18-10-2017

Panchrysia - Malicious Parasite
Jaar van release: 2004
Label: Soulreaper Records
Panchrysia - Malicious Parasite
Twee jaar geleden beloonde ik het debuut 'In obscure depths' van Panchrysia met 80 punten. Naar aanleiding van die knappe debuut cd werd deze Belgische band soms wel eens de Vlaamse Satyricon genoemd. En dat was zeker te begrijpen aangezien het geheel erg Noors aandeed en de moderne black metal soms deed denken aan de latere Satyricon platen zoals het oppermachtige 'Nemisis Divina'. Begin 2003 deed ik nog een interview met zanger Zahrim en in dat jaar speelde de band ook geregeld live. Toen ik hoorde dat de heren een nieuwe cd hadden opgenomen stelde ik me dus ook direct kandidaat om het album te reviewen.

Het grootste verschilpunt met het debuut is dat de nieuwe nummers korter, sneller, progressiever en strakker zijn. De melodieën zitten deze keer ook wat meer verborgen dan op het simpelere debuut. Deze schijf opent erg goed met het wel erg hard beukende 'Brave black world' dat opgevolgd word door het verrassende 'Cold comfort'. Twee nummers die doen denken aan Noorse bands zoals het eerder genoemde Satyricon en soms is er ook wat van de waanzin van Emperor te horen. Ze hebben ook een nieuwe videoclip gemaakt die wellicht weer op TMF te zien zal zijn. Ze hebben tactisch gekozen voor het catchy 'Angst'. De overige tracks zijn allemaal de moeite waard.

De eerste twee luisterbeurten valt dit album eigenlijk tegen. De openheid en het melodieuze van het debuut heeft plaats gemaakt voor meer intellectuele razernij. Maar na een paar luisterbeurten valt alles op zijn plaats en komen de kenmerkende Panchrysia melodieën vrij. Ik geef dit album echter evenveel als zijn voorganger; dit wil niet zeggen dat de band geen progressie heeft geboekt want dat hebben ze zeker wel, maar ik mis enkele knallers die wel op het debuut stonden. De band heeft geen nieuwe 'Creation of a mortal spirit' geschreven. Maar niettemin een echte aanrader voor fans van moderne klinkende black metal van een van de beste extreme bands ooit uit België.

1. Brave black world
2. Cold comfort
3. Angst