Edguy - Hellfire Club
Jaar van release: 2004
Edguy - Hellfire Club
Stewardessen opgepast; Tobias Sammet en consorten laten opnieuw hun kreatieve hersenspinsels los op het publiek. Na het opwarmertje King Of Fools is Hellfire Club alweer de zesde langspeler van de Duitse clowns. Neem het vorige album Mandrake, ga er eens stevig met de schuurmachine van pa overheen et voila; een vluchtig idee van het nieuwe oeuvre! De gelikte productie die de vorige platen zo kenmerkte kreeg een geheel verzorgde enkele reis vuilstort en de band mat zichzelf een meer vuige en losbandige Rockimage aan, die zich gelukkig vooral vertaald naar de muziek.

Mysteria geeft al met het eerste duistere ongepolijste gitaarwerk en de agressieve uithalen van Sammet de lichte stijlverandering aan. Doet u mij daar maar een cd vol van! Met "Under The Moon" en "We Don't Need A Hero" wordt ik op m'n wenken bediend, maar eerst brengt Edguy met "The Piper Never Dies" een ode aan de seventies- en eighties rockgoden, geheel volgens eigen recept. Niet geheel nieuw na Helloween's "Nothing To Say", maar de een generatie jongere Teutoonse Rockers geven er een eigen aroma aan. Indrukwekkende passages brengen de luisteraar tot een muzikaal-orgasmisch hoogtepunt.

Minder hoogdravend maar puur Edguy zijn de lyrieke thema's van "Lavatory Love Machine" en "Rise Of The Morning Glory", respectievelijk handelend over sex met stewardessen en harde ochtendpiemels [zij het wat verdekt]. Moet kunnen dacht ik zo.

Heel virtuoos zijn de vele koortjes. Die doen gelukkig geen afbreuk aan de attitude die Edguy voor dit album aangemeten heeft. De gitaarsoli zijn, van sneller-dan-het-licht tot gevoelig, met emotie en toewijding gespeeld en dat is te horen. Ook is er enkele keren een sfeervolle hoofdrol voor "Eggi" Exxel die de 4 snaren beroerd. Edguy is duidelijk nog lang niet uitgeblust, ik voorspel dat de heren hun dromen van eeuwige roem, rijkdom en buitenaardse drumkonijntjes nog eens waar gaan maken. En dat met een bandnaam die alleen gekozen is om een voormalig leraar te sarren!

1. Mysteria
2. The Piper Never Dies
3. We Don't Need A Hero
4. Down To The Devil
5. King Of Fools
6. Forever
7. Under The Moon
8. Lavatory Love Machine
9. Rise Of The Morning Glory
10. Lucifer In Love
11. Navigator
12. The Spirit Will Remain

Score: 89 / 100

Reviewer: Bob
Toegevoegd: 11 maart 2004

Meer Edguy:

Edguy - Hellfire Club
Reactie van Een_Metalfan op 11-03-2004 om 14:59u

Hoe bedoel je dat de gelikte productie van de vorige platen overboord is gezet? Hellfire Club is Edguy's meest bloemrijk geproduceerde plaat totnogtoe. Sterker nog, albums als Vain Glory Opera en Theatre of Salvation klonken ongepolijst en alles behalve gelikt. Pas vanaf de heruitgave van Kingdoms Of Madness, de Avantasia-cd's en Mandrake werden de producties voller, met Hellfire Club als overtreffende trap.

Edguy - Hellfire Club