Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete song van Hatebreed?

A Call For Blood
As Diehard As They Come
Defeatist
Destroy Everything
Doomsayer
Empty Promises
Everyone Bleeds Now
Honor Never Dies
I Will Be Heard
In Ashes They Shall Reap
Instinctive (Slaughterlust)
Last Breath
Live For This
Looking Down The Barrel Of Today
Perseverance
Proven
Serve Your Masters
Seven Enemies
Smash Your Enemies
Tear It Down
This Is Now
To The Threshold
Weight Of The False Self
When The Blade Drops
een andere Hatebreed-kraker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    29 maart:
  • Braces, Serve en Torn From Oblivion
  • Phil Campbell and The Bastard Sons en Lucifer Star Machine
  • Syberia, Omega Sun, An Evening with Knives, Scorched Oak en Dunes
  • 30 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Cult-Art Tattoofest
  • Dance With Dragons en Arluna
  • Dynamo Metalfest Band Battle
  • Hammok
  • Heilland festival
  • Interstellar Solar Fest II
  • Pierce The Veil, Dayseeker en Holding Absence
  • Red Rum en Mourning Wood
  • Seein Red, Ancestral Sin, Abusive Forms en Days of Desolation
  • Terneuzen On Fire V
  • Vengeance, Diggeth en Junkyard Dogs
  • Vloek Van Twenthe III
  • 31 maart:
  • Cult-Art Tattoofest
  • Festerfest
  • Ggu:ll, Onthou en Ter Ziele
  • 1 april:
  • Bleeding Gods, Tribal Spirits en Black Silence
  • Terror, Nasty en Dying Wish
  • 2 april:
  • Terror, Nasty, Redemption Denied en Force
  • 3 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
  • 4 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
  • Thy Catafalque en The Answer Lies In The Black Void
  • Vandenberg
    29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
Kalender
Vandaag jarig:
  • Attila Csihar (Mayhem) - 53
  • Chris Kalandras (Fear Of God) - 52
  • Christiaan Crouwers (Another Messiah) - 44
  • Erhan Karaca (Heretic Soul) - 37
  • Fabio Marin (Internal Suffering) - 46
  • Finn Zierler (Beyond Twilight) - 52
  • Jimmy Work† - 100
  • Patrick Johansson (Stormwind) - 48
  • Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36
Enquête

De Tweede Kamer wil maatregelen nemen om gehoorschade bij jongeren tegen te gaan. Vind jij dat het geluidsniveau bij concerten omlaag moet?

Ja54 %54 %54 % 54.80 %
Nee45 %45 %45 % 45.20 %

[ Stem | Andere Enquêtes ]


Geplaatst door margrave op 31-01-2010 om 22:12



bij de enen wel en bij de andere nie. nja et verschilt van zaal tot zaal et geluidniveau.

zoals lijk bij festivals vink et zeker nie nodig. ma bij sommige zalen mag het wel wa stiller :p

Geplaatst door Een Metalfan op 31-01-2010 om 23:35



Bij de meeste concerten staat het geluid gewoon te hard. Het zou wat mij betreft wel wat zachter kunnen. Maar zoals de al in de bovenstaande post staat vermeld verschilt het van locatie.

Geplaatst door Hertog op 31-01-2010 om 23:52



Typisch iets waarvan ik vind dat politici zich niet mee hoeven te bemoeien. Het hoeft toch ook niet wettelijk verboden te worden om in de sloot te springen?

Geplaatst door Jasper op 01-02-2010 om 08:43



Zou vaak (bijna altijd) niet verkeerd zijn.. Al is dat lastig (jarenlang in totaal 2 bands gespeeld). Op het podium is het geluid nog veel schadelijker, je kunt niet heel ver van je versterker gaan staan :-) (of monitor). Ik draag wel sinds mijn 17e (nu 20 jaar) op maat gemaakte oordoppen.. Kan ik iedereen aanraden, beter voor je oren!

Geplaatst door Metalfuel op 01-02-2010 om 09:56



Het lawaai verschilt ook erg vaak per band, bij sommige bands gaat de volumeknop altijd volledig open, oa Motorhead, Manowar, Kiss. Ik draag al jarenlang oordoppen absoluut aan te raden. Dan heb je van die zeurzakken in het publiek die dat niet stoer vinden. Maar ik kan over 20 jaar nog steeds naar mijn favoriete muziek luisteren zonder hoorapparaat.

Geplaatst door metal plates op 01-02-2010 om 10:13



De geluidstechnici zouden in de meeste zalen beter opgeleid moeten worden.
Meestal is het niet alleen het volume, dat slecht staat afgesteld. Op de lange termijn zijn oordoppen noodzakkelijk en natuurlijk beinvloeden deze de muziek beleving weer.
In kleine zalen vooraan is het meestal veel te hard en zeker na een bezoek tijdelijke oorsuizen.

Geplaatst door Een Metalfan op 01-02-2010 om 12:01



draag altijd oordoppen (wel goede) dan klinkt het geluid precies hetzelfde maar alleen zachter.

ik weet niet hoe dat bij jullie is maar ik vind dat je de muziek ook moet kunnen voelen, stel je eens voor: sta je bij een motorhead concert, spelen ze als afsluiter Overkill, voel je de bassdrum niet eens :P

ik vind dat niet kunnen :s

Geplaatst door Een Metalfan op 01-02-2010 om 12:22



Ik vind dat ze het moeten verbieden om een geluidsman oordoppen te laten dragen.
Die stellen het geluid zo af dat je met oordoppen in een goed geluid hebt, wie geen oordoppen heeft loopt dan maar lekker een gehoorbeschadiging op.

Dat is de omgekeerde wereld, we moeten niet met zijn alle met oordoppen in naar een concert. Je gaat ook niet met een zonnebril naar de bioscoop.

Geplaatst door Iron Maiden op 01-02-2010 om 12:25



Het mag van mij wel wat zachter. Ik vind dat meestal het geluidsniveau te hoog is, waardoor je niet de optimale sound hebt. Voor de kwaliteit van het geluid is het beter. Zelf draag ik sinds een paar concerten ook oordoppen en dat bevalt prima.

Aam de andere kant vind ik dat men zelf moet kunnen beslissen over hun eigen gehoor. Ik denk dat er wel belangrijkere dingen zijn waar de politiek haar aandacht op kan vestigen.

Geplaatst door Viridian op 01-02-2010 om 15:03



Eens met een eerdere spreker. Geluidsmannen moeten beter worden opgeleid en moeten geen oordoppen dragen. Ze moeten luisteren nar wat ze produceren. Vaak worden voor programma's afgeknepen, die krijgen een hard baggergeluid. Oordoppen draag ik dan ook. Het hoofdprogramma heeft dan hetzelfde harde geluid, maar van betere kwaliteit. Dat is zonder oordoppen goed aan te horen. Was vorige week bij Manowar. Oordoppen hele concert ingehad, zo hard. Je werd er wel voor gewaarschuwd. De dag daarvoor bij Marduk in de Baroeg. Geen doppen nodig. Hard maar goed. Je zag de geluidsman ook regelmatig de zaal inlopen om het te checken. Het kan wel.

Geplaatst door Grafhoer op 01-02-2010 om 16:49



Ik ben pas bij SunO))) geweest in paradiso en daar stond het net te zacht :-)

Geplaatst door Jeffrey op 01-02-2010 om 16:56



Negen van de tien geluidsmannen proberen hun onkunnen te verdoezelen door de volumeknop vol open te draaien.

Geplaatst door berti op 01-02-2010 om 17:01



De meeste staan een beetje te SMS'n of te lullen met een medewerker.
Ze voelen zich vaak heel wat en velen die wel iets kunnen zouden dat baantje graag
hebben.

Geplaatst door metalfuel op 01-02-2010 om 19:05



Net als Viridian vorige week naar Marduk geweest maar dan in Zwolle. De geluidsman liep inderdaad door de zaal om het geluid af te stellen. Perfect!

PS.
oorsuizen of een piep in je oren na een concert betekend gehoorbeschadiging.

Geplaatst door Kalle op 02-02-2010 om 07:42



Er moet in ieder geval iets veranderen. Als het dragen van oordoppen over het algemeen noodzaak is om geen gehoorbeschadiging op te lopen, is er iets mis. Een idee zou bijvoorbeeld zijn (ik weet niet of het al gedaan wordt) om de versterkers beter over het publiek te verspreiden, zodat die minder hard hoeven.

Ik spreek niet uit ervaring, maar kijkend naar wat ik hier lees over geluidsmannen, klinkt alsof die het ook anders moeten doen.

Geplaatst door Andre op 02-02-2010 om 08:32



Ben zelf een oordoppendrager.
Maar het verschilt echt van zaal tot zaal en per geluidsman.

Sommigen compenseren hun slechte geluid door het zo hard mogelijk te zetten. Dus daar moet het beginnen naar mijn mening

Geplaatst door Scum op 02-02-2010 om 12:51



Pas maar op wat je zegt, dit kabinet verbiedt metal waarschijnlijk gewoon

Geplaatst door Suna op 02-02-2010 om 13:20



Ik ga weinig meer naar concerten omdat het geluid vaak gewoon veel en veel te hard staat. Zelfs mét oordoppen is het soms te hard. Onlangs bij Amon Amarth binnengelopen in Hof Ter Loo, achteraan bij de deuren klonk het geluid met oordoppen te hard. Laat staan hoe dat in de zaal geklonken moet hebben. Ik heb het idee dat het alsmaar harder en harder gaat.

Geplaatst door Arjan op 02-02-2010 om 15:30



De enige zaal waar ik voor zover ik me kan herinneren geen last heb van mijn oren door het harde geluid is de Melkweg. Bij veel andere zalen vind ik het geluid storend hard staan, en ik vind het belacheloos dat je oordopjes moet dragen om de geluidsintensiteit een beetje normaal te krijgen. Gewoon een kwestie van het volume wat zachter draaien.

Geplaatst door Buie op 02-02-2010 om 19:48



Of politiek Den Haag dit vraagstuk moet gaan beantwoorden, laat ik in het midden.

Dat mensen wettelijk worden beschermd tegen invloeden van buiten af, is al zo oud als de weg naar Rome. Ik ben zelf veiligheiddeskundige en handhaaf de Arbowet die van oorsprong stamt uit de Fabriekswet van 1875.

Bovendien worden werkgevers in Nederland verplicht de arbeidshygiënische strategie toe te passen, waarmee mensen worden beschermd tegen invloeden van buiten af. Dit kunnen gassen, ioniserende stralingen, trillingen en bijvoorbeeld geluidsniveaus wezen.

In de trant van deze poll zou dat feitelijk neerkomen op het gegeven dat werkgevers verplicht worden op jaarbasis miljoenen euro´s te investeren in de bescherming van hun werknemers. Die dan vervolgens in de weekeinden gehoorbeschadiging oplopen bij concerten en op de koop toe hun werkgever aanklagen wegens onvoldoende bescherming.

Per slot van rekening maken managementsystemen zoals VCA, OHSAS en ISO 9000 in de oprukkende claimcultuur niet voor niets furore.

Kortom er is iets voor deze discussie te zeggen en ik ben persoonlijk een voorstander voor in ieder geval een grenswaarde.

Geplaatst door Een Metalfan op 02-02-2010 om 20:57



Een lager geluidsniveau kan betekenen dat gitaren etc. niet meer door de druk heen komen. Niet doen dus!

Geplaatst door Meaufeau op 02-02-2010 om 22:20



Het verschilt per zaal en concert. Gisteren was ik bijvoorbeeld bij Baroness in de basement van de WATT in Rotterdam. Dat geluid stond dus gewoon echt te hard. Maar goed, hoewel het geluid dan te hard staat ben ik aan de andere kant ook van mening dat het iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid is om wel of niet gehoorbescherming te dragen tijdens concerten. Dit kabinet heeft immers al zoveel dingen verboden, dus ik denk niet dat ik graag zou zien dat de overheid zich hier nu ook nog eens mee gaat lopen bemoeien. Ik vind dat je de muziek moet kunnen blijven voelen. Het is immers een concert en geen theekransje.

Iedereen moet gewoon een stel goede oordoppen kopen, en als het kabinet echt gehoorschade tegen wil gaan dan zorgen ze dat deze tegen een schappelijke prijs te koop zijn, bij voorkeur ook bij de concertzalen zelf.

Geplaatst door Daem op 03-02-2010 om 05:09



oordoppen zijn vaak wel te krijgen (vaak zelfs gratis) bij zalen. ook kun je ze bijna overal wel kopen. was 14 jan in bibelot. vond t geluid daar prettig, alleen mocht het wel iets zachter. wel slecht dat bij de supportact het geluid gewoon bagger was.
vind inderdaad dat GOEDE (dus gegoten oordoppen) oordoppen goedkoper moeten worden. 170 euro vind ik persoonlijk iets te veel. dan maar slechte oordoppen en geluidsvervorming...
ben wel van mening dat op Sonisphere Nijmegen (20 juni 2009) het geluid veel en veel en veeeeel te hard stond. dat was zelfs pijnlijk MET oordoppen in.

Geplaatst door Old Mhb op 03-02-2010 om 07:51



Oordopjes zijn voor mij niet nodig. Ik vraag me alleen af of er geen keeldopjes bestaan. Meestal heb ik oorsuizingen en koppijn van het feestje NA het optreden en dat komt niet door het volume van de muziek.

Geplaatst door Rob op 03-02-2010 om 09:10



Het geluid mag best wat zachter maar ik denk dat de geluidsman ook van groot belang is. Ik kom al 25 jaar bij diverse concerten in diverse zalen en in bijvoorbeeld 't Goffertpark. Meestal kom ik met oorsuizen er vandaan. Een band als U2 speelt zo loeihard. Ik heb het idee dat tijdens concerten het volume opgeschroefd wordt, misschien omdat de geluidsman het anders niet meer precies hoort. Wat veroorzaakt het oorsuizen en dergelijke? De hoge tonen of de lage of het geheel? Misschien valt er daar wat aan te doen. Ik heb het idee dat oordoppen de beleving verminderen, net als een condoom.

Geplaatst door Hans op 03-02-2010 om 15:19



Voor beide antwoorden is iets te zeggen.
Waar ik bang voor ben, is dat de huidige denktrant van " rokers gaan meer betalen voor de zorgverzekering" gevolg gaat krijgen voor drinkeboeren, concertbezoekers en verslaafden.
Feit is nu eenmaal dat inderdaad het geluidsniveau her en der te hoog is.
Zet dit tegen elkaar af en leg de verantwoordelijkheid bij de organisator.
Als we dan t'och het land van de schadeclaims gaan worden kunnen we Mojo tenminste aansprakelijk stellen voor gehoorverlies en hogere zorgpremies.
Of lul ik nou uit m'n nek?

Geplaatst door Frits op 03-02-2010 om 21:21



Ja.

Geplaatst door mark op 04-02-2010 om 14:58



Hoi! Ja sowieso verplichte oordoppen en betere betere voorlichting! Dat klinkt heel suf maar als ik had geweten dat door te hard geluid ik nu de hele dag en nacht een constante ruis en een piep moest verdragen. Had ik ZEKER oorbescherming gebruikt.

Geplaatst door robin op 04-02-2010 om 17:20



metal moettttt gewoon luid staan,en daarbij iedereen doet met zijn oren dat em wil

Geplaatst door Bart op 05-02-2010 om 10:25



Ja. Ik wil m'n oren niet verneuken omdat de rest zo stom is geweest om geen gehoorbescherming te dragen.

Geplaatst door EWING1 op 05-02-2010 om 13:44



Nee!!!Metal moet hard,wel eens Sunn O live gezien?Dat is pas(te)hard!Je voelt gewoon je kop splijten,dat heeft ook wel wat maar zoiets moet je inderdaad niet elk weekend meemaken.Het is toch iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid of ie dopjes indoet of niet.Dat die knake regering zich toch met belangrijkere dingen bezig houdt!

Geplaatst door Teun op 06-02-2010 om 14:36



Veiligheid en gezondheid IS belangrijk.
Bovendien is technisch gezien elk optreden schadelijk, alles boven de 85 db is potentieel schadelijk. Het gemiddelde optreden is zo'n 100-110 db. Er zit echter een enorm verschil in schadelijkheid tussen een optreden van 100 db en een van 115 db, omdat deze schadelijkheid exponentieel toeneemt. Door gehoorschade kan ik niet meer naar optredens, oordoppen helpen al niks meer. Vandaar dat zalen en geluidsmannen eens hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Hierin hebben ze verzaakt, dan maar de politiek die het oppakt. Overigens zijn er gelukkig veel zalen die het wel goed aanpakken, zoals meestal de 013.

Geplaatst door - op 07-02-2010 om 07:39



Ik heb de eerste paar jaren dat ik naar concerten ben gegaan geen oordoppen gebruikt. Het werden op een gegeven moment best veel concerten, dus heb ik op maat gemaakte oordoppen gekocht. Nu doe ik ze altijd in, en in vind het heerlijk. Ik ga niet meer zonder. Het geluid is precies hetzelfde, alleen zachter.

Ik moet wel zeggen dat het idioot is dat je eigenlijk wel oordoppen moet dragen als je veel concerten bezoekt, anders gaat je gehoor naar de knoppen. Zachter geluid bij concerten zou een hoop schelen. Harder is niet altijd beter.

Dat geneuzel over "ik moet de bas/drum kunnen voelen" snap ik ook niet. Ik heb meerdere concerten meegemaakt waar bijvoorbeeld de snaredrum veel te hard stond, en dat was gewoon hinderlijk. Het hoeft niet allemaal Sunn O))) te zijn waar je gewoon misselijk getrild wordt...wat overigens niet gezond kan zijn, en dat is toch geen -concert- meer...

Dus ja, zachter geluid tijdens gigs.

Geplaatst door king_pin op 07-02-2010 om 22:05



De Tweede Kamer moet hier z'n neus helemaal niet insteken. Je kan voor alles wel een regeltje bedenken maar daar wordt het echt niet beter op. Je oren zijn je eigen verantwoordelijkheid en het is verstandiger om oordoppen in te doen.

En wat Sunn O))) betreft: dat staat hier apart van, dat is geen concert maar een ritueel. Dat moet je gewoon een keer meemaken :P

Geplaatst door john op 08-02-2010 om 14:26



Het geluid moet zeker naar 85 DB terug, dan is metal als het goed is nog steeds hard.
Je gaat toch thuis ook niet met oordoppen in zitten, omdat je versterker te hard staat.

Geplaatst door Tasmine op 21-04-2011 om 04:54



I'm ipmrsesed! You've managed the almost impossible.

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.