Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete song van Hatebreed?

A Call For Blood
As Diehard As They Come
Defeatist
Destroy Everything
Doomsayer
Empty Promises
Everyone Bleeds Now
Honor Never Dies
I Will Be Heard
In Ashes They Shall Reap
Instinctive (Slaughterlust)
Last Breath
Live For This
Looking Down The Barrel Of Today
Perseverance
Proven
Serve Your Masters
Seven Enemies
Smash Your Enemies
Tear It Down
This Is Now
To The Threshold
Weight Of The False Self
When The Blade Drops
een andere Hatebreed-kraker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    28 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Doodseskader
  • Embrace Your Punishment, Diaroe, Subvergence en Man As Plague
  • Reformist, Abyss Above en Zubzero
  • 29 maart:
  • Braces, Serve en Torn From Oblivion
  • Phil Campbell and The Bastard Sons en Lucifer Star Machine
  • Syberia, Omega Sun, An Evening with Knives, Scorched Oak en Dunes
  • 30 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Cult-Art Tattoofest
  • Dance With Dragons en Arluna
  • Dynamo Metalfest Band Battle
  • Hammok
  • Heilland festival
  • Interstellar Solar Fest II
  • Pierce The Veil, Dayseeker en Holding Absence
  • Red Rum en Mourning Wood
  • Seein Red, Ancestral Sin, Abusive Forms en Days of Desolation
  • Terneuzen On Fire V
  • Vengeance, Diggeth en Junkyard Dogs
  • Vloek Van Twenthe III
  • 31 maart:
  • Cult-Art Tattoofest
  • Festerfest
  • Ggu:ll, Onthou en Ter Ziele
  • 1 april:
  • Bleeding Gods, Tribal Spirits en Black Silence
  • Terror, Nasty en Dying Wish
  • 2 april:
  • Terror, Nasty, Redemption Denied en Force
  • 3 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
    28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ari Nissilä (Catamenia) - 52
  • Daniel Cardoso (Anathema) - 43
  • Douglas J. Sylvia (Fear Of God) - 59
  • Enrico Canu (Heimdall) - 38
  • Erick Avila (Six Magics) - 45
  • John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40
Interview

Thanatos
Met Stephan Gebédi
Door Wessel
Geplaatst in november 2014
Muzikale kwaliteiten en roem zijn het Rotterdamse Thanatos niet in gelijke mate toebedeeld. De extreme metalband bestaat in 2014 dertig jaar en bracht in dat tijdsbestek menig straffe plaat uit, maar veel naamsbekendheid heeft dit hen niet opgeleverd. Wellicht gaat de nieuwe cd Global Purification, het eerste album dat verschijnt via het grote label Century Media, daar eindelijk verandering in brengen. Ik sprak met zanger, gitarist en componist Stephan Gebédi.

Thanatos

Global Purification verschijnt zes jaar na jullie vorige cd Justified Genocide. Hoe is het jullie in de tussentijd vergaan en waarom hebben we zo lang op nieuw Thanatos-materiaal moeten wachten?

Er was een hoop gedoe omtrent de release van Justified Genocide. De cd was al in 2006 opgenomen, maar ons toenmalige label ging failliet voor de cd uitgebracht werd. In 2009 kwam de cd uit via het kleine Deity Down Records, maar door een algeheel gebrek aan promotie van hun liep de plaat totaal niet goed. Je begrijpt wel dat we daar behoorlijk de pest over in hadden. We waren de muziek niet zat, maar wel helemaal klaar met het gezeik met kleine undergroundlabels en hun valse beloften. Dus stortte ik me op het gitaar spelen in mijn andere band Hail Of Bullets en werd onze drummer Yuri voltijd lid van Melechesch.

Jullie zitten nu bij Century Media, een groot en gerenommeerd metallabel. Hoe is die samenwerking tot stand gekomen? En hebben jullie daar reeds de vruchten van geplukt?

Dat is toevalligerwijs gegaan, toen ik de wens uitsprak Justified Genocide ook op vinyl uit te willen brengen. Bob Bagchus, de ex-drummer van Asphyx, bracht mij in contact met ene Bob Schülte, die een klein vinyllabel had. Schülte bleek echter ook voor Century Media te werken en had wel interesse om de gehele Thanatos-discografie via Century Media te rereleasen! In het afgelopen jaar zijn onze oudere platen op vinyl uitgebracht, waarmee we een heel nieuw, jon publiek aangeboord hebben. Dat is voor een groot deel te danken aan het feit dat we eindelijk goed gepromoot worden. Toen we aangaven het 30-jarig bestaan te willen vieren met een nieuwe cd, stond Century Media daar ook heel welwillend tegenover. Zo gezegd, zo gedaan.

Ondanks de tegenvallende aandacht kreeg jullie vorige cd wel goede kritieken. Neem je dat mee in het schrijven?

We waren zelf ook tevreden met Justified Genocide en zijn ook niet teveel afgeweken. Wel klinken de nieuwe nummers wat compacter en de productie vind ik net iets beter. Global Purification is in minder dan een jaar tijd geschreven, maar was geen haastklus: ik vind de nummers zelf erg spontaan klinken.

Hoe verloopt het schrijven van nieuwe nummers eigenlijk bij jullie?

Ik schrijf het meeste, maar we werken zeker samen. Dit keer heeft elk bandlid zelfs een volledig nummer met tekst aangeleverd, ook drummer Yuri en bassist Marco de Bruin.

Wat waren inspiratiebronnen voor Global Purification? Naast old school-klanken hoor ik bijvoorbeeld ook gitaarwerk dat me aan Dissection doet denken.

Thanatos - Global Purification We hadden zin om een album te maken dat onophoudelijk voortdendert en de luisteraar geheel omver blaast. Darkness Descends van Dark Angel en Seven Churches van Possessed waren daarbij onze grootste voorbeelden. Niet zozeer muzikaal – wij pretenderen ook zeker niet dat de nieuwe zich kan meten met deze onaantastbare mijlpalen – maar wel wat de intensiteit betreft. Daarom heb ik geschreven vanuit mijn gevoel, zonder na te denken tot welk genre de uitkomst zou behoren. Zo ging het vroeger ook: toen ik met Thanatos begon in de jaren 80 probeerde elke band harder en sneller te zijn dan de ander. Ieder deed dit op zijn eigen manier. Pas later werden daar namen als thrash, death en speed metal opgeplakt. Dissection vind ik overigens wel een heel gave band, maar het is denk ik al 8 jaar geleden dat ik The Somberlain voor het laatst gedraaid heb, dus ik denk niet dat dat bewust van grote invloed geweest is.

De cd is, net als de vorige en de cd’s van Hail Of Bullets, gemasterd door de Zweed Dan Swanö. Is hij fijn om mee te werken en inmiddels wellicht tot een soort extra bandlid verworden?

Dan deed de mix en mastering van de cd. Hij is niet betrokken bij de muziek zelf, maar hielp dit keer wel bij de drumopnamen: die werden gedaan in de Spacelab-studio’s, waar hij ook zijn werkplek heeft. Naast deskundig is het ook een heel relaxte knakker, al hebben we wel getwijfeld om weer met hem te werken. Onze gitarist Paul (Baayens) speelt in zowel Hail Of Bullets en Asphyx en nu alle drie de bands uit deze incestkliek met hem werken, bestaat het gevaar dat we inwisselbaar gaan klinken. Dan bood zelfs aan om zijn naam weg te laten in de credits, maar we zijn toch weer met hem in zee gegaan.

Is het maken van zo’n snelle cd een reactie op het spelen in Hail Of Bullets? Die muziek is toch een stuk langzamer.

Dat denk ik wel zeker. Nadat Hail Of Bullets een paar jaar lang prioriteit geweest is, wilde ik wel weer eens de remmen los gooien. Tijdens het schrijven weet ik meteen of een riff meer geschikt is voor Thanatos of voor de Bullets. De muziek van Thanatos is zoals je al zegt sneller, hectisch en ook wat spontaner. Bij Hail Of Bullets draait het meer om de groove en wordt er ook veel aan een nummer geschaafd voor het af is.

Je schrijft zelf al jaren cd-recensies voor de Aardschok. Heeft het kritisch naar muziek luisteren je aanpak bij het componeren verandert?

Ik denk wel meer na. Ik ben vooral bang dat een riff teveel lijkt op iets wat al bestaat. Als je zo veel muziek hoopt, kan het best dat er wat blijft hangen en dat onbewust omzet in een nieuw stukje muziek voor je eigen band. Het is me al meermaals overkomen dat ik om die reden van bepaalde riffs heb afgezien. Daarnaast draait Thanatos toch ook om de spontaniteit en ben ik deze keer gewoon lekker aan de slag gegaan. We zijn zeker niet de origineelste band op aarde, maar ik weet ook dat we geen kopie van het een of ander zijn.

Waar gaan de teksten over?

Het is een heel actueel album, dat gaat over alle ellende op de wereld. Je hoeft ‘smorgens de tv maar aan te zetten en je wordt ermee overspoeld. Zowel de Islam als het westen, dat zich als de grote redder opwerpt en overal bommen, op gooit maken er een potje van. Geen van ons vieren is suïcidaal, maar uit de muziek spreekt wel frustratie en machteloosheid. De titel zegt: “vernietig maar!”.

Thanatos

En wie zijn de ‘Demonized Minority’ uit het desbetreffende nummer?

Die tekst gaat over de West Memphis Three, drie jongeren die veroordeeld werden en 18 jaar gezeten hebben voor een moord die ze nooit gepleegd hebben. Waarom? Omdat ze zwarte kleren droegen en naar heavy metal luisterden. De driedelige documentaire hierover heeft veel indruk op me gemaakt, vandaar dit nummer.

Ben je niet bang voor reacties op het nummer World Jihad?

Nee hoor. Ik woon en werk in Rotterdam, een stad waar je sowieso niet bang moet zijn om je mond open te trekken. Die angst heb ik al lang geleden van me afgezet en ik zou me slechter voelen als ik mijn gedachten binnenhield.

Hoe ziet de nabije toekomst van Thanatos eruit?

In 2015 neemt Hail Of Bullets een jaartje pauze en hebben we dus mooi de tijd om met Thanatos de nieuwe cd te gaan promoten! Het ding is nog niet verkrijgbaar, maar de reacties van de pers zijn vooralsnog goed, dus ik heb veel zin om die positieve geluiden kracht bij te zetten op het podium.

Dan nog een standaardvraag, die ik aan iedereen die ik spreek stel: hoe ben je ooit in aanraking gekomen met metal en wat waren de eerste metalbands waar je naar luisterde?

Mijn eerste contact met harde muziek was Kiss toen ik een jaar of 11, 12 was. Ik zag de platen liggen bij een neefje. Mijn moeder vond het maar niks, maar ik vond het helemaal geweldig, eerst de hoezen en later de muziek. Welcome To Hell van Venom bewoog me vervolgens om zelf muziek te gaan maken. Ik vond het helemaal geweldig, maar hoorde ook dat ik zelf dit soort muziek zou kunnen maken. Venom was ook mijn inleiding in de extreme metalgenres, waar ik nog steeds gek van ben.

Meer:

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.