• Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Seita - Maledictus Mundi
Label: Eigen beheer

Seita - Maledictus Mundi

Het Amsterdamse Seita is sinds het debuut Asymetric Warfare (2012) en vele optredens als supportact geen onbekende meer in de Nederlandse metalscene. Al sinds 2007 timmert de band rond de oorspronkelijk uit Brazilië afkomstige gitarist/frontman Michel Gambini en bassist Diego Gomez aan de weg met furieuze metal die de lijn tussen thrash en death metal bewandelt. Tegelijkertijd verliest Seita, dat veel aandacht heeft voor groove en meebrulbare refreinen, het schrijven van pakkende nummers met kop en staart nooit uit het oog. Denk ter referentie aan namen als Dew-Scented, The Haunted, Lamb Of God en, hoe kan het ook anders bij een Braziliaanse band, Sepultura en tel daar een allesverzengend Zuid-Amerikaans temperament bij op.

Het tweede album Maledictus Mundi is direct herkenbaar als Seita-album. Riffs die niet uitnodigen tot headbangen zijn in de minderheid. De vocalen van Michel Gambini zijn nog steeds vlijmscherp en herkenbaar, maar ook verstaanbaar. Elk nummer kent vele tempowisselingen, waardoor het album voorbij vliegt en nauwelijks verveelt. Op Maledictus Mundi horen we een band die zich echter wel degelijk heeft ontwikkeld. Het toetreden van drummer Damian Lopez (ex-Red Eyes) lijkt daarbij geholpen te helpen. Dankzij diens staccato speelstijl doet de muziek mij, geholpen door het klinische geluid, regelmatig aan de bruutste momenten van Fear Factory denken.

Ook vinden we hier wat sfeervolle momenten. Neem het begin van Burn The Skies. Een sinister sfeertje, dat me een beetje aan Slayer ten tijde van South Of Heaven doet denken. Seita is niet alleen nóg bruter, maar ook wat donkerder geworden. Daarnaast lijkt men goed naar de laatste paar albums van Decapitated geluisterd te hebben. Er zijn veel momenten waarbij dissonante gitaartonen en blastbeats, net als bij de Polen, met elkaar samenzweren, bijvoorbeeld in Merchants Of Death of Above The Ruins.

Ondanks de vele vergelijkingen die gemaakt kunnen worden, is Seita echter vooral zichzelf gebleven. Bij het uitbouwen van de muziek is men zeer trouw gebleven aan de eigen karakteristieken. Ik hoop dan ook dat Maledictus Mundi nog veel zieltjes winnen gaat. Fans van metalbands die ondanks hun klassieke invloeden met beide benen in het heden staan, moeten Seita zeker checken of live zien als ze de kans krijgen!

1.​ ​Cowards​ ​To​ ​The​ ​Lions​
2.​ ​Justice​ ​ICU​
3.​ ​Burn​ ​The​ ​Skies