18-10-2019

Portrait - Burn The World
Label: Metal Blade Records
Portrait - Burn The World
Burn The World, het nieuwe werk van Portrait, ligt al in de winkels. Daarmee is het vierde album van deze Zweedse King Diamondverheerlijkers een feit. Negen nieuwe tracks, waarvan twee instrumentaal, in de herkenbare traditionele metalstijl, waarbij de invloeden van de black metal nooit ver weg zijn. Het is geen makkelijk album geworden en het vergt wel enige investering van tijd en aandacht van de luisteraar.

Voor wie lekker een potje muzikaal griezelen wil, is Portrait nog altijd een van de beste keuzes. Op Burn The World is dat niet heel anders. Wie al overtuigd is van de kwaliteiten van de band, hoeft eigenlijk niet meer verder te lezen. Dit album biedt de vertrouwde, felle heavy metal. Dit Zweedse kwintet laat niet vaak het gaspedaal los en dat zorgt ervoor dat het nieuwe werk vrij eentonig is op het eerste gehoor. Vandaar de oproep om niet te snel op te geven. De titeltrack, Likfassna en Flaming Blood zitten knapper in elkaar dan in eerste instantie lijkt. Toch vind ik Portrait net wat sterker wanneer het buiten de gebaande paden treedt. Juist daardoor is Martyrs de track die duidelijk boven de rest uitsteekt.

Portrait streeft duidelijk een bepaalde formule na. Het is niet een band die origineel wil klinken, maar de eigen krachten ten volle benut. Daarom staat Burn The World wederom vol met sfeervolle, duistere metal en laat Per Lengstedt horen een uitstekende zanger te zijn. De vlammende gitaarpartijen zijn natuurlijk ook aanwezig, maar toch ontkom ik niet aan de indruk dat de vorige platen net wat beter zijn.

1. Saturn Return
2. Burn The World
3. Likfassna