The Wizards - Full Moon In Scorpio
Label: Fighter Records
The Wizards - Full Moon In Scorpio
De biografie van de Spaanse hardrockband The Wizards begint met de volgende zin: “The Wizards is your new favorite 70´s Hard Rock and Occult Rock band, but you still don´t know!”. Dat is een aardige binnenkomer die verwachtingen schept, zeker gezien de grote hoeveelheid aan releases die maandelijks over ons uitgestort wordt in dit genre. Met Full Moon In Scorpio lost de band uit Bilbao weliswaar niet al deze verwachtingen in, maar duidelijk is wel dat deze tweede full-length buitengewoon lekker wegluistert. De sfeervolle old-school hoes, ontworpen door designer Pol Abran (die eerder artwork heeft gemaakt voor vele bands, waaronder Pentagram, High on Fire, Kvelertak en Baroness), geeft daarbij een goede indicatie van de muzikale richting.

Full Moon In Scorpio is een heerlijk album voor de zomermaanden geworden. De sound is smeuïg en authentiek, met ronkende gitaren en een lekker zwaar basgeluid. Daardoor komen de vette riffs met nog wat extra ‘power’ uit de speakers knallen. De plaat is opgenomen in een periode van slechts twee weken, wat de live-feeling versterkt. Het geheel klinkt spontaan en los uit de pols. Luister maar eens naar de geweldige, gelikte gitaarloopjes (die overigens wat aan het latere werk van Audrey Horne doen denken) in openingstrack Avidya en Odinist. De gitaristen hebben daarnaast weinig moeite met het uit de mouw schudden van lekkere, felle solo’s. Daar hebben ze de bijdrage van Ross The Boss (ex-Manowar) in Leaving The Past Behind eigenlijk niet eens voor nodig.

Instrumentaal staat The Wizards dus zeker zijn mannetje. Maar de band heeft nog een extra troef achter de hand: zanger Ian Mason. Zijn stemgeluid is zeer imponerend. Hij zing gedreven en vol passie, maar voegt daar een niet te versmaden, rauw randje aan toe. Vooral in Who Are You, Mr. Gurdjieff? mag hij helemaal losgaan. Het is de kers op de taart van deze zomerse, maar tegelijkertijd stoere plaat, die vooral interessant zal zijn voor de liefhebbers van authentieke hardrock als Thin Lizzy en Black Sabbath. The Wizards behoort zeker niet tot de meest innovatieve bands die er rondlopen, maar zal het op ieder zomerfestival goed doen.

1. Avidya
2. Calliope (Cosmic Revelations)
3. Odinist