• Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Within Temptation - Enter
Jaar van release: 1997
Label: DSFA Records
Within Temptation - Enter
Net als in 2015 was het feest van Within Temptation vlak voor de afgelopen kerstdagen een succes. Onder de noemer Black X-mas voerde Nederlands grootste exportproduct op het gebied van metal in een uitverkocht 013 te Tilburg een spectaculaire show op. Bijzonder waren de 'gast'optredens van Robert Westerholt (die sinds 2011 is gestopt met touren) en Ivar de Graaf (Kingfisher Sky). De mannen stonden samen met anderen aan de wieg van het succes van de band dat met Enter begon. Het debuutalbum viert dit jaar zijn twintigjarig jubileum en verdient een terugblik.

De geschiedenis van WT gaat terug naar de voormalige Salvatorikerk in Alphen aan den Rijn. Daar ontmoet Robert Westerholt in 1994 zangeres Sharon den Adel. Hij hoort haar Hero van Mariah Carey zingen en is direct weg van haar stem. Beide studenten aan het tegenover de kerk geplaatste MBO Castellum spelen vervolgens in de schoolband. Robert zit dan al in The Circle. Als de zangeres van die band, Carmen van der Ploeg, het laat afweten bij het opnemen van een demo, vindt hij dat Sharon haar plek in moet nemen.

Kort daarop valt The Circle uiteen en richten Robert en Sharon samen met bassist Jeroen van Veen Within Temptation (in eerste instantie: The Portal) op. Temptation is een nummer van The Circle. Bijzonder detail is dat The Circle in 1996 onder de naam Voyage het album Embrace uitbrengt via Nightfall Records, met in Frozen een bijdrage van Sharon. De toevoeging Within klinkt volgens de bandleden romantisch, mysterieus en filmisch.

Die termen passen inderdaad bij de muziek, net als duister, sprookjesachtig, dromerig, melancholisch en hemels. In 1996 is dat geluid er al op de demo Enter, dat een combinatie bevat van doomy riffs, keyboardmelodieën, Keltische invloeden (Clannad, Dead Can Dance), een eenvoudige ritmesectie en engel-achtige vocalen. Het contrast met de doorsnee death metal is destijds groot en slaat direct aan. In 1997 staat Within Temptation al in een volle tent op Dynamo Open Air en ook daarna trekt de band veel publiek. Naast Sharon, Robert en Jeroen zitten ten tijde van Enter gitarist Michiel Papenhove, toetsenist Martijn Westerholt en drummer Ivar de Graaf in de band. De drie heren vertrekken na Mother Earth. Martijn richt Delain vervolgens op en Ivar start met Kingfisher Sky.

Enter begint zeer sterk met Restless. Een pianomelodie krijgt ondersteuning van heavy power-akkoorden, een eenvoudige ritmesectie en keyboardklanken die je in hogere sferen doen belanden. Ook zijn hierin de kenmerkende, charmante vocalen van Sharon te horen. In onder meer Grace blijkt de invloed die Kate Bush op Sharon heeft. Het titelnummer (met bijzonder drumeinde) is een stuk zwaarder en grimmiger, mede dankzij de doomriffs en de grunts van Robert. Ook in deze track zijn de melodieën (leads) memorabel. Alhoewel het drumgeluid op de release terecht veel kritiek te verduren krijgt en de grunts van Robert niet tot de sterkste behoren, passen deze elementen prima bij de muziek.

Wat de release zo sterk maakt, is dat deze een nachtelijke, fantasierijke sfeer goed vasthoudt. Luister eens naar het hypnotiserende, meeslepende Deep Within, waarin de repetitieve Candlemass-riffs en keyboard- en koorbijdragen je meenemen naar denkbeeldige, epische oorden. Alhoewel de nummers soms wat lang aanvoelen en in een laag tempo blijven hangen, zijn er nieuwe elementen ten opzichte van de vorige tracks, zoals aan het prachtige begin van Pearls Of Light (harp en kerkklok), die de aandacht van de luisteraar pakken.

Als je Enter nog niet hebt beluisterd, is het goed voor te stellen dat je de release gedateerd vindt klinken (onder andere vanwege de productie en het kunstmatige geluid van de keyboards aan het begin van Gatekeeper en Blooded). In 1997 sloeg dit debuut echter in als een bom. Alhoewel Within Temptation niet de eerste was, werd de combinatie van atmosferische doom metal, keyboards en hemelse, vrouwelijke vocalen toch als vernieuwend gezien.

Dat komt door het specifieke stemgeluid en de unieke sfeer. De band neemt op de succesvolle, toegankelijkere opvolger Mother Earth echter afscheid van de grunts. Daarnaast verwelkomt de groep ballads en zijn er meer Keltische invloeden (met dank aan de film Braveheart). Er is succes met de single Ice Queen, maar pas een half jaar na de releasedatum, als 3FM de single koos als megahit. Within Temptation wordt een succesvol bedrijf, een voorbeeld voor veel bands en speelt nog altijd voor volle zalen. Voor sommige fans gaat er niets boven Enter. Zij mogen vanwege de nostalgische waarde dan ook punten optellen bij de onderstaande score.

1. Restless
2. Enter
3. Pearls Of Light