20-02-2018

Festival Preview: Complexity Fest 2018

Door Wouter en Jeffrey, januari 2018

Complexity Fest is intussen toe aan zijn derde editie en groeit als kool. Wij omschreven Complexity Fest eerder als het kleine broertje van UK Techfest en Euroblast, maar met intussen twee dagen vol metal uit genres als prog, djent, techdeath en math is het die status wel ontgroeid. Van de 26 bands die op 23 en 24 februari in Patronaat te Haarlem optreden, hebben we er een handvol uitgelicht.

De absolute headliner is SikTh. En terecht. Deze heren zijn de grondleggers van alles wat math heet; djent avant la lettre. De band die ongetwijfeld al ouder is dan sommige bezoekers, begon al in 1999, maar de proggers uit Watford hadden na het vertrek van beide zangers in 2007 maar liefst zes jaar nodig om tot de conclusie te komen dat de koek nog niet helemaal op was. Het reünieoptreden op Download Festival mondde uit in een volledige tour en in 2015 kwamen ze met Opacities op de proppen. "Kunnen ze het nog?" vroeg de criticus zich af. "Nou en of!" was het antwoord. De herkenbare gefreakte metal met allerlei mathy en djenty capriolen wordt nog steeds gekenmerkt door de gestoorde vocals. Verplichte kost voor elke bezoeker met enig historisch djent-besef en eigenlijk gewoon voor iedereen. Dit wordt een lekker potje geflipt rossen! (Wouter)

Gekkenwerk of genialiteit? Het Franse trio dat door het leven gaat als Ludwig Sauerkraut, Grunge Beethoven en Mozart Andouillette, omschrijft het zelf treffend: PoiL flow, dance and dash between the energy of punk, the beauty of chamber music and the chaos of a factory on the brink of explosion." Verwacht een georganiseerde chaos van zowel vocale als muzikale experimenten, orgelmelodieën uit de jaren zeventig en Zappa-gefreak van het zeer vaardige trio uit Lyon. (Jeffrey)

Hoewel de line-up voornamelijk uit zware techdeath en anderszins heftige bands bestaat, is er ook ruimte voor wat subtielere noten. Zo is daar het Deense Vola, dat vriend en vijand verraste met het debuutalbum Inmazes. Zoals vrijwel elke band op de bill is ook hier de invloed van Meshuggah te voelen. Maar dit is beslist geen kopie. De songs zijn veel meer poppy dan de math metal van de Zweden. Zanger Asger Mygind zingt clean en er is veel meer ruimte voor melodie. De songs blijven dan ook makkelijk hangen. Deze jonge honden hebben daarnaast nog een ander geheim wapen in huis. Ze hebben met Martin Werner een geweldige toetsenist in huis die de synthesizergeluiden uitermate effectief in weet te zetten. Wie zijn oren even wat rust wil gunnen voordat het brute (grunt)geweld van de headliners losbarst, gaat Vola aanschouwen. (Wouter)

Het optreden van The Hirsch Effekt is er om meerdere redenen een om naar uit te kijken. De energieke performance, de sfeerbevorderende lichtshow en natuurlijk de muziek. De composities zijn afwisselend, bevatten interessant en complex gitaarwerk en memorabele refreinen. Invloeden komen onder andere van The Mars Volta, Sleepytime Gorilla Museum, Coheed And Cambria, At The Drive In en The Dillinger Escape Plan. Funk, math, indiecore en rustige passages; alles komt voorbij. Hopelijk staan de mannen uit Hannover niet op het hoofdpodium, maar in de zaal waar ze het beste tot hun recht komen. (Jeffrey)

Wie het geschreeuw en gebrul allemaal een beetje te veel wordt, kan terecht bij Toska. Het drietal uit Brighton doet een gruntvrije duit in het zakje. Sterker nog, het ontbreekt volledig aan vocalen. Dat is ook wel eens prettig. Zo kan je je aandacht tenminste goed bij hun tegendraadse, hoekige muziek houden. De scheurende gitaren hebben (zoals het meerendeel op de bill) overduidelijk leentjebuur gespeeld bij ons aller Meshuggah, maar de band houdt er een vrij organisch geluid op na. Het zou mij niks verbazen als het trio regelmatig naar Alice In Chains luistert, of erg goed bevriend is met Heights. Dat klinkt wellicht als een onmogelijke combinatie, maar zoals bekend: wie niet gelooft, moet maar voelen. U weet wat u te doen staat. (Wouter)

Meer informatie vind je op de website van Patronaat

Complexity Fest 2018 tijdschema
Complexity Fest 2018 tijdschema