Jack Starr's Burning Starr - Stand Your Ground
Label: High Roller Records
Het Duitse High Roller Records heeft een neusje voor goede old school heavy metal. Zoveel is duidelijk na coole releases van Air Raid en Hitten. Ook oude rotten kunnen bij de platenmaatschappij terecht, getuige namen als Cloven Hoof en Jack Starr's Burning Starr. Exact, Jack Starr. De in Amerika vertoevende Fransman die het in de jaren tachtig helemaal wilde gaan maken na zijn vertrek uit Virgin Steele. En eigenlijk faalde hij daar altijd in, om eerlijk te zijn. Sneu, maar dat heeft wel enigszins met de muzikale keuzes van de gitarist te maken. Zo koos hij met Burning Starr ergens in de jaren tachtig om onbegrijpelijke redenen voor een commerciële koers. Deze speedmetalversie van Bon Jovi leverde leuke platen af met topzanger Mike Tirelli, maar nieuw publiek leverde de koerswijziging niet op.

Sindsdien opereert de snarenplukker in de schaduw van de grote namen. Dat leidt zo nu en dan tot lekkere platen, zoals met het project Guardians Of The Flame, maar ook tot wanproducten, zoals het als all-starproject gepresenteerde Thrasher bijvoorbeeld. Het komt erop neer dat de man niet van ophouden weet. Nu is hij dus terug met Burning Starr, zes jaar na het vorige album Land Of The Dead, een cd die eigenlijk nergens succesvol geweest is. Ik vrees dat Stand Your Ground opnieuw geen potten weet te breken. Je kunt je afvragen waarom. Het antwoord is vrij simpel. Hoewel Jack Starr een steengoede gitarist is en hij met Todd Michael Hall (Riot V) een ijzersterke zanger in huis heeft, lukt het maar niet om een song te schrijven die van de eerste tot de laatste noot beklijft. Oh ja, de riffs zijn meermaals opzwepend en het solowerk klinkt hier en daar om je vingers bij af te likken, maar een degelijke gitaarpartij maakt van een compositie nog geen goed liedje.

Hall doet ondertussen zijn best om de niet al te aansprekende zanglijnen toch wat vuur mee te geven. Misschien doet hij zelfs te veel zijn best, want hij klinkt regelmatig geforceerd. Jammer, want door het heerlijke Unleash The Fire van Riot V weten we inmiddels waar de zanger toe in staat is. Hier lukt het net niet. Hall opereert veelal in de hoogste regionen en dat gaat op een gegeven moment tegenstaan. Zeker als een plaat bijna tachtig minuten duurt. Soms kan een album me niet lang genoeg duren, maar in dit geval is het afgrijselijk lang. Songs als het veel te uitgesponnen titelnummer en We Are One zijn daar domweg niet spannend genoeg voor.

Jack Starr blijkt op Stand Your Ground opnieuw een gitarist met goede ideeën, die maar niet in staat lijkt om die ideeën tot een geweldig nummer samen te smelten. De vrij goedkoop aandoende, ietwat futloze productie helpt dan eveneens niet mee. De krappe voldoende is dan ook met name voor de moeite en de lange historie van Starr en zijn kornuiten. Helaas voor deze volhouder, maar misschien is het gewoon tijd om de waarheid onder ogen te zien en de pijp aan Maarten te geven. Pijnlijk, maar ik vrees dat niemand er wakker van ligt.

1. Secrets We Hide
2. The Enemy
3. Stand Your Ground