• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Sleep Token - Two
Label: Basick Records

Sleep Token - Two

Bands die geheimzinnig doen over hun identiteit, is natuurlijk niks nieuws; met wisselend succes en dikwijls gepaard gaande met controverse. Wie herinnert zich nog hoe Slipknot in hun beginjaren de metalwereld in tweeën spleet? Is het een carnavalsband of een geniale zet? Verder kennen we de laatste jaren natuurlijk bands als Ghost en Batushka. Sleep Token wil ook een graantje meepikken en doet met Two een duit in het zakje.

Het draait allemaal om het visioen van frontman Vessel aan wie Sleep zich openbaarde in een droom. De muziek is een eerbetoon aan deze oergod. De identiteit van de bandleden is natuurlijk ondergeschikt en het is vervolgens de bedoeling om de onderbewuste emoties van de luisteraar te raken. In een poging het geheel nog wat mysterieuzer te maken, weet de band te melden dat: Nothing. Lasts. Forever. Right! Denk ervan wat u ervan denken wilt, voel erbij wat u voelen wilt. Van mij hoeft het allemaal niet. Het draait om de muziek.

Met die muziek zit het echter wel goed. Het is een ware verademing. Djent heeft zijn langste tijd intussen wel gehad, en dan kun je wel grijpen naar namen als tech-metal of moderne prog, maar dat zijn uiteindelijk synoniemen voor een genre waarin men de laatste jaren toch niet echt vernieuwend is geweest. Djent is dan ook al meer dan tien jaar oud; mag het?! Ja en nee, maar Sleep Token verwelkomen we met open armen.

De Britten komen met nieuwe ingrediënten en gooien er een flinke hap dreampop tegenaan (denk Sigur Rós). Op het vocale vlak brengt men de breekbare kopstem van Vessel (denk Ásgeir). Toch is Sleep Token stevig geworteld in de post-rock/metal met een techy sausje dat het bindmiddel vormt. "Erg diverse genres die nogal verschillende emoties aanspreken", zult u denken. En u heeft gelijk. De drie uitgesponnen nummers voeren langs duistere krochten, maar bieden ook uitzicht op prachtige vergezichten. Hoewel u dus in de meest uiteenlopende sferen belandt, zorgen de krachtige composities voor een behouden vlucht met veel houvast. Gelukkig maar, want in een kleine twintig minuten brengt Sleep Token u van Calcutta via Nazareth naar Jericho en ruim vijfduizend kilometer is toch een flinke afstand in zo'n kort tijdsbestek.

Wat u ook denkt over de hele gimmick, muzikaal staat het als een huis. Subtiel en breekbaar en toch ook krachtig en ruig. Deze vernieuwing konden we wel gebruiken. Kom maar op met die full-length.

1. Calcutta
2. Nazareth