Kerry King in Muziekcentrum Enschede
Enquête

Wat is jouw favoriete Metallica-song?

72 Seasons
Battery
Blackened
Creeping Death
Enter Sandman
Fade To Black
For Whom The Bell Tolls
Fuel
Hardwired
Lux Æterna
Master Of Puppets
Nothing Else Matters
One
Orion
Sad But True
Screaming Suicide
Seek And Destroy
St. Anger
The Day That Never Comes
The Four Horsemen
The Unforgiven
Until It Sleeps
Welcome Home (Sanitarium)
Whiplash
een andere Metallica-kraker, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    20 april:
  • FM
  • Marduk, Origin en Doodswens
  • Metal Battle finale
  • Roadburn festival
  • The Exploited
  • 21 april:
  • Dear Mother en Another Now
  • Pestilence, Carnation en Bodyfarm
  • Roadburn festival
  • 23 april:
  • Lord Of The Lost, The Raven Age en Empire Of Giants
  • Vanaheim, Xoan en End Of The Dream
  • 24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
    20 mei:
  • Black Cilice, Sanguine Relic en Zeitstorm
Kalender
Vandaag jarig:
  • Artyom (Infected) - 39
  • Brian Holmes (Gates Of Winter) - 40
  • Eugene Simone (Eldritch) - 54
  • Jamie Smith (Borealis) - 37
  • Kenneth Kapstad (Thorns) - 45
  • Miguel Trapezaris (Winter's Verge) - 41
  • Mike Portnoy (Dream Theater) - 57
  • Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

Vandaag overleden:
  • Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011
Enquête

Wat is jouw favoriete black metal album?

Bathory - Blood Fire Death2 %2 %2 % 2.83 %
Burzum - Hvis Lyset Tar Oss2 %2 %2 % 2.56 %
Cradle Of Filth - Dusk… And Her Embrace8 %8 %8 % 8.61 %
Darkthrone - Transilvanian Hunger2 %2 %2 % 2.15 %
Dimmu Borgir - Enthrone Darkness Triumphant13 %13 %13 % 13.59 %
Dissection - Storm Of The Light's Bane8 %8 %8 % 8.48 %
Emperor - Anthems To The Welkin At Dusk6 %6 %6 % 6.73 %
Enslaved - Axioma Ethica Odini4 %4 %4 % 4.58 %
Immortal - At The Heart Of Winter8 %8 %8 % 8.21 %
Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas5 %5 %5 % 5.79 %
Primordial - To The Nameless Dead4 %4 %4 % 4.17 %
Satyricon - Nemesis Divina3 %3 %3 % 3.36 %
Venom - Black Metal13 %13 %13 % 13.59 %
Watain - Lawless Darkness5 %5 %5 % 5.52 %
een ander black metal album9 %9 %9 % 9.83 %

[ Stem | Andere Enquêtes ]


Geplaatst door Eddy op 13-02-2013 om 00:49



Naglfar - Diabolical

Geplaatst door iron_dennis op 13-02-2013 om 00:55



Een bijna onmogelijke vraag. Toch ga ik voor Mayhem. De riff van het gelijknamige titelnummer is voor mij het beste wat er ooit gemaakt is.

Geplaatst door Nicolas op 13-02-2013 om 08:21



Gorgoroth - Under the sign of hell

Geplaatst door Lul op 13-02-2013 om 08:32



Filosofem Burzum

Geplaatst door peter op 13-02-2013 om 09:12




Metallica, the black album

Geplaatst door Een Metalfan op 13-02-2013 om 09:17



Ik wil niet veel zeggen maar Black metal album van Venom is geen black metal!
Thrash / heavy metal it is.

Geplaatst door Old Mhb op 13-02-2013 om 09:18



Hellhammer : Apocalytic Raids

Geplaatst door Sander op 13-02-2013 om 09:29



Heb uit het lijstje gekozen voor Dissection ook al vind ik dat meer Death metal. Anders had ik gekozen voor Mayhem.

Vind trouwens ook dat Shining met V er tussen had moeten staan.

Geplaatst door Úlfhéðinn op 13-02-2013 om 09:42



De Mysteriis Dom. Sathanas. Beste metalplaat ooit. Op de voet gevolgd door Transilvanian Hunger en Hvis Lyset Tar Oss.

Vind trouwens dat een hoop ''klassiekers'' ontbreken (In the Nightside Eclipse, Pure Holocaust, Antichrist, Drawing Down the Moon, The Celtic Winter, om er een paar te noemen) in de lijst.

Geplaatst door Jzt79 op 13-02-2013 om 10:00



Emperor! IX Equilibrium. Geen discussie mogelijk.

Geplaatst door Piter op 13-02-2013 om 10:13



Burzum - Burzum

Geplaatst door bfs op 13-02-2013 om 10:34



Ancient Rites - Dim Carcosa

Geplaatst door Don C op 13-02-2013 om 10:45



Ulver - Bergtatt

Geplaatst door metalmachine op 13-02-2013 om 10:51



Kampfar - Mare

Geplaatst door ewing1 op 13-02-2013 om 11:07



Mayhem met afstand,die vocals van Attila zijn onnavolgzaam!!....verder een onmogelijk poll ja bv a blaze in the northern sky staat er niet eens tussen..100x vetter kwaadaardiger als transilvanian hunger van Darkthrone! Bij Emperor komen jullie met Anthems.....schei uit manne,in the nightside eclipse is de enige echte Emperor klassieker!Verder is het natuurlik appels met peren vergelijken met die noorse bands en bv een Venom of Bathory.En last but not least:schande dat Mercyful Fate en Hellhammer er niet tussen staan!!!

Geplaatst door HCM op 13-02-2013 om 12:16



Marduk - Panzer Division Marduk

Geplaatst door deathwish op 13-02-2013 om 12:33



ik stem op immortal uit deze lijst al moet bathory zeker niet onderdoen. transilvanian hunger deze staat ergens helemaal onderaan bij me,ben grote fan van darkthrone maar niet van dit album,mayhem nope laat die ook maar. nieuwe tsjuder is ook wel erg goed trouwens.

Geplaatst door Een Metalfan op 13-02-2013 om 12:53



De helft van die lijst is geeneens black metal

Geplaatst door Oak op 13-02-2013 om 13:14



Awwwwwww al die hators, lekker hoor. Aaitje over het bolletje. :'')

Omdat stemmen op ''een ander black metal album '' uiteraard gelijk staat met ''geen mening'' heb ik uit de geboden opties gekozen voor Immortal - At The Heart Of Winter.

Geplaatst door Een Metalfan op 13-02-2013 om 13:38



enslaved frost

Geplaatst door Karel op 13-02-2013 om 14:24



Ulver - Bergtatt vind ik wel aardig. Ben geen blackmetal liefhebber verder.

Geplaatst door Sha op 13-02-2013 om 16:25



Stemmen op ''een ander blackmetal album'' geeft toch vrij duidelijk aan dat de meningen ernstig uiteenlopen.
Het feit dat Naglfar, Enslaved en Promordial hier ook worden genoemd geeft dat nog duidelijker aan.
Zal ik ''Legion'' van Deicide dan maar opperen? Dat komt dichterbij dan Kampfar.

Geplaatst door CARLO op 13-02-2013 om 18:04



TSJUDER - DESERT NORTHERN HELL !
TAAKE - DOEDSKVAD !
URGEHAL - GOATCRAFT TORMENT !
EMPEROR - IN THE NIGHTSIDE ECLIPSE !
IMMORTAL - AT THE HEART OF WINTER !
DIMMU BORGIR - ENTHRONE DARKNESS TRIUMPHANT !
DARKTHRONE - UNDER A FUNERAL MOON !

Geplaatst door Bakvet op 13-02-2013 om 19:02



Hmmm. Gaat het hier over de 2nd wave, of de 1st wave, of over beiden?
Venom staat ertussen, dus het lijkt me beiden. Dan is namelijk Don''t Break the Oath het beste black metal album. Van de 2nd wave vind ik Blood Ritual van Samael de beste. Bergtatt van Ulver is daarna de beste.

Keuzes gemaakt. Kan ik nu erbij vermelden dat eind ''80 & begin jaren ''90 heftig waren met bands als Bathory, Burzum, Mayhem, Immortal, Darktrhone en Marduk. Was een mooie tijd...

Geplaatst door Tjeerd op 13-02-2013 om 19:02



Paysage d''Hiver - Winterkälte.

Geplaatst door Vince82 op 13-02-2013 om 19:03



Nagelfar - Virus West
En eigenlijk ook al het andere wat ze hebben uitgebracht

Geplaatst door Een Metalfan op 13-02-2013 om 19:48



Ghost

Geplaatst door metal kerel op 13-02-2013 om 19:53



Ik vind juist de evolutie mooi van de blackmetal.
Juist in het begin klonkt het vrij obscure dat nu zijn charme behoudt.
De eerste stroming bands in de begin jaren 90 geeft mij kippevel.
Beste album echt onmogelijk om die te noemen

Geplaatst door Eury op 13-02-2013 om 19:59



Er zijn zovele goeie black metal albums, vele van midden 90''s, maar als ik echt moet kiezen voor een ''beste'', is het de volgende

Arckanum - ÞÞÞÞÞÞÞÞÞÞÞ

Geplaatst door ChristMolester op 13-02-2013 om 20:06



Judas Iscariot - Dethroned, Conquered And Forgotten (2000)

Geplaatst door Nynke op 13-02-2013 om 21:11



The Ruins Of Beverast - Unlock The Shrine, op de voet gevolgd door Nagelfar - Virus West. Verder eervolle vermeldingen voor Abigor - Channeling The Quintessence Of Satan, Tha-Norr - Wolfenzeitalter, Truppensturm - Salute To The Iron Emperors, Peste Noire - La Sanie des Siècles - Panégyrique de la Dégénérescence, Funeral Procession - s/t, Diocletian - Doomcult, Funeral Mist - Maranatha, Lunar Aurora - Zyklus en Finis Gloria Dei - Goat: Father of the New Flesh.

Geplaatst door Mazel op 13-02-2013 om 21:12



King of the Surf Guitar van Dick Dale, toen black metal nog gespeeld werd zonder distortion.

Geplaatst door poes op 13-02-2013 om 21:17



god seed

Geplaatst door Metal Meepy op 13-02-2013 om 21:41



Agrypnie - 16[485]
Petrychor - Effigies and Epitaphs
Enslaved - Vikingligr Veldi
Cradle of Filth - The Principle of Evil Made Flesh
Irisblind - Archaeopteryx

Verder zijn de meeste van de genoemde plaatjes wel aardig, maar volgens mij hou ik niet zo van mainstream black...

Geplaatst door Metal Meepy op 13-02-2013 om 21:47



... en waarom staat Arcturus'' Aspera Hiems Symfonia er niet bij, trouwens?

Geplaatst door EricMaiden op 13-02-2013 om 23:38



Ad Hominem - Planet Zog

Geplaatst door callahan op 13-02-2013 om 23:40



ik vind chariots of fire van Bathory het geweldigste nummer dat ik ooit gehoord heb binnen de black metal. maar ik ben geen groot kenner van deze stroming. houd meer van death en thrash. dussssss ...

Geplaatst door Vla op 14-02-2013 om 08:29



@Metal Meep: Omdat Arcturus stom is, natuurlijk!

Wat Oak zegt: bij gebrek aan beter heb ik op Immortal gestemd.

Taake & Ulver hadden mijn stem gekregen indien ze in de lijst hadden gestaan. Of anders Burzum''s Det Som Engang Var.

Geplaatst door KoenM op 14-02-2013 om 09:21



Immortal - Pure Holocaust, Burzum - Filosofem, Mayhem - DMDS van de 2nd wave. Van de 1e wave Mercyful Fate - Melissa en Celtic Frost - Morbid Tales.

Geplaatst door Metal Meepy op 14-02-2013 om 11:06



@Vla: je kunt veel van Arcturus vinden, maar zeggen dat hun eerste full-length ''stom'' is... dat nu weer net niet... of je moet alle black metal met symphonische invloeden stom vinden.

Anyways, ik zet One Rode to Asa Bay nog maar eens op. Trve kvlt of niet - zo heb ik mijn ontbijtje graag...

Geplaatst door metalkadet op 14-02-2013 om 12:09



wat is black metal?

Geplaatst door e-RIC op 14-02-2013 om 15:44



Emperor''s magistrale debuutalbum "IN THE NIGHTSIDE ECLIPSE"

Geplaatst door Een Metalfan op 14-02-2013 om 16:46



Carpathian Forest - Strange Old Brew

Geplaatst door DagEnNacht op 14-02-2013 om 17:25



Dol guldur van Summoning,
Origo Regium (verzamelalbum) van Abigor is ook een aanrader.
Morbid fascination of death van Carpathian forest en
Plague Angel van Marduk.
Er zijn zovele goeie black metalplaten. Eén favoriet heb ik alvast niet.

Geplaatst door Artorius op 14-02-2013 om 17:44



Cradle?! Dimmu?! Serieus?!!

Als ik dan een persoonlijke top 10 mag noemen:

1. Enslaved - Vikingligr Veldi
2. Immortal - Battles In The North
3. Emperor - In The Nightside Eclipse
4. Marduk - Plague Angel
5. Watain - Casus Luciferi
6. Deathspell Omega - Fas (Ite, ...etc)
7. Leviathan - Massive Conspiracy Against All Life
8. Funeral Mist - Salvation
9. Katharsis - World Without End
10. Ondskapt - Dödens Evangelium

Geplaatst door Lennert op 14-02-2013 om 19:58



Ik ben het er absoluut niet mee eens dat To The Nameless Dead black metal is, maar het is wel met gemak de beste plaat uit de lijst.

Geplaatst door Metal Meepy op 14-02-2013 om 21:38



@iedereen: tja, zo ontkomen we inderdaad niet meer aan de vraag: wat is black metal eigenlijk?

Met Primordial genoemd komen we ook al rap in de buurt van de steam-powered black van A Forest of Stars. En is dat nog wel black? En zoals hierboven al gezegd: Dissection is misschien wel veel meer (blackened) death. En een aantal genoemde platen hierboven zijn strict genomen eigenlijk Viking metal. En ja, als - zoals sommigen graag doen - Cradle en Dimmu eigenlijk verworpen moeten worden, wat doet Watain daar dan? En ja, Venom... Merciful Fate... Celtic Frost... Bathory... heeft allemaal niet veel meer te maken met de black van de jaren 90 en later... Enne, waarom noemt (bijna) niemand wat van de parels uit de duitse/duitstalige black? Of een toppertje uit de Cascadian black (als die stroming al bestaat)?

Ja ja, voor een genre dat bij uitstek underground is, vind ik alle bovenstaande keuzes wel heel erg mainstream. En daarbij rolt dan iedereen toch nog steeds over elkaar heen, het hardst roepend dat die en die band toch zeker geen black is...

Tja, ik denk altijd maar zo: ook de leden van de meest trve kvlt bands zullen regelmatig met hun winkelwagentje in de rij bij de kassa staan, om een pot appelmoes, een tube tandpasta en een rol WC papier af te rekenen. Ik herhaal dus maar mijn vraag: wat is black eigenlijk echt?

Of is het meer: wie is eigenlijk echt black?

Geplaatst door Een Metalfan op 15-02-2013 om 10:42



Natuurlijk kun je je afvragen wat wel of niet onder black metal valt en elke metalfan zal de grenzen iets anders leggen. Er is nou eenmaal geen autoriteit die daar het laatste woord over heeft. Het argument dat sommige genoemde albums geen ''black'' maar ''viking metal'' zijn, vind ik echter niet sterk. Voor mij zegt ''viking'' meer over de teksten en het imago van een band dan over de muziek. Zo zijn er duidelijke viking deathmetal bands als Amon Amarth en Unleashed. Op dezelfde manier sluiten ''viking'' en ''black'' elkaar naar mijn mening niet uit.

Maar zoals gezegd, iedereen zal de grens van wat wel of geen black is anders leggen. Als je een bepaalde optie die genoemd wordt geen black vindt, dan stem je toch gewoon op een andere plaat? Aangezien Dimmu Borgir en Venom ruimschoots bovenaan staan, vinden de meeste bezoekers van Metalfan.nl dat dus blijkbaar wel onder ''black metal'' passen en bovendien gave muziek. Punt. Het heeft verder geen zin om daar als underground stofzuigerblekkie over te gaan huilen...

Geplaatst door Sha op 15-02-2013 om 12:45



@MetalMeepy: ...Van de Blackmetal Wikipedia: "Weinig genres in de metal zijn zo ongedefinieerd en toch gebonden aan diverse concrete grenzen."

Vraag je je af of een band die ''erg veel inspiratie uit andere blackmetal bands haalt'' automatisch ook als blackmetal gecategoriseert mag worden?
Sommige bands combineren stijlen, en andere bands breiden het genre uit, maar om een vaste lijn te trekken in relatie tot bands als Dissection, Wolves in the Throne Room, Primordial, Summoning, Cradle of Filth, Samael, Bathory of Anaal Nathrakh te trekken is onbegonnen werk.
Om Mercyful Fate op te nemen in het genre moet je alleen redeneren vanuit het Satanisch/heidens standpunt, en dan komen Devil''s Blood of King Dude zelfs in aanmerking.
Satanisten doen ook inkopen, maar Blackmetal is geen Satanisme. Alleen Kerrang, Dark Funeral en Lords of Chaos denken dat volgens mij...

In plaats van je af te vragen waarom een band wel of geen ''blackmetal is'' kan je beter realiseren dat na 1992 de grenzen al aan het vervagen waren. (Emperor, Cradle, Dimmu en Enslaved waren in 1994 al dubieus)
Als je hede te dage nog op zoek gaat naar een band die VANAF 1992 gebonden is aan de rigide regels van pure blackmetal dan kan je de resultaten op 1 hand tellen.

Laten we gewoon blij zijn met mijlpalen van de Burzums, Darkthrones en Mayhems van deze wereld, respect hebben voor genre-overstijgende bands als Arcturus en Primordial... en collectief mietjes-metal als Deafheaven en Krallice boycotten!

Geplaatst door Bakvet op 15-02-2013 om 13:59



Kunst is een continue stroming. Je kunt black metal dus niet vastpinnen aan een jaartal, maar enkel zien als een letterlijke muzikale stroming door de tijd. Voor de eenvoud kun je onderscheidt maken tussen de begin jaren ''80 en de begin jaren ''90, maar verder houdt het mijns inziens op (dan laat ik dus esthetische invullingen buiten beschouwing).

Geplaatst door Een Metalfan op 15-02-2013 om 22:13



Ad Noctum - Dynasty of Death van Limbonic Art

Geplaatst door Metal Meepy op 15-02-2013 om 23:11



De oplettende lezer zal het opgevallen zijn dat ik nergens grenzen heb aan gegeven tussen wel-black en niet-black. Hel, mijn lijstje van 5 een stukje eerder gaf toch wel aan dat ik het redelijk in de breedte zoek. Agrypnie.... Petrychor... (zie YouTube).

Ik constateer dat voor een hoop mensen hier black metal alleen maar dat lijkt te omvatten wat precies die mate van "coolness" representeert die men persoonlijk met black metal wenst te associeren. Ja, zo kan ik het ook: een auto is alleen een auto als ie Ferrari-rood is. Of on topic: black metal is die muziek - en alleen die muziek - die gespeeld dient te worden naast een nog nasmeulend, want zojuist afgefikt, houten kerkgebouw in een miniscuul Noors gehucht dat zelfs met Google maps nauwelijks te vinden is. Brrr...

Ik constateer dat 8 van de 14 keuze-bands uit Noorwegen komen, en 3 uit Zweden. Ik constateer dat juist die scenes die de laatste jaren m.i. het meest interessant zijn (Frans, Duits, US... maar zeker debatable) door bijna niemand worden genoemd. Zo wordt van de black metal een soort karikatuur gemaakt die het genre op geen enkele manier recht doet. Ik zou hier ook bijna de indruk krijgen dat het genre zo dood is als een pier, en niets is minder waar.

Anyways, is het iemand hier wel eens opgevallen hoe geschikt de Duitse taal is voor ijskoude black?

Geplaatst door enchant op 16-02-2013 om 10:06



True Black Metal of niet, ik vind "Storm ..." van Dissection een prima album.

Geplaatst door Blackened op 16-02-2013 om 15:09



doe mij dan toch maar Bethlehem - Dictius te necare

Geplaatst door Metal Meepy op 16-02-2013 om 23:21



Jaaaa, Bethlehem! Dat is er zo eentje. Te lang niet naar geluisterd. Maar waar kun je de zondag beter mee vullen, nietwaar?

De uitvinders van de "dark metal" volgens puristen. Wat mij betreft bij uitstek een voorbeeld van het feit geen enkel genre de soundtrack van een specifieke ideologie of levenshouding representeert. Want die dark metal (ja, qua muziek veelal ook gewoon black) gaat inhoudelijk ook alweer alle kanten op.

Via die dark metal komen we bijvoorberld aan bij Agalloch, die dat ook zeggen te spelen... En die staan bijvoorbeeld bij Metal Storm op nummer 1 en 2 in de lijst van... jawel... beste black metal albums! En niemand heeft ''t hierboven over ook maar iets in de buurt van Agalloch gehad. En hoe zou dat nu komen?

Ok, tot slot nog een leuke voor de puristen: zoek op YouTube eens iets op van Crimson Moonlight (bv. Veil of Remembrance). Sluit je ogen, en vraag je af of je dit black metal vindt...

Geplaatst door Metal Meepy op 17-02-2013 om 01:07



Och, ik heb de voorzet gegeven, laat ik ''em er dan ook maar in schieten: Crimson Moonlight is een christelijke band, die dus weldegelijk verdomd goede black metal speelt. Maar wacht eens even: dat kan natuurlijk niet, toch? Christelijk _en_ black?

Nou... nu wordt het leuk: een van de voornaamste christian black metal bands is Antestor. Die spelen erg goede black, maar ja... vooral de Noorse trve kvlt scene moet daar natuurlijk helemaal niets van hebben, incl. doodsbedreigingen door bandleden en fans van een aantal van de bovengenoemde bands voorop.

En wat gebeurt er dan toch in 2004? Antestor brengt een EP uit met op de voorkant zelfs zo''n mooie oude Noorse houten kerk. Je weet wel, precies zo een die door die trve kvlt blekkies nogal eens in de hens zijn gestoken. We zijn christelijk, dus niets aan de hand... zou je denken... Maar als je dan goed nagaat wie op die EP (en ook een vol album later) op drums zit te rammen, dan kom je uit bij Jan Axel Blomberg... aka Hellhammer...! Juist ja, precies dezelfde hameraar als die uit Mayhem, en verder ook Arcturus, en Dimmi Borgir, en ook als sessiedrummer bij o.a. Emperor en Immortal...

Ja ja, dat geeft toch te denken, nietwaar?

Hoe trve kvlt zijn al die bovenstaande Noorse bands dan eigenlijk wel? Wat blijft er zo over van die stoere evil bands, met hun ideologieen en levensfilosofieen? En wat betekent dit voor de trve kvlt fans, die in al hun puurheid toch een van hun allergrootste helden zien aanschuiven bij een gggristelijke black metal band? Dat is toch erger dan 666 keer vloeken in de satanskerk?

Conclusie: als we het hebben over black metal kunnen we daarover _alleen_ maar spreken langs de lijnen van de stijl van de muziek zelf. Al het andere is 100% onzin. Black metal als soundtrack van een specifieke ideologie of levenshouding bestaat simpelweg niet. Helemaal niet.

Geplaatst door Een Metalfan op 18-02-2013 om 02:22



daar ben ik het niet helemaal mee eens al zijn er goede punten. Dat hellhammer in een christelijke band de drums in speelt zou het nihilistische/fatalistische beeld van een tve kvlt fan kunnen verterken als zelfs "zijn held" anders blijkt dan dat hij leek. In dit specefieke geval is hellhammer ook al weer een flink aantal jaartjes ouder en was hij zover ik weet niet de extreemste uiter van zijn (geloofs)overtuigingen. Bovendien is de toorts van trveheid al lang doorgegeven naar anderen en ik verwacht niet dat heel veel (kvlt) fans hier verbaasd van zouden zijn.

Ik denk trouwens dat je wel gelijk hebt dat black metal niet als soundtrack bestaat voor een specifieke ideologie. Wel denk ik dat ''echte" black metal een overeenkomende levenshouding heeft (of een emotie/beleving om het zo te noemen). Bijv haat tegen het christendom, verlangen/melancholie naar de natuur/isolationisme, afzetting/ongenoegen/individualisme bij christelijke bm, zich elitair/superieur/misanthropisch voelen etc.
Waarom zou je anders je uiten in deze stijl muziek als je niet een van die (of talloze vergelijkbare andere ) belevingen wil overbrengen/uiten? Als dat toch gebeurt is het niet oprecht en daarom geen "echte'' black metal.
Maar dat is maar mijn idee.

Geplaatst door Metal Meepy op 18-02-2013 om 08:18



Goede punten, maar alle elementen van beleving die je noemt zijn niet exclusief voor black metal; ze bestaan ook in hele andere genres... van Pink Floyd tot The Smiths, van Elend tot Morbid Angel, etcetera. Zelfs bepaalde stukken opera komen in me op.

Het kan prima zijn dat black metal een goede weergave is van die beleving, dat geloof ik zeker. Maar er zijn ook andere genres met exact dezelfde insteek. Om dicht bij huis te blijven: Skyclad wordt over het algemeen niet tot de black metal gerekend, terwijl dat ''op inhoud'' eigenlijk wel zou kunnen.

Maar zeg nu zelf: bovenstaande poll is toch echt opgesteld door mensen die er wel een heel beperkte definitie van bm op na houden. En dan nog roepen velen hierboven: "de helft is niet eens black metal"... En daarmee bedoelen ze vast dat alle niet-Noorse bands + Dimmu Borgir er uitgeknikkerd moeten worden... Hmm, dat lijkt me een dusdanige versmalling van het genre, dat je niet eens meer van een genre kunt spreken.

Tot slot: de trve bm ideologie - als die al bestaat - is te vaak in tegenspraak met zichzelf. In de strijd tegen christendom worden vaak satanische symbolen gekozen die bij uitstek middenin de christelijke traditie staan. De stammenstrijd binnn de blackmetal doet heel erg denken aan juist diezelfde (historisch) afscheidende insteek binnen en tussen kerkgenootschappen. Verder, de bij uitstek individualistische insteek van bm moet toch ook verbonden worden met pogingen iets aan een ''following'' te creeeren. Dat wringt...

Hellhamer''s reactie op vragen over zijn deelname in een christelijke bm band geven die inherente tegenstrijdigheid ook heel goed aan: bm zet het individu voorop, en dwingt het individu zelf keuzes te maken, en dus is mijn deelname aan Antestor goed te rijmen met de bm gedachte... Uhmmm, nou...??? En zo bijt die zogenaamde bm ideologie zich steeds opnieuw in z''n eigen staart.

Genoeg hierover; ik zoek de promo van de nieuwe Todtgelichter maar eens op. Ik hoor zojuist dat die net uit is. Ben benieuwd; hun vorige album was geniaal.

Geplaatst door DagEnNacht op 18-02-2013 om 14:26



Ach ''t is gewoon muziek - met een ''bijhorend'' imago. Jonge muzikanten schrijven vaak iets emotioneler en naïever, en laten zich dus sneller vangen door wat hen werd verteld. Ouderen weten al iets meer over hoe de wereld in elkaar zit. Al zijn er (zoals in elk muziek genre) ook daar uitzonderingen.

Geplaatst door Sha op 19-02-2013 om 11:37



Dat de makers van bovenstaande poll een beperkte visie hebben heb je zelf ontkracht MetalMeepy. De bands en bijbehorende platen die je noemt zijn op geen enkele manier true/kvlt/satanik of GOED genoeg om een plek in de top 10 te verdienen.
Het kan best zijn dat JIJ dat vindt, maar net als bij Metal Storm worden veel te weinig zieltjes aangeboord om tot een realistische afspiegeling te komen die het genre verdient. Burzum op nr. 80 en Anomalia van Khonsu 30 plaatsen hoger? Dat geeft wel aan hoe Aggalocht de 1e twee plaatsen kan bezetten.
Goed, een genre samenvatten in tien, twintig of dertig platen is al lastig genoeg... maar dit is juist een genre waar de fan graag erg interessant wil doen.

Hellhammer mag dan door sommigen als trui en koelt worden bestempeld, maar er zijn wel vaker idolen van hun troon gevallen. En hoe sterk zijn image ''was'' heeft meer te maken met zijn carriere als drummer. Dimmu en Arcturus zijn niet kvlt, maar wel erg succesvol. Mayhem heroprichten zonder de grote baas is ook meer een carriere-move dan een filosofie kan ik je verzekeren.

Je hebt ook wel veel goede punten, don''t get me wrong. Duitsland en Frankrijk hebben inderdaad veel goede bands, maar waarom vraag je letterlijk ''wat is black'' als je zelf het antwoord denkt te weten?
Blijf gewoon lekker je Aggaloch mp3''tjes opzetten, maar weet dat er ook mensen zijn die daar niks bij voelen... wel of geen black.

Geplaatst door Hertog op 19-02-2013 om 12:50



Ulver - Bergtatt

Geplaatst door Metal Meepy op 19-02-2013 om 22:05



@Sha: volgens mij zijn wij het niet zo heel erg oneens. Ik weet echt niet wat black precies is, en pretendeer dat ook niet te weten. Ik stel _wel_ de vraag omdat het niet waar kan zijn dat een levendig en internationaal genre als bm het moet doen met 11 Noorse & Zweedse toppers, en 11 van de 14 ''beste'' platen van voor het jaar 2000.

Of ik het eens ben met Metal Storm of niet maakt ook niet zo veel uit. Waar het om gaat is dat daar in elk geval wel veel breder wordt gekeken, en dat is wel zo gezond voor het genre - behalve als trveness natuurlijk een halszaak is. Overigens zeg ik ook niet dat alle door mij genoemde bands mijn voorkeur hebben, dat is namelijk niet het punt...

En interessant doen... Och, die leeftijd heb ik al 25 jaar niet meer. Als dat een rol speelde was ik wel in mijn kast met demo-tapes gedoken.

Ben wel blij dat je vooral aangeeft dat mijn voorkeuren vooral niet GOED genoeg zijn. Zo gaat het tenminste waar het over moet gaan: de kwaliteit van de muziek zelf. Hier zijn we het duidelijk niet eens: voor Agrypnie kun je me ''s nachts wakker maken; bij Emperor draai ik me nog eens om. Maar beide bands staan wel in het hart van het bm genre. Of kan iemand me uitleggen waarom Agrypnie geen bm zou zijn? En Petrychor is m.i. echt een soort moderne Quorthon, en bovendien een van de meest getalenteerde gitaristen die in de bm contreien ronddwalen. Zoek het eens op; volgens mijn kun je al zijn CDs gewoon gratis downloaden.

Geplaatst door Beelski op 20-02-2013 om 01:16



Eigenlijk onmogelijk om er 1 album uit te lichten. Hangt bij mij i.i.g. van de dag af stermming af. Bovendien blijft het lastig om na te gaan wie er wel of niet binnen het genre valt. Persoonlijk ben ik niet zo''n purist die slechts voor 1 stijl of genre gaat. Ik waardeer de oude Venom, zoals ik ook een band als Shining kan waarderen. Als Hellhammer, Celtic Frost en Triptykon (die i.i.g. gelieerd zijn aan Black Metal) mee worden gerekend zijn dat ook favorieten en de albums Monotheïst en Eparistera Daimones behoren tot een lijst van favoriete albums. Verder ben ik nog steeds waanzinnig gecharmeerd van het debuut van Bathory, dat album komt gevoelsmatig misschien nog wel het dichtste bij mijn gevoel van wat Black Metal is. Maar zoals gezegd, het is meer een gevoel. Voor mij is extreme muziek, los van hoe je het noemt, een gevoel. Net als met kunst, het raakt mij of het raakt mij niet.

Geplaatst door Een Metalfan op 23-02-2013 om 09:28



Nemesis divina...

Geplaatst door Wessel op 24-02-2013 om 15:13



Dit is toch een schier onmogelijke opgave. Op dit moment zou ik een album van Dissection of Emperor noemen, maar dat kan volgende week weer anders zijn. Vandaar mijn stem voor een ander album.

Geplaatst door Pipo op 26-09-2013 om 13:57



Anders zet je er even een plaat tussen die nooit had bestaan zonder de andere platen in het rijtje (Watain). Zeker een aardig album, van van een heel andere orde. Metalfan, blijf lekker bij de Disturbed''s en Linking Park''s; stijlen waar jullie verstand van hebben en die bij jullie als mainstream website passen.

Geplaatst door Pipo op 26-09-2013 om 13:59



Overigens op Mayhem gestemd. Erg goede riffs en tevens een plaat met een zeer interessante achtergrond die door omstandigheden alleen maar beter is geworden. Topsfeer, helse productie en altijd inzetbaar.

Zoeken
    19 april:
  • A Neverending John's Dream - Coming Back To Paradise
  • Alicate - Heaven Tonight
  • Antagonyze - Interpretations Of The Unknown Wilderness
  • Atræ Bilis - Aumicide
  • Dool - The Shape Of Fluidity
  • Haust - Negative Music
  • Loch Vostok - Opus Ferox II - Mark Of The Beast
  • My Dying Bride - A Mortal Binding
  • Mære - ...And the Universe Keeps Silent
  • Nuclear Tomb - Labyrinthian Terror
  • Quantum - Down The Mountainside
  • Seeyouspacecowboy - Coupe De Grâce
  • Tomorrow's Rain - Ovdan
  • Uragh - Maelstrom
  • 22 april:
  • Coffin Curse - The Continuous Nothing
  • Obscurial - Heretic
  • 26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.