Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

25-09-2017

Interview: Ancient Rites
Met Gunther Theys
Door Tonnie
Geplaatst in juli 2003

Ancient Rites bracht eerder dit jaar een live cd en dvd uit, opgenomen in de legendarische Biebob club in Vosselaar (Belgie). Daarna namen frontman Gunther Theys en gitarist Jan Yrlund een nieuwe cd met hun andere band Danse Macabre op, en speelde Ancient Rites kris-kras door Europa op de Generation Armageddon tour. Net na die tour, en voordat bekend werd dat Jan Yrlund geen deel meer uitmaakte van het Ancient Rites kamp, legde ik wat vragen voor aan Rites-frontman Gunther Theys. Wegens drukte duurde het echter even voordat hij kon antwoorden...

Ancient Rites

De Generation Armageddon festivaltour met diverse labelgenoten zit erop. Hoe was het?

De sfeer was optimaal, de bands konden het onderling goed vinden met elkaar en dan is een tour reeds half gewonnen. Er werd zelfs voetbal gespeeld op vrije momenten. Ik zat ingedeeld bij de Iers/Noorse ploeg tegen de Grieken die het natuurlijk leuk vonden om tijdens de match in te spelen op mijn Helleense sympathies, zij weten dat ik er vaak vertoef en dat ik Danse Macabre oprichtte in Athene met een van hun bandleden. Ik hoor Alan van Primordial nog roepen tijdens de match: "Remember Gunther you've got blue eyes, you're not Greek, don't listen to them! Play hard and kill them!" haha, stelletje gekken bij elkaar, ook. De tour zelf liep ook vrij goed. Misschien alleen wat te veel bands wat vaak tot tijdsdruk/gebrek leidde zodat sets dienden te worden ingekort. Vaak stonden wij als headliner heel laat op het podium.Vier bands waren in deze optiek meer dan voldoende geweest.

Waren jullie nou de headliners van de tour, of werd dat wat afgewisseld?

Ancient RitesWij waren de headliners. Thyrfing, Primordial en Septic Flesh echter wisselden onderling af naargelang het land waar we speelden. Septic Flesh deed het bvb goed in Frankrijk vanwege hun voormalige Franse label, Thyrfing had in Duitsland een grotere aanhang omdat ze op grote Duitse festivals hebben gestaan etc.

Is het anders om met zo'n grote groep op tour te zijn dan met maar 1 of 2 andere bands?

Op tour met een grote bende heeft zijn charmes maar ook zijn nadelen. Praktisch voorbeeld? 1 douche voor 40 mensen die allemaal binnen een bepaalde tijdslimiet moeten klaar zijn. Ook professioneel gezien heeft het zijn nadelen: weinig back stage ruimte wat nadelig is voor de voorbereiding (men weet vaak met de instrumenten geen blijf vanwege plaatsgebrek), kortere live sets, onvoldoende tijd voor een degelijke sound check enz. Men kan er donder op zeggen dat vroeg of laat iedereen ziek wordt: men leeft als haringen in een ton op elkaar in vaak slechte omstandigheden. Krijgt één iemand een verkoudheid is binnen de kortste tijd gans de bus aangestoken. Maar blijkbaar zijn tegenwoordig imposante en grotere bills nodig om de mensen naar de zalen te lokken. Tien/vijftien jaar geleden zaten de zalen afgeladen vol om een of twee underground bands te zien. Nu zijn het vooral de festivals en festival tours die het goed doen. Er heerst een andere mentaliteit dan vroeger dus zullen mega packages wel een noodzakelijk kwaad zijn. Als muzikant prefereer ik minder bands op een bill, als fan prefereer ik meer bands.

Welk van de andere bands op de tour vond je het meest interessant?

Elke band had zijn eigen charme. Blood Red Throne waren erg strak en hondsbrutaal, Skyfire boeiden met melodie, Primordial waren erg theatraal met fijne teksten, Septic Flesh zorgen voor een afwisselende noot en Thyrfing vermaakten het publiek uitstekend met aanstekelijke Viking Metal. Elke band had wat anders te bieden.

Dit jaar spelen jullie op een van Europa's grootste metalfestivals, Wacken Open Air. Kijk je daar naar uit?

Ik kijk er steeds naar uit om op een podium te staan maar professionele verwachtingen daarentegen koester ik nooit. Deze nuchtere aanpak voorkomt ontgoochelingen, de soundkwaliteit of publieksreaktie kan men immers nooit voorspellen. Het is natuurlijk een buitenkans om op het grootste festival van Europa te staan maar ik blijf met beide voeten op de grond. Wel leuk is dat de jongens van Primordial ons met een Ierse vlag zullen begroeten tijdens "Fatherland" en dat reeds is afgesproken dat we ook met de lui van Thyrfing een feestje zullen bouwen. Ik zal een heleboel Duitse en zelfs Japanse vrienden mogen begroeten, het blijft een feest.

Kunnen we jullie nog op andere festivals zien dit jaar, of komt er nog een eigen tour aan?

We treden aan op een groot festival in Lapland wanneer de midzomerfeesten aan de gang zijn. We werden gisteren opgebeld door de Waldrock organisatie om de vooravond van het festival te headlinen maar jammer genoeg viel de datum samen met het optreden in Finland. We zijn benaderd voor een Black Metal festival in Londen. We zijn uitgenodigd op een tweetal festivals in Slovenie. Een festival in Rome met oud Van Halen gediende David Lee Roth. Men is een Italiaanse headline tour aan het opzetten die ons naar Milaan, Turijn, Rome, Verona en Firenze zal voeren. Vanuit Duitsland bereikte ons een uitnodiging voor een underground festival. Het beloven drukke tijden te worden…

Jullie namen vorig jaar jullie live cd op in de Biebob, en onlangs traden jullie er ook op met de Generation Armageddon tour. Vele grote en kleine namen hebben in het zaaltje in Vosselaar opgetreden. Wat maakt de Biebob nou zo speciaal? Zijn er te weinig andere zalen in Belgie? Of is Biebob gewoon een soort metaltempel van (noord-)Belgie?

Er zijn zalen zat in Vlaanderen maar Biebob is nu eenmaal een vaste waarde waar groot en klein heeft opgetreden. Ik zie Biebob als het Vlaamse antwoord op de legendarische Marquee te Londen of CBGB's te New York…Het succes van Biebob is mijn insziens te wijten aan het constante van de club. Vele zalen komen en verdwijnen maar Biebob is een blijver, al vele jaren lang. De sound en lightshow zijn er puik en de ligging dicht bij de Nederlandse grens is ideaal om ook buitenlandse bezoekers aan te trekken. Het is een heuse Metaltempel, dat kan je wel stellen. Wij spelen er erg graag.

Hoe zijn de reacties tot dusver op het live album?

Ancient Rites - And The Hordes Stood As OneEnorm positief. Men voelt blijkbaar aan dat we de live cd niet als een snel tussendoortje beschouwen en dat kosten noch moeite gespaard zijn om een vette live plaat uit te brengen, in de sfeer van de Hardrock en Heavy Metal platen uit de jaren '70 en '80. Dat waren ook steeds "happenings" en vaak zelfs commerciele hoogtepunten: gedenk klassiekers als "No Sleep 'til Hammersmith", "Strangers in the Night", "Made in Japan", "Unleashed in the East", "The Eagle has Landed". Sommigen preferen de live sound omdat ze die directer vinden dan de eerder progressieve aanpak op het laatste album. Is allemaal een kwestie van smaak natuurlijk.

Ik was zelf ook bij het concert in de Biebob, en het was echt een geweldige sfeer. Hoe voelde dat om voor die uitverkochte zaal te staan?

Echt hartverwarmend om in een uitverkochte zaal te staan voor zulk een fantastisch publiek. Als band kan men dan samen met de fans iets opbouwen, tot het uiterste gaan. Dan beseft men weer waarvoor men het allemaal doet, ondanks tegenslagen en constant geldgebrek waar men als Metal muzikant vaak mee te kampen heeft.

Ben je nerveus als je op de planken staat, en ziet dat heel de zaal voor jullie komt? Of begint het na al die jaren te wennen?

Ik voel mij niet zozeer nerveus maar eerder "ready for battle" hoe pompeus dit ook moge klinken. Ik voel de adrenaline pompen, mijn bloed sneller stromen, bereid om tot het uiterste te gaan. Mentaal en lichamelijk voorbereid. De geest in een andere dimensie. Het is ritualistisch, haast. Een beetje waanzin, ook.

Tijdens het concert speelde je de toegift zonder je bas. Doe je dit wel vaker?

Alleen als de waanzin in mij de bovenhand haalt en ik mezelf totaal verlies in de teksten, de "wall of sound" en interactie met de fans.

Die toegift staat niet op de cd; ik vermoed dat dit wegens ruimtegebrek is. Komen die nummers wel op de dvd?

Ruimtegebrek is inderdaad de voornaamste reden maar ook muzikaal gezien was het verstandiger de toegift niet op de cd te plaatsen, die werd immers gespeeld zonder basgitaar. Op DVD had dit wel gekund daar de mensen dan kunnen zien wat er muzikaal gaande was maar de cd luisteraar zou zich afvragen waarom het geheel ineens minder "diep" en heavy klinkt tijdens de toegift. De bas is een tamelijk onopvallend instrument maar als je die wegneemt mis je toch duidelijk wat.

Op jullie site las ik dat er copyright problemen zijn met de dvd, en dat hij daarom nog niet uit is. Kan je dat toelichten?

Er zijn meerdere complicaties. Onze vorige platenfirma wou eerst een financiele vergoeding voor het verschijnen van oude nummers op de DVD. Nadien ontstond er een breuk tussen de Finse productie maatschappij en onze platenfirma omwille van financiële redenen wat tot de eigenaardige situatie leidt dat de live cd via de platenfirma uitkomt en de DVD via een andere. Ook de verdeelhuizen zijn verschillend. Dit is vanuit promotionele/praktische redenen niet altijd even handig.

Is er al uitzicht op wanneer de dvd gaat uitkomen?

Als het goed is, is de dvd nu op de markt. Via internet was hij reeds langer te verkrijgen. Ik hoop oprecht dat de verdeling niet gaat lijden onder deze commerciële conflicten waar band noch fan eigenlijk geen uitstaans mee heeft.

In het cd boekje vertel je een heel interessant verhaal, over je eigen visies, je belevenissen in de underground metalwereld en over de geschiedenis van Ancient Rites. Zoiets zouden meer bands moeten doen vind ik. Wat heeft je doen besluiten om dit zo openhartig te vertellen en in het cd-boekje te zetten?

Fijn om horen dat je dit initiatief waardeert. Ik durf te betwijfelen of die openhartigheid wel aan iedereen besteed is maar ik deel graag de achtergrondliggende redenen van mijn werk en inspiratiebronnen met de mogelijke geïnteresseerden. Zij die denken "geen gelul, wij willen headbangen!" kunnen dit en slaan de booklet over, klaar. Zij die echter graag wat dieper willen graven staan vrij mijn verhaal te lezen. Ook kunnen hier interessante interviews of gesprekken uit voortvloeien. Ik heb menig "zielemaat" weten te ontdekken via mijn schrijfsels. Mensen die vatten wat ik doe en er zich in kunnen vinden. Ik hoop dat mijn schrijven een meerwaarde biedt aan de release in zijn geheel. Het blijft natuurlijk tweeslachtig. Aan de ene kant kunnen zo'n openhartige bekentenissen heel wat vooroordelen uitsluiten maar tevens kunnen ze discussies aanwakkeren. Ik ben a.h.w. een open boek. Het blijft een beetje controversieel. De Lion's Pride cd gaat binnenkort verschijnen, we werken momenteel aan de booklet. Ik heb een tekst klaar maar ik denk dat ik beter een hoop ga schrappen want ik graaf soms ècht veel te diep, moet ik misschien maar beter boeken gaan schrijven.

Live albums worden vaak gemaakt wegens contractuele verplichtingen. Is dat hier ook het geval?

In vele gevallen is dat inderdaad zo. Maar "And The Hordes" is oprecht niet om die reden tot stand gekomen. Contractueel hangen we niet eens aan HammerHeart vast. HHR kocht de deal over van Mascot Records sinds de release van "Dim Carcosa" zijn we volledig vrij. Ik sta nogal weigerachtig tegenover long term contracts, ik ben erg achterdochtig (met reden!) tegenover platenmaatschappijen. Dus we bekijken het album per album.

Zijn jullie al bezig met de opvolger van Dim Carcosa? Zo ja, wordt het weer een album vol met oude themas, of ga je ineens een andere koers uit?

Men evolueert constant als muzikant en tekstschrijver. Dat is onvermijdelijk. Toch dienen er bepaalde grenzen muzikaal/tekstueel gerespecteerd te worden. Ik apprecieer bvb amateuristische Punk stijl ZMIV (underground band uit Holland uit begin jaren '80) of progressieve 70's mastodonten als Pink Floyd, doch het is duidelijk dat deze muzikale aanpak voor Ancient Rites niet zou werken. Waarom denk je dat ik zoveel side projects heb? Om zaken te doen die niet in het Rites stramien passen. Ook vanuit thematisch oogpunt zijn er bepaalde onderwerpen die al dan niet in het Rites concept passen. Of ik mij "artistiek" gevangen voel in Rites hoor ik je al denken? Helemaal niet! Ik ben met hart en ziel verknocht aan de stijl die we spelen maar ik hou gewoon van heel veel verschillende muziekstijlen. It's all Rock'n Roll in the end.

De opnames van het nieuwe Danse Macabre album zijn ook afgerond. Moet er nog veel aan gedaan worden voordat dat album uitkomt?

Het is een prachtig album geworden. Opnames achter de rug, de mastering tot in de puntjes verzorgd. Klaar om geperst te worden. Alleen, jammer dat niemand het ooit zal horen. Tijdens de "Generation Armageddon" tour van Ancient Rites is het tot een breuk gekomen tussen Jan en de rest van de band. Dit heeft natuurlijk ook zijn invloed op Danse Macabre. Ik hoorde via het label dat hij mijn vocalen en teksten gaat wissen van het pas opgenomen Danse Macabre album. Jammer, want we waren allen euforisch over het resultaat. Het klikte niet als mens tussen ons maar dat doet geen afbreuk aan de artistieke samenwerking of aan het ingeblikte album. Goed, hij was samen met producer Oliver verantwoordelijk voor de muziek dus kan hij het op deze manier spelen. Minder leuk is dat ik hoorde dat hij ook optredens in Finland heeft gedaan onder de naam Danse Macabre. Vergeet niet dat ik die band heb opgericht in Athene samen met mensen van Rotting Christ, Necromantia en Septic Flesh. Het is uiteindelijk toch verbazingwekkend dat lui die niet eens bij de oprichting aanwezig waren en waarvan ik sommigen niet eens ken mijn erg persoonlijke teksten staan te vertolken (die zaken zoals bvb het overlijden van mijn familieleden of vrienden behandelen), dit alles onder mijn bandnaam! Deze aanpak reduceert Danse Macabre tot een juke box met empty words. Ik vind het beneden alle peil. Men kan desnoods wel enkele nummers brengen maar heb dan a.u.b het fatsoen om dit onder een andere bandnaam te doen. Er was duidelijk verwarring ontstaan want in Finland werd ik aangeklampt door D.M. fans die om opheldering vroegen. Jan is getalenteerd genoeg om zijn eigen ding te doen.

Wat kunnen we van het album verwachten?

Het was een erg gevarieerd album. Heel orkestraal en wijds. Hoe dan ook, geen zin om hier nog langer over uit te wijden. Danse Macabre is echter mijn geesteskind dat ik niet opgeef. Men kan dan proberen de geschiedenis te herschrijven door allerhande trucs toe te passen maar de insiders in de scene weten hoe de band is ontstaan en wie aan de wieg stond. Zij zullen de ware Danse Macabre erkennen.
Ondertussen hebben zich diverse muzikanten om mij heen verzameld (twee Danse Macabre toetsenisten hebben de nieuwe D.M. vervoegd, ook gitaristen dienen zich aan) en we gaan aan een nieuw album werken. Dit zal onder de naam Danse Macabre gebeuren. Hammerheart garandeerde mij dat de met een andere zanger heropgenomen album niet onder de naam Danse Macabre zal verschijnen. Ik blijf het echter vreemd vinden dat Hammerheart niet kordater heeft opgetreden en het toelaat dat er met hun budget wordt gespeeld, wat meer loyaliteit en respect ten opzichte van mijn werk ware beter geweest. Ze hadden immers het recht de plaat gewoon uit te brengen. Ik zou ook nooit geprotesteerd hebben indien Jan met zijn nieuwe band oude Danse Macabre nummers had vertolkt. Nu lijkt het eerder een natrappen.

Op Eva zong je alleen. Bespeel je dit keer ook nog instrumenten?

Of ik in de toekomst ook bij Danse Macabre een instrument te hand neem valt af te wachten. Alles is mogelijk. Een re-organisatie dient zich nu aan.

Hebben jullie al een titel voor het album, en wanneer moet het album uitkomen?

Het geplande album zou de titel "Memories are Made of This" gedragen hebben. Ik ga de teksten zeker behouden en verwerken in nieuwe nummers. Compleet andere aanpak. Het zal vreemd zijn om deze kant en klare songs te vergeten en in een andere versie opnieuw uit te brengen maar het blijft een uitdaging. Ik geloof er wel in...

Als je een text schrijft, doe je dat dan speciaal voor Ancient Rites, Danse Macabre of Iron Clad, of begin je met schrijven en bekijk je later pas bij welke band je het het beste vindt passen?

Ancient RitesIk werk gericht. Bepaalde onderwerpen hebben raakvlakken met elke band maar toch zijn er ook meer specifieke thema's die ik bewust gericht behandel per band. Best mogelijk dat ik in de toekomst ook Iron Clad teksten ga schrijven maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat die band reeds lang voor mijn toetreding bestond en voor de debuut schijf zelf hun eigen teksten afleverden. Ik was gewoon de uitvoerder die zijn schouders heeft gezet onder die band omdat ik hun werk wist te waarderen. Ere wie ere toekomt. De teksten van Rites, Macabre en Lion's pride zijn echter wel volledig van mijn hand en behandelen toch andere werelden die niet steeds even makkelijk te rijmen vallen. Voor mij is er wel steeds een verband maar ik ben dan ook een tikje schizofreen, haha! Ik kan mij voorstellen dat de minder open minded lui moeite hebben met mijn uiteenlopende muzikale uitspattingen en zich afvragen waar ik nu ECHT achter sta. Het antwoord is: ik sta voor 100% achter alle dingen die ik doe.

Naast Ancient Rites en Danse Macabre speel je ook nog in Iron Clad. Hoe combineer je dat allemaal? En waar haal je de tijd vandaan?

Vergeet mijn Oi!-Core band Lion's Pride niet waar er binnenkort een album zal van verschijnen en het Folk projekt waar ik mee bezig ben samen met klassieke en doorwinterde folklore muzikanten. Bovendien heb ik nog een job. De knop omdraaien valt mij niet zwaar, ik hou oprecht van de diverse muziekstijlen die ik beoefen. Tijd kom ik echter steeds te kort. Altijd. Voeg daar dan nog eens mijn reisdrang aan toe en je weet dat ik levens te kort kom. Ben vannacht teruggekeerd uit Klein Azië. Bergen mails, werk, repetities en interviews wachten mij. Geen wonder dat mijn bloeddruk de spuigaten uitloopt. Ach, ik kan niet anders.

Wat staat er voor jou op het programma de komende tijd?

We zijn nu volop bezig met de Lion's Pride booklet en video. Ook in die band heeft zich een personeelswissel voorgedaan net als bij al mijn andere bands. Vreemd hoe personeelswissels synchroon in al mijn bands plaats vonden. Het maakt de zaken er natuurlijk niet eenvoudiger op. But it keeps me going! Op dit moment werken we hard om Bart terug in te werken bij Ancient Rites, wij zijn bijzonder verheugd om zijn terugkeer. De oude spirit is terug! Terzelfdertijd werken we aan de heropstanding van Danse Macabre en de platenlabels dringen aan op het Folk project. We werken verder aan nieuwe Rites nummers en natuurlijk is er ook Iron Clad. Gitarist Sammy die naar de States verhuisde is volop bezig met het schrijven van nieuwe songs die hij ons per mail bezorgd, klinkt veelbelovend. Ik weet niet waar eerst te beginnen. Satan, verschijn zoals in de films en biedt mij in ruil voor mijn ziel het eeuwige leven aan, zoals in de volksverhalen. Ik teken het contract onmiddellijk. Tijd kan ik namelijk gebruiken en die verdomde klok tikt veel te snel weg.

Bedankt!

Graag gedaan. Tot uw dienst.

Meer:

[ Terug naar de Interviews ]