• Tony Martin (Black Sabbath) - 67

• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Avenged Sevenfold - The Stage (deluxe edition)
Label: Capitol Records
In oktober 2016 kwam Avenged Sevenfold plots met een nieuw album. Als voorbode was daar ineens de single The Stage, een week later kwam de aankondiging dat het gelijknamige album direct zou uitkomen. Hiermee probeerde de band een nieuwe strategie uit. In de huidige wereld lekken albums meestal al weken vooraf uit, dus is er op het moment van release eigenlijk weinig spannends meer aan. Door een nieuwe plaat een dag vooraf aan te kondigen, was er tijdelijk toch weer de opwinding die een nieuw album met zich meebrengt. Het bracht echter qua verkoopcijfers niet helemaal wat de vorige albums deden, wat ook te maken heeft met dat men simpelweg dus niet wist dat het album uit was. Nu, ruim een jaar later, komt A7X met een 'deluxe edition', waar een bonus-cd aan is toegevoegd.

Wie weer een makkelijke plaat als voorganger Hail To The King verwacht, komt bedrogen uit. The Stage is nergens catchy, nergens 'commercieel' en nergens makkelijk. Opener en titeltrack The Stage werd als eerste single uitgebracht, maar met een speeltijd van ruim acht en een halve minuut is er weinig kans om deze op 3FM te horen. Afsluiter Exist is het langste nummer ooit van Avenged Sevenfold. Het ruim een kwartier durende nummer begint met een zeven minuten durend instrumentaal stuk, dat door de vele tempowisselingen erg progmetallig aanvoelt. Die prog-invloed is overigens het hele album merkbaar. Er wordt volop geëxperimenteerd. Zo zijn er ook trompetten en andere koperblaasinstrumenten te horen, evenals violen en cello's. Tussen de lange songs aan het begin en eind staan een negental kortere songs, die variëren van de ballad Angels (het meest radiovriendelijke en straightforward nummer op het album) tot het felle God Damn. In een nummer als Simulation gaat het echt alle kanten op. Dat pakt helaas niet overal goed uit. Toch zijn de meeste songs erg solide.

Zoals we van een band als Avenged Sevenfold mogen verwachten, is de productie zeer degelijk. Toch klinkt het album niet zo vol en groots als zijn voorganger. Frontman M. Shadows klinkt overigens wel wat hees en nasaal hier en daar. Screams zoals op de eerste albums hoef je ook nu niet te verwachten. Het gitaarwerk is zoals altijd wel weer dik in orde. Nieuw is drummer Brooks Wackerman (ex-Bad Religion). Hij drumt geweldig, maar is soms wel iets te nadrukkelijk aanwezig. Het is net alsof hij zijn stempel op de songs wil drukken door zo druk mogelijk te doen. Op diverse plekken zijn zijn drumfills daardoor gewoonweg storend.

Deze nieuwe "deluxe edition" wordt aangevuld met een extra cd, met daarop nog eens elf songs. De laatste vier zijn live-versies van de eerste vier van het normale album. Deze zijn opgenomen in Londen en laten horen dat de songs ook live best tot hun recht komen. Er is zo te horen weinig achteraf aan gesleuteld en ook de drumsolo na Sunny Disposition ontbreekt niet. De cd opent echter met Dose, een nummer van de band dat niet op de normale uitgave staat. Afgezien van een fraaie gitaarsolo is het nummer niet al te boeiend. Interessanter zijn de zes covers op de cd. De Del Shannon-klassieker Runaway wordt in een A7X-jasje gegoten, maar heeft toch een 'golden oldies'-tintje qua zang, wat best een leuke versie oplevert. Ook de versie van God Only Knows (origineel van The Beach Boys) is stiekem toch best leuk, al zullen sommigen het helemaal niks vinden. Vervloekt wordt de band ongetwijfeld voor de cover van Pink Floyds Wish You Were Here. Het is een aardige poging, maar eigenlijk hoort niemand dit nummer te coveren op cd, want het komt nergens ook maar enigszins in de buurt van het magistrale origineel. Het Spaanstalige Malagueña Salerosa is amper herkenbaar als Avenged Sevenfold, terwijl de Mr. Bungle-cover Retrovertigo qua sound best goed aansluit bij The Stage.

Is deze nieuwe uitgave zijn geld waard? Wie wel van Avenged Sevenfold houdt en het album nog niet bezit, heeft hier geen miskoop aan. The Stage is sowieso de moeite waard, maar je moet er wel even voor gaan zitten. Fans van het oudere werk kunnen er wellicht helemaal niets mee, maar The Stage laat een volwassen Avenged Sevenfold horen.

1. The Stage
2. Paradigm
3. Sunny Disposition