• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Orden Ogan - Gunmen
Label: AFM Records

Orden Ogan - Gunmen

Het gaat goed met Orden Ogan. Nadat Ravenhead in 2015 al goed verkocht met een nummer zestien-notering in de Duitse albumcharts blijkt het laatste wapenfeit Gunmen zelfs nummer acht te halen. Dit is vanzelfsprekend niet gek, aangezien ik de band ook al meerdere malen heb genoemd als de troonopvolger van acts als Blind Guardian, Gamma Ray en Running Wild. Grootse melodieën ondersteund met speedmetalriffs en epische koren doen het immers goed bij onze oosterburen en ook zeker bij mij.

Na de ijsvlaktes van To The End en de zompige moerassen van Ravenhead is de band richting de prairie vertrokken. Ondanks het feit dat Orden Ogan nog steeds onmiskenbare Duitse power metal maakt, komt op Gunmen alsnog bij vlagen een lekker westers sfeertje in de thematiek en gitaarmelodieën terug. Sterke meezingers zijn gelukkig weer volop aanwezig, want het machtige Gunman en eveneens ijzersterke en hartverscheurende Fields Of Sorrow horen wat mij betreft nu al bij de beste nummers die de band tot nu toe heeft gereleased. Ook het aan Running Wild-herinnerende Vampire In Ghost Town en de afsluitende epic Finis Coronat Opus zijn klassemateriaal te noemen.

Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat de band op dit album wat mij betreft net iets te ver gaat qua bombast. Nummers als Forlorn And Forsaken, Ashen Rain en Down Here (Wanted: Dead Or Alive) zijn geenszins slecht te noemen, maar op de een of andere manier klinken de met koorzang doordrenkte refreinen hier vrij gezapig en kitscherig. Dat is jammer, aangezien de songs zo toch wat 'power' verliezen. Het is geen onoverkomelijk probleem, maar na twee uitstekende voorgangers is het toch jammer om te constateren dat de band hier af en toe net te ver doorslaat met zijn trucje.

Gunmen bevat niet het opzwepende enthousiasme van To The End of de grandeur van Ravenhead, maar mag desalniettemin absoluut gehoord worden. Vooral het soleerwerk is van erg hoog niveau, de songs zijn stuk voor stuk zeer aanstekelijk en ondanks de eerder genoemde minpunten blijft die melancholische koorzang tegelijkertijd toch ook het grootste aantrekkingspunt van de band. Het feit dat dit album als kleine tegenvaller alsnog deze score krijgt, heeft dan ook vooral te maken met het feit dat de band op het moment in dit genre nog steeds een van de sterkste spelers is.

1. Gunman
2. Fields Of Sorrow
3. Forlorn And Forsaken