• Patrick Johansson (Stormwind) - 48
  • Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Municipal Waste - Slime And Punishment
Municipal Waste - Slime And Punishment
Municipal Waste is terug met een nieuwe plaat en dat wordt weleens tijd, want het laatste album (The Fatal Feast) van de thrash/crossover-act uit Richmond (USA) is alweer vijf jaar oud. Het is niet dat de bandleden stil hebben gezeten, want in de tussentijd is er werk genoeg uitgekomen, maar dan wel van verschillende zij-projecten. De bekendste hiervan is ongetwijfeld Iron Reagan, waar vocalist Tony Foresta en bassist Land Phill het trucje van Municipal Waste onder een andere naam dunnetjes overdoen. Voor Slime And Punishment is echter iedereen weer teruggekeerd op het vertrouwde nest en is de groep zelfs uitgebreid met een extra gitarist (Nick Poulos).

Dat is te merken ook, want de sound van de formatie klinkt hierdoor een stuk voller en sterker. Het snedige riffwerk is altijd al één van de grote drijvende krachten achter de muziek van de formatie geweest en dit komt door de toevoeging van Poulos nog beter uit de verf. Productioneel is dan ook de juiste keuze gemaakt om de gitaren nog meer naar de voorgrond te verplaatsen.

Voor de rest hanteert Municipal Waste dezelfde stijl als voorheen en zijn er geen grote verrassingen op Slime And Punishment. Wel lijkt de groep tekstueel iets volwassener te zijn geworden. De lyrics zijn ditmaal minder absurd en concentreren zich voornamelijk op frustraties en op negatieve personen of situaties. Opvallend is dat er weinig politieke sneren te vinden zijn, iets wat je wel zou verwachten naar aanleiding van de grove kritiek op Trump en de bijbehorende hilarische t-shirts die de groep uitbracht. Uiteraard zijn ook de vertrouwde elementen weer terug te horen in de teksten. Zo krijgt de kerk er weer van langs (Poison The Preacher), wordt de euforie van feesten wederom bezongen (Enjoy The Night en Shrednecks) en is er ook een ode aan de film Death Proof te horen in de gelijknamige song.

Waar Iron Reagan zich vaak concentreert op ultrakorte songs, weet Municipal Waste de composities een beetje langer uit te werken. Desalniettemin klokken de meeste tracks onder de twee minuten, maar zijn de songs wel goed opgebouwd. Juist dat element zorgt ervoor dat de nummers beter blijven hangen. Daarnaast vind je in aardig wat tracks elementen terug van NWOBHM en dan met name in het gitaarwerk. Zo wordt er bijvoorbeeld ook regelamtig aan Iron Maiden gerefereerd.

Voor liefhebbers van het crossover-genre kan Slime And Punishment dan ook weinig verkeerd doen. De plaat is snel en agressief, maar staat ook vol met memorabele momenten. De hoofdmoot is ditmaal dan ook niet alleen vol gas en gaan, er valt muzikaal ook meer dan genoeg te genieten met de heerlijk strakke gitaarriffs en opzwepende zang. Het wat teleurstellende The Fatal Feast wordt dan ook met gemak overtroffen. Het hoeft dus niet nogmaals vijf jaar te duren voordat er weer nieuw werk van Municipal Waste uitkomt.

1. Breathe Grease
2. Enjoy The Night
3. Dingy Situations