17-10-2017

Malphas - Incantation
Label: Plastic Head Records
Malphas - Incantation
In 2015 mocht ik een recensie schrijven over de ep Occult Propaganda. Dit was het debuut van Malphas. Ik schreef destijds dat ik erg benieuwd was naar een beter geproduceerde release van deze band en eindelijk is het dan zover. Ditmaal brengt dit Zwitserse gezelschap een langspeler uit via het Britse Plastic Head Records.

Wat direct opvalt aan het begin van Contributor Of The Light, is dat de heren juist niet voor een heldere of strakke productie hebben gekozen. Alles is duidelijk hoorbaar, maar er is nergens iets gepolijst of verzwakt met een lading compressie. Hierdoor komen de Craft-achtige riffs perfect tot hun recht. Tijdens de tweede track Leviathan sijpelen er invloeden uit de Finse hoek de plaat binnen. Denk hierbij aan Sargeist of Horna, maar ook aan de catchy melodieën van Dissection.

Met Macabre Symphony Of Divine wordt de luisteraar getrakteerd op iets wat de kracht van deze band is. Namelijk, stevige hooks en een breakdown die je eerder in de metalcore zou verwachten. Dit werkt bijzonder aanstekelijk en ik denk dat deze track live voor heel wat nekblessures kan gaan zorgen. Ook krijgt de luisteraar hier voor het eerst op deze plaat een heerlijk, thrashy gitaarsolootje voor de kiezen. Lekker kort en daarmee doeltreffend.

We mogen concluderen dat melodie bij Malphas hoog in het vaandel staat, maar alleen wanneer het nummer daarom vraagt. Er is sprake van een perfecte dosering waardoor het een waar plezier is om naar dit album te luisteren. Dit komt mede doordat elk nummer naast polka's en blastbeats vooral heel veel ruimte heeft voor rockende passages die eigenlijk als de ruggengraat van de nummers fungeren. De zang van frontman Balaam Astaroth klinkt schel en maniakaal en perfectioneert hiermee het geheel.

Dit schijfje is een absolute aanrader voor de liefhebber van melodieuze black metal uit de Finse hoek, maar ook voor de liefhebber van Craft of de oude Darkthrone. Het is te hopen dat deze heren snel een zaaltje in ons land aandoen voor een gezellig avondje zwartgalligheid.

1. Contributor Of The Light
2. Leviathan
3. Macabre Symphony Of Divine