17-11-2017

Shakra - Snakes & Ladders
Label: AFM Records
Shakra - Snakes & Ladders
De Zwitserse hardrockband Shakra is een aantal keer aan bod gekomen op Metalfan.nl. Telkens was de conclusie dat het plaatwerk degelijke muziek bevat, maar niet meer dan dat. Het laatste album dat hier is besproken, stamt alweer uit 2009. De Zwitsers hebben niet stilgezeten en zijn albums blijven uitbrengen. In het thuisland belanden ze steevast in de hogere regionen van de hitlijsten.

Het nieuwe Snakes & Ladders is de opvolger van het vorig jaar verschenen High Noon. Dat album markeert de terugkeer van oud-zanger Mark Fox. Daaraan voorafgaand heeft Shakra twee albums uitgebracht met een andere zanger, maar die besloot plots op te stappen. Fox had wel oren naar een nieuw avontuur met zijn oude bandmaten. Dat is blijkbaar goed bevallen, want we zijn alweer aanbeland bij het tweede album sinds de reünie.

Fox heeft een rauwe, lage stem die zeer geschikt is voor serieus materiaal. Daar komen op Snakes & Ladders genoeg van voorbij, zoals de trage opener Cassandra’s Curse en de ballads Something You Don’t Understand en Open Water. Maar bij een feelgood-nummer zoals Friday Nightmare vind ik zijn beknepen zangstem niet echt passen.

De muziek op Snakes & Ladders is precies zoals ik me kan herinneren van het oudere werk. De cd is van begin tot eind goed verzorgd, het geluid is stevig en helder en er staan prima composities op die onderling voldoende variatie bieden. Ter vergelijking heb ik een aantal van de vorige albums van Shakra beluisterd. Dan valt pas op hoezeer de band steeds in herhaling valt. Blijkbaar hebben de heren nooit van progressie gehoord. Het lijkt wel of oude nummers in een herbewerkte versie op Snakes & Ladders zijn beland.

Er is niks nieuws onder de zon, maar tegelijkertijd lukt het de band wel om opnieuw een stel pakkende nummers te maken die de fans zullen bekoren. Als je af en toe een lekkere hardrockplaat op wilt zetten, dan kun je ook wel uit de voeten met Snakes & Ladders. Als je op zoek bent naar verrassingen, dan zit je bij Shakra verkeerd.

1. Cassandra’s Curse
2. Friday Nightmare
3. Snakes & Ladders