• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Throne Of Heresy - Decameron
Label: The Sign Records
Throne Of Heresy - Decameron
In de veertiende eeuw schreef de Italiaanse dichter en geleerde Giovanni Boccaccio Il Decameron, Cognominato Prencipe Galeotto, beter bekend als De Decamerone. Het is een verzameling van honderd novellen, verteld door drie mannen en zeven vrouwen die net buiten Florence op de vlucht zijn voor de zwarte dood. Het verhaal heeft een erotische, tragische en humoristische lading en staat bekend als meesterwerk.

Het gaat te ver om Decameron van Throne Of Heresy een meesterwerk te noemen, maar de collectie gitaargeoriënteerde, melodieuze blackened deathmetalsongs (die invloeden van Behemoth, Carcass, Opeth, Rotting Christ, Tribulation, Paradise Lost, Naglfar en Dissection herbergt) is sterk genoeg voor een positief oordeel. Met name het titelnummer neemt de luisteraar mee in de verhaallijn dankzij de veelzijdige vocale kwaliteiten van Thomas Clifford (zowel de heldere zang als de verstaanbare grunts). Een ander voorbeeld is de vertellende manier van voordragen door Ben Kersley in Liber Secretorum.

Het zorgt samen met de doomy riffs en melodieuze leads voor een melancholische, wanhopige sfeer die net als het artwork goed aansluit op het concept. Behalve tragiek in de vorm van een muur van dissonant getokkel en gelaagde gitaarpartijen, gaat het tempo er regelmatig flink op voor een agressievere benadering, zoals in het thrashende Siege Of Caffa, dat samen met het titelnummer beslist één van de hoogtepunten is. De andere nummers doen er echter beslist niet veel voor onder.

Magnus ‘Devo’ Andersson (Marduk) heeft het geheel een modern en dynamisch geluid met reverb meegegeven, waarin het drum- en gitaarwerk voorop staat. Gitarist Tomas Göransson is de belangrijkste songwriter en hij komt met veel memorabele ideeën. Toch moet het drumwerk van Mathias Westman (tevens in King Of Asgard, Vanhelgd en samen met Tomas in Spiritus Sancti) niet onderschat worden. Zo laat hij in het gevarieerde The Plague Ships horen. Ook in andere nummers zijn er veel tempowisselingen, waardoor deze release nergens verveelt.

Decameron neemt de luisteraar mee van het ontstaan van de pest in Azië tot de uitbraak in de Noordse landen in 1349. De groep doet dit met een uitgediepte tekstuele inhoud en gelaagde blackened death metal met mooie harmonieën. Waar voorganger Antioch directer is, moet de derde full-length het meer van sfeer en memorabele ideeën hebben. Het Zweedse gezelschap heeft een knappe prestatie geleverd door in korte tijd met een interessante opvolger te komen. Beslist een luistertip!

1. The Shores Of Issyk-Kul
2. Pax Mongolica
3. Siege Of Caffa