• Patrick Johansson (Stormwind) - 48
  • Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Primal Fear - Angels Of Mercy - Live In Germany
Label: Frontiers Records
Dit jaar gaat Primal Fear op tournee in het kader van haar twintigjarige bestaan. Wat vliegt de tijd! Het is als de dag van gisteren dat ik het spetterende debuutalbum aanschafte in 1998. De boodschap was meteen duidelijk: voor een sterk staaltje heavy metal kon je vanaf dat moment bij Primal Fear zijn. Door de jaren heen heeft de Duitse band nooit verzaakt als het gaat om het maken van sterke platen. De teller staat inmiddels op elf studioalbums. Ook is er in 2010 een livealbum uitgebracht met de naam Live In America.

Voor Primal Fear is de tijd rijp voor een tweede livealbum. Die is vorig jaar opgenomen tijdens een show in Stuttgart toen de band op tour was om het album Rulebreaker te promoten. Het document heeft de titel Angels Of Mercy - Live In Germany gekregen. Ondanks dat Primal Fear voor een publiek vol met landsgenoten speelt, worden alle aankondigingen gedaan in het Engels. Zanger Ralf Scheepers zegt dus gewoon “Keep the heavy metal alive” in plaats van “Halten sie das heavy metal lebendig.”

Geluidstechnisch heeft Primal Fear de zaakjes altijd uitstekend voor elkaar en dus is het geen verassing dat Live In Germany klinkt als een klok. En dat is ook wel nodig om de krachtpatserij van alle muzikanten goed tot zijn recht te laten komen. Scheepers haalt na twintig jaar nog altijd zonder enige moeite de meest ijzingwekkende uithalen op de raarste momenten. Luister maar eens naar het refrein van The End Is Near en je begrijpt wat ik bedoel.

Sinds de vorige live-cd zijn er drie studioalbums verschenen. Omdat de opnames van de Rulebreaker-tournee komen, krijgt dat album de meeste aandacht op Live In Germany. Van Delivering The Black uit 2014 komt nog When Death Comes Knocking voorbij, maar Unbreakable wordt volkomen genegeerd. Graag zag ik nog nummers zoals King For A Day, Strike en Bad Guys Wear Black voorbijkomen.

De rest van de setlist bestaat uit nummers die ook al staan op Live In America, zoals Angel In Black, Fighting The Darkness en Final Embrace. Ik mag ze graag horen, maar daarvoor kan ik ook wel de vorige live-cd opzetten. De nieuwe versies zijn hooguit iets steviger en rauwer. Live In Germany is een prima schijf geworden, maar was interessanter geweest met een andere setlist.

Overigens komt dit product ook uit op dvd. Op basis van videoclips Metal Is Forever en The End Is Near kan ik slechts oordelen dat de band met beperkte middelen toch goed in beeld is gebracht en dat het een lastige taak heeft om het stugge publiek te overtuigen. Naast het concert bevat de dvd nog enkele videoclips, extra live-nummers en een tourdocumentaire. De dvd en cd worden standaard gezamenlijk verkocht. Al met al een mooi pakketje, ondanks de kritiekpunten op de setlist.

1. Countdown To Insanity
2. Final Embrace
3. In Metal We Trust