Hate - Tremendum
Hate - Tremendum
Het moet toch enigszins knagen aan de bandleden van het Poolse Hate. Daar waar de landgenoten van Behemoth volle zalen trekken, staat de band rond Adam Buszko regelmatig voor een paar man en een paardenkop te spelen. Zoals enkele maanden geleden in Little Devil te Tilburg. Weliswaar een van de meest charmante kroegen van Nederland, maar ondanks een indrukwekkende line-up met Absu en Nargaroth, staat Hate al vroeg op de avond voor een handvol bezoekers te spelen. En dat terwijl de muziek van de band eigenlijk geen moment onderdoet voor de bombastische deathmetalklanken van zijn landgenoten. Iedereen die de massieve, eersteklas werkstukken Solarflesh: A Gospel Of Radiant Divinity (2013) en Crusade: Zero (2015) heeft beluisterd, zal dat kunnen beamen.

Aan werklust heeft het deze groep nooit ontbroken. Zo ligt twee jaar na zijn prima voorganger met Tremendum plaat nummer tien in de schappen. En ook deze full-length laat weer een deathmetalmachine horen die uitstekend op dreef is. Vanaf de militante en uitermate dreigende openingsklanken van Asuric Being weet Hate de luisteraar aan een ware drilexercitie te onderwerpen. De death metal is met mechanische precisie, vol bombastisch venijn uitgevoerd en voorzien van een enorm machtige, kolossale sound die er als een muzikale zweepslag inhakt.

Wie nog niet is ingepakt door de uitstekende opener, hoeft slechts naar het hierop volgende Indestructible Pillar te luisteren. Het is een technischer en sneller nummer, dat zich qua intensiteit met het beste werk van Behemoth kan meten. Zoals ook op de voorgaande platen, weet Hate een uitstekende balans te vinden tussen extremer blastwerk en sinister voortmarcherende midtempo-ritmes (die wellicht zelfs nog een tikje intenser uit de verf komen). Die combinatie maakt van tracks als Fidelis Ad Mortem, Into Burning Gehenna en Walk Through Fire ware kanonskogels. De brute strot van Adam The First Sinner is niets minder dan een satanische donderpreek die over ons armzalige zielen wordt uitgestort. Wanneer hij zinssneden als “Everyone becomes dust” uitspuwt, rest weinig anders dan een siddering onder deze profetische klanken.

Als ik dan toch een puntje van kritiek moet formuleren, is het dat Tremendum net iets minder beklijvende nummers bevat dan zijn voorgangers. Zo mis ik een absolute uitschieter als Leviathan (op Crusade: Zero te vinden) en de darkambientklanken die op Solarflesh voor extra diepgang zorgen. Het zijn echter details, want Tremendum is – zoals eigenlijk vrijwel alle albums van Hate – een overdonderende ode aan de kracht van gedisciplineerd uitgevoerde death metal. Laten we hopen dat Hate met dit album het respect krijg dat de band verdient.

1. Asuric Being
2. Indestructible Pillar
3. Svarog's Mountain