21-04-2018

Mephistofeles - ( ( ( I ' M H E R O I N ) ) )
Label: Eigen Beheer
Mephistofeles  - ( ( ( I ' M H E R O I N ) ) )
Ze zingen over drugs, moord en Satan, bedienen zich van een groezelige, luidruchtige sound en luisteren hun albumhoezen op met veel zwart-witfoto’s van begeerlijke dames: aan alles valt te merken dat Mephistofeles goed heeft opgelet bij de masterclass stoner/doom. De muziek op ( ( ( I ' M H E R O I N ) ) ), dat na een reeks ep’s, demo’s en andere obscuriteiten pas de tweede full-length is van dit drietal uit Argentinië, lijkt namelijk vooral als twee druppels water op die van Electric Wizard. De smoezelige, stroperige riffs, de psychedelische ondertonen, de repetitieve ritmes en de wat klagerige, cleane zang: het zijn stuk voor stuk elementen die doen herinneren aan de Britse psychedelische stoner-/doomgrootmeesters.

Hoewel de muziek van Mephistofeles dus allesbehalve origineel is – de obligate bandnaam doet in feite al zoveel vermoeden – is het materiaal op dit album best te pruimen. Vooral de bijna tien minuten durende opener Transylvanian Funeral is toch wel een erg lekkere track geworden, zeker wanneer de band er tegen het eind een lekker groovend ritme uitgooit. Ook Heroin en Addicted To Satan hebben een bepaalde charme dankzij de krakkemikkige begrafenisorgeltjes en samples uit obscure, lang vergeten zwart-withorrorfilms. Door de relatief simpele ritmes nestelen deze nummers zich bovendien al snel in het hoofd van de luisteraar.

Over de gehele linie genomen blijkt Mephistofeles echter ook wel een beetje een ‘one trick pony’ te zijn. Ieder nummer is volgens hetzelfde stramien opgebouwd en hoewel de muziek lekker klinkt, zijn de nummers onderling nogal inwisselbaar. Aangezien de band ook grotendeels hetzelfde, logge tempo hanteert, wordt ( ( ( I ' M H E R O I N ) ) ) af en toe wat saai. Pluspunt is wel weer de productie die het schijfje (dat overigens in eigen beheer is verschenen) heeft meegekregen. De sound is zwaar en lekker schurend. Er is dus zeker genoeg potentieel om op voort te bouwen. Qua sfeer zit het wel goed bij Mephistofeles, maar voor de toekomst is het vooral zaak om wat meer diversiteit in de nummers in te bouwen.

1. Transylvanian Funeral
2. The Rogue
3. White Butterfly