17-12-2017

Moonstruck - Impact
Label: Eigen beheer
Moonstruck - Impact
Nederland spreekt binnen het progressieve rockwereldje zeker een aardig woordje mee. Ayreon, Knight Area, The Aurora Project en VUUR doen het zowel in binnen- als buitenland niet onaardig. Buiten die min of meer gevestigde namen lopen er meer groepjes rond. The Barstool Philosophers uit Almelo bijvoorbeeld of Moonstruck uit Boskoop. Van die laatste band is eerder dit jaar de ep Impact verschenen.

Een ep die er mag zijn. Moonstruck beweegt zich op het snijvlak van de progressieve rock, metal en traditionelere hardrock. Echt heftig is het schijfje niet, maar zo nu en dan jagen de gitaristen Ronald Blok en Vincent van den Bosch elkaar lekker op. Hun riffs en solo's steken zonder uitzondering sterk in elkaar. Al dat lekkers is bijzonder aardig gearrangeerd tot een viertal prima songs. Nummers die zo nu en dan doen denken aan Queensrÿche (Operation Mindcrime en Empire-periode) en de softere platen van Fates Warning uit de jaren negentig. Over het algemeen klinkt Moonstruck wel wat opbeurender door de montere gitaarlijnen in het Rush-achtige The Articulation Of Time en de fraaie solo-escapades in Bizarre.

Hoewel de band af en toe vooruitstrevend voor de dag komt, lijken de muzikanten toch vooral voor het liedje te gaan. Dat is voor een belangrijk deel te danken aan de input van zanger Arnold Kloek. De man zet een prima prestatie neer, al kan de articulatie hier en daar wat beter en mag hij het aantal stembuigingen in de toekomst wat verminderen.

Uiteindelijk overheerst een positief gevoel na meerdere luisterbeurten. Wel hoop ik dat de productie in de toekomst wat beter wordt. Impact klinkt weliswaar organisch, maar had hier en daar baat gehad bij wat extra power. Zo druipen de drums ietwat lusteloos de speakers uit en had het gitaargeluid wat opener mogen klinken. Ondanks de matte sound kunnen we hier zeker spreken van een belofte voor de toekomst. Ik ben dan ook benieuwd waar Moonstruck mee voor de dag komt.

1. The Articulation Of Time
2. The Devil's Recruiter
3. Sustain The Illusion