14-11-2018

Anvil - Pounding The Pavement
Label: SPV / Steamhammer Records
Anvil - Pounding The Pavement
2018 is het jaar dat Anvil veertig jaar bestaat. De Canadese band begon in 1978 nog onder de naam Lips. De naamsverandering naar Anvil gebeurde in 1981 bij de release van het debuut Hard ’N Heavy. Maar zanger en gitarist Steve Kudlow en drummer Robb Reiner zijn in ieder geval al sinds 1978 bezig met muziek maken. Het is pas sinds de laatste jaren dat het duo fulltime met de band bezig kan zijn. Anvil is tegenwoordig een graag geziene gast op het podium en die plek is waar de band het beste tot zijn recht komt. Ook de platenmaatschappij ziet nog altijd brood in de rauwe heavy metal van Anvil en stuurt de band om de paar jaar de studio in voor nieuw plaatwerk.

Album nummer zeventien heet Pounding The Pavement en is weer typisch Anvil. Het album opent sterk met Bitch In The Box, waarin Kudlow zijn afkeur voor navigatiesystemen op geheel eigen wijze bezingt. Met haar stuwende riffs en heerlijk cynische tekst is dit Anvil op zijn best. Het daaropvolgende vlotte Ego mag er ook zijn. Het rauwe, volle geluid zorgt ervoor dat het energieke spel van de band goed naar voren komt. Even verderop komt het soortgelijke Black Smoke voorbij, ook een van de betere nummers.

Het overgrote deel van Pounding The Pavement is echter middelmatig tot slecht. Rock That Shit en het trage World Of Tomorrow luisteren lekker weg, maar zijn wel erg simpel. Het titelnummer is een instrumentaaltje met weinig indrukwekkend gitaarspel van Kudlow. Met Nanook Of The North snijdt de band een serieus onderwerp aan door een oude Canadese Eskimo-stam te eren. Dat gebeurt met de beste bedoelingen, maar Kudlows valse zang leent zich hier totaal niet voor.

Het grootste probleem van Pounding The Pavement is dat de band echt helemaal niks nieuws laat horen. De beste nummers zijn uiteindelijk ook maar klonen van de klassiekers Metal On Metal en Winged Assassins. Dat was ook al het geval op voorgaande albums. Pounding The Pavement voegt als geheel niets toe aan al het andere werk van Anvil. Zelfs diehard-fans zouden goed bij zichzelf te rade moeten gaan of ze weer hetzelfde album willen gaan aanschaffen.

1. Bitch In The Box
2. Ego
3. Doing What I Want