het gebied van componeren is er een stap voorwaarts gemaakt. Verwacht een Nightwish-achtig nummer met een goed refrein, een brug met Björk-achtige zang, harmonieus gitaarspel en een gitaar- en keyboardsolo. De overgang naar het laatste deel verloopt wat stroef, maar verder zit het ritmisch goed in elkaar met wat progressieve twists.

Nevicate brengt met Shattered niets nieuws onder de zon, maar het laat wel horen gegroeid te zijn ten opzichte van de ep. De release is wat overgeproduceerd, maar daar vraagt de lichtvoetige muziek ook om. Je kunt horen dat er vakkundige musici aan het werk zijn die samen een aardig nummer neerzetten. Enerzijds mis je niets als je deze release aan je voorbij laat gaan, anderzijds maakt het nummer wel benieuwd naar meer, dus houden liefhebbers van Nightwish en Amberian Dawn deze band in de gaten.

1. Shattered

Toegevoegd: 27 januari 2018