Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
    26 mei:
  • Acid King en Earth Tongue
  • Blind Guardian en Manticora
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adrian Lambert (DragonForce) - 52
  • Aleksander Shelepenkin (Celestial Crown) - 47
  • Daniel "Mortuus" Rostén (Marduk) - 47
  • Janne Wirman (Kotipelto) - 45
  • Joey Jordison (Slipknot)† - 49
  • Jose Pasillas (Incubus) - 48
  • Justin Gonzales (Antonamasia) - 40
  • Melissa Ferlaak (Visions Of Atlantis) - 45
  • Sami Kukkohovi (Sentenced) - 50
  • Torsten Röhre (Silent Force) - 48

Vandaag overleden:
  • K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004
Enquête

Moet de overheid uploaders en downloaders van nieuwe metalreleases naar jouw mening hard aanpakken?

Ja, zowel uploaders als downloaders13 %13 %13 % 13.92 %
Alleen uploaders17 %17 %17 % 17.40 %
Alleen downloaders2 %2 %2 % 2.09 %
Geen van beide66 %66 %66 % 66.59 %

[ Stem | Andere Enquêtes ]


Geplaatst door Graftmeister op 26-09-2010 om 18:28



Ben van mening dat als bands hun muziek willen delen dit via hun site moeten doen, en voor de rest ga je maar sparen ofzo... steun je (lokale) bands !!!!!

Geplaatst door Uil op 26-09-2010 om 18:46



Het is 2010. Downloaden is de normaalste zaak van de wereld. Uploaden dus ook. Linksom of rechtsom, hier is niks aan te doen. Als de cd prijzen eens zouden dalen, zou het wellicht kunnen verminderen, maar tot die tijd, download maar raak!

Geplaatst door Rav3n op 26-09-2010 om 20:13



Als downloaden verboden zou zijn geweest, was ik nooit in aanraking gekomen met vele bands waarvan ik nu wel cd's bezit. Dit onmogelijk maken zou voor het genre zomaar de fatale klap kunnen worden! Je kunt namelijk niet zomaar de "schade" door het downloaden één op één leggen met het aantal downloaders, zeker niet bij metal.

Geplaatst door youri op 26-09-2010 om 21:32



inderdaad , zonder downloaden ontdek je ook geem mieuwe band waarvan , je platen gaat kopen en/of naar concerten gaat ,
downloaden hoort gewoon bij deze tijd dus wen er maar aan

Geplaatst door graftmeister op 26-09-2010 om 21:48



Ik ben het gedeeltelijk met jullie eens, maar ik ontdek ook bands!! en ik doe absoluut niet downloaden...

Geplaatst door Jeroen op 26-09-2010 om 23:15



Over het algemeen download ik een CD eerst voor dat ik beslis of ik hem koop. Met de druk die platenmaatschapijen tegenwoordig op bands zetten is het vaak maar de vraag of een band met een sterk album komt. De dagen van blindelings kopen zijn voorbij.

p.s. men kan zeggen, "maar je kunt de cd eerst luisteren in de winkel of online met samples" Iedereen weet dat de eerste 10 seconden van 3 liedjes niet echt een doorslag maakt. En ik zie de heren van de Free Ripoff shop al kijken als ik met een stapel CDs kom om te beluisteren voor ik ze koop.

Geplaatst door Wouter op 26-09-2010 om 23:55



Downloaden is niet meer tegen te gaan, en naar mijn mening ook een goede zaak! Als ik alle albums van bands die ik via het internet daadwerkelijk op cd had moeten kopen, was ik een fortuin kwijt geweest. CD's zijn namelijk schreeuwend duur!

Als een album me bevalt ga ik vervolgens naar een concert, dus uiteindelijk levert het de bands ook wat op! Als ik niet kon downloaden had ik ze waarschijnlijk niet eens gekend, dus...

Geplaatst door Beastie op 27-09-2010 om 00:29



It's a free country. Maak gewoon die CDs goedkoper. Echt ik word helemaal hyper als ik een nieuwe CD zie met een prijskaartje van boven de EUR 15.

Geplaatst door Squidward op 27-09-2010 om 00:31



Ach, ik vind dat mensen best wel mogen downloaden, bands als Iron Miaden en Metallica verdienen genoeg, maar minder bekende zouden wel meer support moeten krijgen: als zij albums verkopen zorgt hun platenmaatschappij ervoor dat ze op tour kunnen, daar verdienen ze echt hun geld mee!

Geplaatst door Cosmic op 27-09-2010 om 08:33



Geen van beide.

1. Laat de platenmaatschappijen maar een alternatief bieden.
2. Bands bieden vaak zelf downloads aan
3. Zoals al eerder gezegd: Downloaden verbreedt de muziekkennis
4. Een echte muziekliefhebber zal altijd blijven kopen en naar concerten gaan

Geplaatst door Bakvet op 27-09-2010 om 10:24



Mijn metal collectie bestond vroeger voor zeker de helft uit tapes die ik kopieerde van platen/cd's/tapes van vrienden, en nu voor (iets) meer dan de helft uit gedownloade mp3's. Ik zie het verschil niet.

Bovendien waren er vroeger ook al zat bands die al blij waren als ze de kosten van de productie en de tour er uit haalden: in een metal band zitten is een hobby, geen baan..

Geplaatst door Ewing 1 op 27-09-2010 om 12:26



Nee,maak cds maar goedkoper dan gebeurt dat geload ook niet.

Geplaatst door Metalhead op 27-09-2010 om 12:46



Als ik niet zoveel had gedownload, had ik een stuk minder onbekende bands leren kennen en dus ook een stuk minder van hun platen gekocht. Bij een band als bijvoorbeeld Maiden voel ik me een stuk minder schuldig als ik de plaat wat later koop, dan bij een band die het geld harder nodig heeft.

Geplaatst door Zandig op 27-09-2010 om 14:02



De overheid bemoeit zich al met teveel dingen, dit is een "probleem" dat de muziekindustrie zelf moet oplossen.
Sommige zaken, distro's en labels slagen daar al wel in heb ik het idee (Earache bijvoorbeeld).

Geplaatst door Bob op 27-09-2010 om 16:07



Ik vergelijk downloaden altijd met de oude cassetebandjes. Inferieure kwaliteit die leuk is om iets goedkoop uit te proberen. Daarnaast kan je niet alles kopen. simpel weg gezegd verzamel je daar materiaal mee wat je toch niet zou aanschaffen. Ergo, geen gemiste omzet voor een band. Met het op deze manier bandjes leren kennen werd wel de interesse gewekt om eens een band te bekijken en mischien materiaal aan te schaffen. En als ze het heel goed live deden merchandise hetgeen de band weer omzet opleverde. Daarnaast is het helaas de tijdgeest. Vroeger keek je uit naar een nieuwe release. Nu downloaden erg veel mensen allles. Persoonlijk vindt ik downloaden en inferieur alternatief voor iets wat ik toch niet zou kopen. Datgene wat ik echt wil hebben koop ik toch wel.

Geplaatst door Blazedd op 27-09-2010 om 17:32



Uit respect voor je lievelingsbands koop je gwn hun cd's...

Geplaatst door iron_dennis op 27-09-2010 om 19:04



Alleen uploaders. Ik vind het een prima idee om net zoals Dimmu Borgir je plaat 2 dagen in zijn geheel op myspace te zetten. Dan heb je de kans om hem te luisteren en vervolgens eventueel te kopen al hij goed genoeg is. Downloaden alleen maar om te checken of het goed is. En aangezien de hoeveelheid rotzooi die er allemaal uitkomt is het wel een mooie manier om zo die troep er tussen uit te filteren.

Geplaatst door Nicolas op 27-09-2010 om 20:39



Ik vind downloaden een handige manier van checken van nieuwe bands, wanneer ik iets goeds tegen kom koop ik het daarna echt wel, ik houd niet van mensen waar een band geen cent aan verdiend maar door downloaden geef ik niet me geld meer uit aan kut platen, dus bedankt uploaders!!

Geplaatst door Ron op 27-09-2010 om 22:04



Allemaal zogenaamd mooie reacties, maar uiteindelijk ben je gewoon een dief als je download! Als je iets wilt hebben betaal je ervoor en anders koop je het gewoon niet! Freeloaders hier. Zelfde als zwartrijders en zo. De eerlijke mensen die wel gewoon betalen lijden eronder, omdat dingen steeds duurder worden. Gaan steeds meer cd zaken failliet! En luisteren doe ik gewoon in de platenzaak ja! Ga naar beurzen, winkels,internet, etc. In de winkel kun je gewoon je cd luisteren voor je hem koopt. Voordat iedereen internet had luisterden en kochten mensen ook gewoon vinyl en cd's. Je kunt het proberen goed te praten wat je wilt, maar het klopt gewoon niet. Gelukkig word de wet aangescherpt!

Geplaatst door Een Metalfan op 27-09-2010 om 22:58



Zeker geen van beide..
Ik ga namelijk niet een cd kopen van een band waar ik nog nooit van heb gehoord. Echter als de plaat mij bevalt koop ik hem alsnog.

Geplaatst door @Ron op 28-09-2010 om 08:50



Dus jij hebt nooit gedownload, opgenomen op een cassettebandje of een cd gekopieerd?
Volgens mij begrijp ik uit alle reacties dat de mensen nog steeds graag de muziek industrie blijven steunen en moeite blijven doen om bands te ontdekken, te supporten door o.a. ook naar concerten te gaan en shirts te kopen. Dat is geen dievengedrag of freeloaders gedrag
Voor mij zijn o.a. de grote platenwinkels de dieven. Zij bepalen het laatste gedeelte van een CD prijs die in hun winkel te verkrijgen is.
Als ik een Cd zie liggen voor 22.99 die in een kleinere platenzaak 17.99 is, raak ik in de war..
Enkele handelaren in tweedehands spul kunnen er in mijn ogen ook wat van...

Geplaatst door Tomgoroth op 28-09-2010 om 09:17



@Ron:
Nooit een CD'tje van iemand gekopieerd, een casettebandje opgenomen, een videoband opgenomen?

Geplaatst door Bastiaan op 28-09-2010 om 10:48



UIt principe download ik niet. Ik ga nog altijd naar de platenboer en wil de echte CD in handen hebben. Ook omdat ik 'mijn' bands steun. Vooral in de metalscene hebben de kleinere bands het moeilijk (al zal een groot deel van het geld dat ik neertel voor hun cd niet naar hen gaan). Datzelfde geldt ook voor DVD's, die koop ik nog steeds. Maar ik ben inderdaad schuldig aan talloze gekopieerde cassettebandjes (meeste ervan heb ik inmiddels op CD).

En zonder downloaden leer je geen nieuwe bands kennen? Kom zeg. Ooit van MySpace gehoord? Ik deel Rons mening. Downloaden = Stelen. Beide groepen mogen wat mij betreft hard aangepakt worden.

Geplaatst door Cosmic op 28-09-2010 om 11:29



@Bastiaan
van MySpace is ook 'downloaden' alleen komen de bestanden niet als Mp3 op je computer. Alle gegevens die je van internet haalt is downloaden..:)
Nogmaals: er staat nergens dat bands niet gesteund blijven worden dus is het niet stelen in die zin van het woord - het genereert uiteindelijk wel inkomsten voor de band; mond op mond reclame, concerten, merchandise verkoop.
Om te zeggen dat het enige alternatief MySpace of kopen is, vind ik niet terecht.:
1. Niet iedere band heeft een MySpace pagina; ok wel veel, maar niet iedereen.
2. Vaak zijn CD's out of print en niet meer te krijgen en is dus ook niet wenselijk om aan verdient te worden, anders wordt er wel een nieuwe partij geprint..neem bijvoorbeeld de uitgaves van Man's Ruin: vaak niet te vinden, maar wel te koop voor astronomische bedragen waar de band geen cent meer aan verdient. Als je dat koopt is dat dan heling(='gestolen' goederen kopen)?
(Gelukkig worden enkele MR uitgaves opgepikt door andere platenbonzen en wel opnieuw geprint)



Geplaatst door Scum op 28-09-2010 om 14:22



De overheid moet haar met haar eigen zaken bemoeien

Geplaatst door Rav3n op 28-09-2010 om 19:14



@ Scum Nouja, toezichthouden op de economie is ook een taak van de overheid (hoewel dit natuurlijk een hot topic is, maar dat is een andere discussie)

Sommige mensen stellen dat downloaden diefstal is, en dat klopt ook: je gebruikt intellectueel eigendom waarvoor je geen rechten gekocht hebt. De grote dieven van het moment zijn echter labels en winkels, die absurd hoge prijzen vragen voor hun waren. Doordat ik soms voor mijn gevoel bestolen word door veel geld neer te leggen voor een cd van een band die ik echt wil steunen (en waarvan de band uiteindelijk vrij weinig te zien krijgt), voel ik ook de morele toestemming iets ervoor terug te nemen.

Daarnaast, als het verboden wordt krijg je weer de handel in illegale cd's, wat een nóg onwenselijkere situatie is: in plaats van dat niemand eraan verdient verdient een crimineel tussenpersoon eraan. Het plaatsen van torrents voor cd's vind ik meer Robin Hood-gedrag: stelen van de rijken door de uploader, en geven aan de downloader die niet het geld heeft om alle cd's te kopen die hij/zij wil kopen door de geldzucht van de platenlabels.

Ik zou het sowieso niet willen bestempelen als freeloader-gedrag: dat is het beluisteren van een cd in de platenwinkel voordat je hem al dan niet koopt evenzeer. Ik vind het dan ook zeer hypocriet van mensen die hun gekochte cd's eerst beluisteren in de platenzaak (Ron), die daar blijkbaar tijd genoeg voor hebben, dat zij hun gedrag verantwoorder vinden dan de cd even van internet plukken en checken.

Geplaatst door metalkerel op 28-09-2010 om 19:49



Ik heb geen lang verhaal.
Een cd maken kost geen drol.Wil je het downloaden stoppen.
Dan wordt het tijd om de cd goedkoper te maken.bij de musicstore kosten die krengen nog steeds 21,99 euro.dus alle cd,s voor een tientje KLAARRRR

Geplaatst door Jasper op 28-09-2010 om 22:13



Ik geloof niet dat er een andere muziekscene is waar er meer platen worden gekocht dan in de metal-scene. Zoals hierboven al door verscheidene mensen wordt vermeld, zijn de CD's in veel gevallen veel te hoog geprijsd. Daar komt dan nog bij dat je als consument vandaag de dag wordt bedolven onder het gigantische aanbod van nieuwe releases. Naar mijn idee is downloaden dan een handig middel om het kaf van het koren te scheiden zodat je weet welke CD's het waard zijn om aan te schaffen en welke niet. Veel metalheads kopen de platen van hun favoriete bands toch wel en bovendien bezoeken ze de concerten en kopen ze daar nog weleens een t-shirt. Ik vind het overdreven om de down- en uploaders aan te pakken aangezien downloaden eerder een positief dan een negatief effect lijkt te hebben op de CD-verkoop. Ik zie de laatste tijd veel berichten over bands die in de eerste week van hun nieuwe release een prachtige plaats in de album charts weten te bemachtigen. Voor een deel is dit natuurlijk te danken aan de trouwe fans die de albums van hun favoriete band blindelings kopen, maar ik denk dat dit ook te maken heeft met de downloaders die het album album zo goed vinden dat ze besluiten om het maar gelijk aan te schaffen.

Geplaatst door iron_dennis op 28-09-2010 om 22:24



Dat klopt een producer als Andy Sneap etc. kost geen drol. Het personeel in een muziekzaak ook niet en over de BTW zullen we het al helemaal niet hebben. Een cd branden zul je bedoelen!

Geplaatst door Joene op 29-09-2010 om 01:06



Aan het einde van de dag heeft de Nederlandse overheid geen ene reet te zeggen. Dat ACTA-verdrag tegen het stelen van intellectueel eigendom staat op het punt van doordrukken door de Europese Unie..

Verder rest mij te zeggen dat mijn mening al vaak voorbij is gekomen: Er is heel veel aanbod en de prijzen zijn nou ook niet echt zo laag dat ik alles kan kopen dat ik tegenkom.. Met downloaden kun je het kaf van het koren scheiden en aan de hand daarvan beslissen of het een origineel gaat worden. Tevens ga ik niet uren naar albums zitten luisteren in een CD-winkel, daar zitten ze bij de platenboer denk ik ook niet op te wachten dat iedereen hele albums gaan zitten luisteren, dan download ik 't liever en luister het op de MP3-speler of lekker thuis op de stereo..

Geplaatst door Bastiaan op 29-09-2010 om 11:27



@Cosmic.

Daar heb je gelijk in, maar ik neem aan dat niemand zo gek om de hele dag op MySpace zijn favoriete muziek te luisterenl. Via MySpace ontdek ik nieuwe muziek, maar nog liever lees ik wat recensies, ren ik naar de platenzaak en ga daar wat luisteren.

En let's face it, als je als band geen MySpace hebt doe je jezelf tekort.

Geplaatst door Jasper op 29-09-2010 om 14:54



Met alle respect, maar het zijn uiteindelijk niet de platenzaken die de toekomst hebben, maar het internet. Een dergelijke conservatieve, nostalgische houding vind ik ergens wel begrijpelijk, maar aan de andere kant zul je uiteindelijk zien dat hij onhoudbaar is. Grote ketens als de Free Record Shop en Music Store verkopen sowieso nauwelijks metal, en als ze dit al doen dan zijn het vrijwel altijd grote bekende namen als AC/DC, Metallica, Maiden etc. Natuurlijk zijn er nog wel wat speciaalzaakjes voor de liefhebber, maar dat worden er ook elk jaar minder. Als metalhead moet je dus eigenlijk bij voorbaat al je heil op internet zoeken, want alleen daar kun je de CD's bestellen die je wilt hebben.

Persoonlijk wens ik alleen te betalen voor een concreet product dat ik in mijn handen kan houden. Tegen betaling downloaden vind ik dus onzin. Ik download wel met enige regelmaat 'illegaal' muziek om te kijken of het wat is. Vind ik het goede meuk, dan schaf ik het aan. Vind ik het niet echt boeiend of gewoon slecht, dan doe ik er verder eigenlijk niets meer mee. Sommige CD's hebben ook meerdere luisterbeurten nodig voordat je er echt een goed oordeel over kan vellen. Op MySpace staan doorgaans geen volledige albums en bovendien kun je die tracks dus ook niet op je iPod zetten. Dat vind ik dus een nadeel, want bij voorkeur luister ik mijn muziek niet alleen achter de pc.

Overigens nog een tip voor de conservatievelingen die alleen muziek wensen te streamen via MySpace etc: check het programma Spotify (voor de grap gewoon ff googlen). Met dit programma kun je met een gratis account elke maand 20 uur muziek luisteren.

Geplaatst door Richard666 op 29-09-2010 om 17:51



Als het downloaden zou stoppen ook zou betekenen dat er weer meer nieuwe cd's gekocht worden, waardoor de prijs weer zou zakken, zou ik zeggen: pak het zeker aan! Alleen dankzij het downloaden ben ik wel met steeds meer bands in contact gekomen, waardoor ik nu veel meer cd's koop dan 4 jaar geleden. Wat dat betreft zit er toch ook wel iets goeds aan dat downloaden. Kortom: Dit is gewoon een te moeilijke kwestie om over te beslissen.
Wat ik alleen hier in Nederland niet snap, is dat de prijs voor nieuwe cd's zo duur blijft. Duitsland en Engeland zijn veel goedkoper, waardoor ik ook veel vaker importeer. Meestal is het dan zo dat als ik meerdere cd's koop, de prijs, inclusief verzendkosten veel goedkoper is als wanneer ik het in Nederland zou kopen. Het is me een keer gelukt om een aantal cd's voor de helft van de Nederlandse prijs te kopen! Daarom zeg ik: Nederland, maak cd's goedkoper (dat hebben jullie toch ook met dvd's gedaan), zodat mensen weer meer (in eigen land) gaan kopen! Als dat zou gebeuren, zou het aantal downloaders flink dalen denk ik. Een metal zaak hier in de buurt heeft soms nieuwe (gesealde) cd's liggen voor 5 euro! Nu weet ik niet waar hij het allemaal vandaan haalt hoor, maar als hij dat kan maken, waarom andere zaken dan ook niet?

Geplaatst door stefan op 30-09-2010 om 11:08



bands zonder label, die het op eigen houtje uitbrengen, koop ik wel! dan gaat het geld teminste rechtstreeks in de handen van de mensen die het horen te krijgen.... ik ga niet voor muziek betalen om de labels te steunen ipv de bands... als je download krijgen de bands net zoveel betaald als wanneer je het koopt!

Geplaatst door Cosmic@Jasper op 30-09-2010 om 11:35



Spotify - Zeker een goede tip voor de anti ('nooit') downloaders
Is gratis en je account wordt steeds bijgevuld.
Ideaal om oude herinneringen op te halen en nieuwe dingen te checken.
Te gek!

Geplaatst door pos op 30-09-2010 om 15:11



Het idee is natuurlijk leuk. Gratis downloaden, nieuwe bands ontdekken en vervolgens de cd kopen. Uiteindelijk koop je de cd natuurlijk nooit meer en beluister je de muziek louter nog via de computer. Het leuke van het kopen van een cd zit hem in de spanning als je hem voor het eerst gaat opzetten. Op het moment dat je reeds weet wat erop staat ga je er geen geld meer voor neertellen. Dat is gewoon de praktijk.

Geplaatst door Sieb op 30-09-2010 om 18:07



@pos. Niet waar, jouw gewone praktijkjes, nie de mijne.

Ik doe dat ook (eerst online check en/of download)... Als quasi-ADHD'er kan ik ook helemaal niet naar Myspace turen en is een i-Pod dus erg handig. En als verzamelaar wil ik uiteindelijk het tastbaar in me Cd-rek zien, het boekje kunnen doorbladeren, etc.
(plus handig om de CD's in auto te kunnen draaien; zonder blue-tooth en/of i-Pod dockiing-station)

En zoals hierboven al vermeldt, ook in Noord Amerika kun je recente releases voor bijna de helft vd prijs krijgen. CDs van Amerikaanse/Canadese artiesten worden dikwijls gewoon in Europa geproduceert, dus ik snap ook echt niet waar dat geld a € 20,- aan de strijkstok blijft hangen...
Een media-markt is gezien massa-inkoop af en toe erg betaalbaar, maar ik gun het de lokale CD-boer meer (die heeft tenminste ook Metal-knowhow, waar je wat aan kan hebben). En kan aan moeilijke releases komen (staat iets niet op de MM-bestellijst, kun je de "service" vergeten .

Geplaatst door robin op 30-09-2010 om 18:32



maak gewoon de prijs intressanter dan zal er niet gedownload worden!!!!!!!!!!!!!!!

Geplaatst door Old Mhb op 30-09-2010 om 21:02



Ik denk in dit geval aan de mensen die geen geld hebben om cd's te kunnen kopen. Denk maar aan alleenstaande moeders en hun kroost ...
Ikzelf woon alleen met een preeke van 1200 euro ongeveer. Na het betalen van huishuur, nutsbenodigdheden zoals electriciteit ..., je voedsel en straks weer extra kosten voor de verwarming ...heb je niet veel meer over. Bovendien wordt je als alleenstaande in Belgie gepluimd als een kieken door de belastingen. Personenbelasting,provincie, Vlaams gewest,gemeente, federale ... .... Sparen voor mijn ouwe dag lukt al niet, laat staan dat ik elke maand gemiddeld 5 cds van gemiddeld 18 euro kan kopen. Wat ik echt wil koop ik. En spijtig voor de artiesten ben ik wel verplicht om veel te downloaden wil ik kunnen luisteren naar mijn favoriete muziek of kijken naar nieuwe films ,strips,games ...Ik koop nochtans veel liever een cd voor het artwork alleen al. Of moeten al die leuke dingen voorbehouden worden voor de rijke stinkers onder ons, zoals vroeger toen bv auto's, tv's ... onbetaalbaar waren voor de gewone hardwerkende man. Ik zou het liever anders willen maar ik ben godverdomme blij dat ik voor 50 euro internetkosten per maand nog een s wat nieuw materiaal kan horen. 1 Ding geef ik niet op: Graspop, das mijn jaarlijks verlof.

Geplaatst door Hieronimus op 01-10-2010 om 07:41



Een paar puntjes:
- Aanpakken zou goed zijn, want eigenlijk is het een vorm van stelen.
- Heel wat artiesten haken hier ook goed op in door hun complete album een week lang op MySpace te zetten... Kans genoeg om te luisteren voor je het wilt kopen, toch?
- Bij welke winkels kosten cd's tegenwoordig 20 euro? Op de sites van de labels gaan ze voor rond de 13 euro weg.

@Old Mhb: cd's kunnen kopen is geen recht. Doet me denken aan Duitsland, waar in de uitkering 20+ euro opgenomen is voor alcohol en tabak -- ok, die zijn schadelijk, maar ook luxeproducten.

Geplaatst door @Hieronimus op 01-10-2010 om 12:55



- Bij welke winkels kosten cd's tegenwoordig 20 euro? Op de sites van de labels gaan ze voor rond de 13 euro weg.
antw: Music store/Free Record Shop/Van Leest

Op welke sites gaan nieuwe releases voor €13 weg dan?

Geplaatst door Bastiaan op 01-10-2010 om 15:13



Laatste album van Gama Bomb en een (nieuwe) Annihilator verzamelplaat zijn gratis te downloaden via de site van Earache. Goede zaak!

Geplaatst door Hieronimus op 02-10-2010 om 09:21



Season of Mist doet erg zijn best voor goedkope releases. Cd-wow.nl en Play.com zijn typische voorbeelden van de grotere sites die ze ook goedkoop aanbieden (laatste Dimmu Borgir op Play.com voor € 12,49). Kleinere labels hebben over 't algemeen ook lagere prijzen.

Geplaatst door Old Mhb op 02-10-2010 om 10:06



@Hieronimus: Misschien niet maar ik wil ook een beetje plezier in 't leven. Voor al die zever die ik moet betalen is het elke dag hetzelfde liedje : Opstaan,verfrissen,eten, werken, eten, werken, douchen, eten, bakgapen of pc, gaan slapen ... Wel, dan wil ik ook wel eens iets anders. Bovendien staat de melk klaar voor de kat. Ik ga heus niks stelen in een winkel of zo, maar hier heb ik maar op een knopje te duwen. Bovendien vindt ik dat iedereen die zegt nog nooit iets gedownload te hebben een dikke zeveraar. Tenzij je geen pc heb of er nul de botten van af kent. En voor diegeen die beweren dat het vroeger ook zo was met de cassetjes, het volgende : We kochten allemaal verschillende LP's en gingen ze daarna onderling hometapen. Het verschil daarmee is dat je door het internet niks meer moet kopen en dat je er veel masaler kunt aangeraken dan in de cassettetijd. Dat is de oorzaak dat de muziekindustrie in gestort is, maar ook de reden dat cd's ... goedkoper worden. Waarom denk je anders dat vroeger de prijzen voor die dingen altijd even duur bleven. Gewoon omdat je het wel moest kopen.

Geplaatst door Bastiaan op 06-10-2010 om 16:05



Ik begrijp je punt volkokmen, maar dat iedereen die zegt dat ie nooit download een zeveraar is slaat natuurlijk nergens op. Dat jij het doet, wil niet zeggen dat iedereen het doet.

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.