Channel Zero - Exit Humanity
Label: CNR Music Belgium
Channel Zero - Exit Humanity
Op zoek naar een kerstcadeau voor iemand? Channel Zero postte al een optie zijn Facebook-pagina: de nieuwe cd van de metalgroep zelf. Exit Humanity is alweer de derde full-length sinds de reïncarnatie in 2009 en de zevende in totaal. Wederom is er een bezettingswisseling geweest. De Griekse drummer Seven Antonopoulos, bekend van Atrocity, Leaves’ Eyes, Opiate For The Masses en jawel, Vanilla Ice, is toegetreden tot de line-up na voorganger Kill All Kings (2014).

Een groot verschil met de vorige platen is dat Franky de Smet van Damme zijn gewone zangstem meer inzet en dat zorgt ervoor dat het songmateriaal melodieuzer en toegankelijker klinkt dan voorheen. Dat begint al met opener Blood Letters (over religieus fanatisme), dat gave Slayer-riffs van Mike Doling bevat en deels een Metallica-vibe heeft. In het titelnummer komt de naam van Chris Cornell tijdens het voorbijkomen van de titel naar voren en in Said And Done, dat begint met een loopje dat lijkt op Wasted Years en vervolgt met grooves à la Sepultura, is Sen Dog van Cypress Hill te horen, maar hij speelt geen grote rol en rapt nauwelijks.

In het titelnummer, dat de traditionele metalkant van Channel Zero toont, ligt het tempo ligt kortstondig wat hoger dan in het groovy Wish You Hell (met Meshuggah-ritmiek) en het rockende Mental Breakdown, dat zich al snel opwerpt als een meezinger en samen met Wish You Hell tot de hoogtepunten behoort. Experimenten, zoals Duisternis op Kill All Kings ontbreken, al zal het punkrockende Freak het live goed doen en is Full Circle een akoestische afsluiter, waarin Franky laat horen goed te kunnen zingen. Zo wisselen de mannen goed in tempo en van metal naar rock en weer terug. Elephant In The Room (over Donald Trump) is daar een goed voorbeeld van. Grotendeels bestaat de track uit traditionele heavy metal, maar het refrein rockt dan weer.

Er zijn niet echt uitschieters, maar ook geen zwakke broeders. Exit Humanity is vooral een solide plaat met fijne tracks als Wish You Well, Mental Breakdown, Freak en Said And Done. Niet de beste release van Channel Zero, maar één die vooral op safe speelt en een melodieuzer geluid dan zijn voorgangers laat horen, met name in de vocalen. Een vroeg kerstcadeau voor de fans, maar de rest van de doelgroep kan beter iets anders op zijn verlanglijst zetten.

1. Blood Letters
2. Wish You Well
3. Exit Humanity