• Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

Annihilator - For The Demented
Label: Silver Lining Music

Annihilator - For The Demented

Eerder dit jaar was Annihilator met Suicide Society (2015) genomineerd voor de Juno Awards, de Canadese equivalent van de Grammy Awards. De prijs voor Metal/Hard Music Of The Year ging naar Coral Throne met Mandroid Echostar. De nominatie kwam wellicht te vroeg, want For The Demented is een dijk van een plaat. Nieuwe inspiratie, de samenwerking met bassist Rich Hinks (Aeon Zen) en feedback van de fans hebben geresulteerd in de meest verrassende nummers in het ouevre van Annihilator.

Jeff Waters was vastgeroest in bepaalde gewoontes en heeft zijn neiging alles zelf te doen weten te onderdrukken. Al in een vroeg stadium is multi-instrumentalist Rich betrokken, sinds enkele jaren de bassist van Annihilator als ze in Engeland optreden. Alice In Hell en Never, Neverland zijn onovertroffen en het is logisch dat fans die albums noemen wanneer je ze vraagt hoe Annihilator zou moeten klinken. Ik heb ze grijs gedraaid en ook Rich noemt die platen wanneer hij de Annihilator-stijl omschrijft. De kenmerkende sound van de eerste platen, gecombineerd met moderne techniek en een flinke dosis melodie is het resultaat.

Niet alleen op het podium, maar ook in de studio was Annihilator weer een band en dat is lang geleden. For The Demented is het eerste album waarop Jeff niet de baspartijen voor eigen rekening neemt. Naast Jeff en Rich wordt de line-up gevormd door slaggitarist Aaron Homma (ex-Vital Remains) en de jonge Italiaanse drummer Fabio Alessandrini. Je hoort dat deze plaat Jeff nieuwe energie gegeven heeft, zowel muzikaal als vocaal. Na vele jaren onder de radar te vliegen, is het hem gegund dat deze plaat goed aanslaat.

Toch is For The Demented geen album in de oude stijl. Het zijn korte fragmenten die de gloriejaren doen herleven, zoals de intro van Phantom Asylum (met halverwege een groovende westernpassage). Het intermezzo Dark is een flashback naar Alison Hell en daar hadden ze meer mee moeten doen, want nu voegt de track niets toe. One To Kill had op King Of The Kill kunnen staan, terwijl de furieuze opener Twisted Lobotomy aansluit op het latere werk. Met The Way laat Annihilator een nieuw gezicht zien, met onvervalste thrash ‘n’ roll. Dit bijna radioviendelijke nummer is wat mij betreft het hoogtepunt van de plaat.

Sinds het ontvangen van de promo is er nog geen dag voorbij gegaan zonder het album te beluisteren. Dat is een overeenkomst met de eerste twee platen. Alle ingrediënten die Annihilator kenmerken zijn aanwezig, maar er is iets bij gekomen. Ik ben geen fan van ballads, maar Annihilator wist mij al vaker te verassen. Dat doet de band nu weer met Pieces Of You, niet in de minste plaats door de zang van Jeff Waters. Hij is al een uniek multitalent, maar hij is weer gegroeid in datgene wat hij doet. For The Demented is simpelweg een topplaat. Annihilator is terug!

1. Twisted Lobotomy
2. One To Kill
3. For The Demented