• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Eccentric Pendulum - Tellurian Concepts
Label: Eigen Beheer
Eccentric Pendulum - Tellurian Concepts
Eccentric Pendulum is een progressieve metalband uit India. De formatie viert dit jaar zijn tienjarige jubileum. In de eerste jaren van zijn bestaan haalt het kwintet diverse prijzen in eigen land binnen en nemen de mannen als eerste Indiase band ooit deel aan de Wacken Metal Battle in Duitsland. Daar presenteert men in 2011 de kersverse eerste full-length Winding The Optics en de ep The Sculptor Of Negative Emotions (2009). In 2015 zijn er een paar wisselingen in de line-up, zodat het tot eind 2017 duurt voordat de tweede ep Tellurian Concepts wereldkundig gemaakt wordt, een conceptalbum over de ontkenning van de vernietiging van de aarde door de mens.

Bassist Arun Natarajan, drummer Vibhas Venkatram, gitaristen Arjun Mulky (Limit Zero) en Ankit Suryakanth (Theorized) en zanger Kaushal LS (Orchid, Godless, Gutslit, Ironic Reversal) laten hierop een een mix horen van Meshuggah (monotone screams), Gorguts, The Faceless, Textures en Between The Buried And Me. Met name de ritmesectie verdient een compliment. De veranderingen in de soms complexe ritmiek volgen elkaar in hoog tempo op en zijn zeker de eerste luisterbeurten moeilijk te volgen.

Het atmosferische werkstuk, dat al in 2013 is geschreven, is namelijk veelzijdig. Dat komt mede doordat na het toetreden van de nieuwe leden er partijen aan zijn toegevoegd. Voorts komt het doordat de ep uit één nummer van achttien minuten bestaat dat in drie delen is opgedeeld. Na het intro Nil (experimentele geluiden met onder andere een panfluit en flageoletten) krijg je de kolos Accelerated Extinction van bijna negen minuten voor de kiezen. Het geheel voelt wat richtingloos aan met diverse wendingen. Vooral het tweede deel van het nummer is interessant met de bijdrage van saxofonist Bruce Lamont en een atmosferisch, bijna spiritueel gedeelte waarin het basspel goed naar voren komt.

Het baswerk is een belangrijke factor in de totaalsound. De Indiërs hebben de hulp ingeroepen van Micheal Manring, de befaamde bassist die de hyperbass heeft ontwikkeld en speelt. Het basspel is dan ook goed uitgelicht en er zijn solosecties, in zowel Accelerated Extinction als Contrivance. Net als de ritmesectie is het gitaarwerk goed te volgen en ritmisch, maar de riffs missen op veel momenten toch iets memorabels.

Tellurian Concepts is een knappe en experimentele release die deels interessant is, maar ook fases bevat die een bepaalde focus of herinneringswaarde ontberen. Het is net of Eccentric Pendulum soms wat te veel wil. Op het gebied van songwriting is er dan beslist nog wat te winnen. Wellicht dat de aankomende full-length Perspectiva Invertalis, waarvan reeds vijf van de zeven tracks zijn geschreven, de gewenste progressie toont.

1. Nil
2. Accelerated Extinction
3. Contrivance