Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete song van Hatebreed?

A Call For Blood
As Diehard As They Come
Defeatist
Destroy Everything
Doomsayer
Empty Promises
Everyone Bleeds Now
Honor Never Dies
I Will Be Heard
In Ashes They Shall Reap
Instinctive (Slaughterlust)
Last Breath
Live For This
Looking Down The Barrel Of Today
Perseverance
Proven
Serve Your Masters
Seven Enemies
Smash Your Enemies
Tear It Down
This Is Now
To The Threshold
Weight Of The False Self
When The Blade Drops
een andere Hatebreed-kraker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    29 maart:
  • Braces, Serve en Torn From Oblivion
  • Phil Campbell and The Bastard Sons en Lucifer Star Machine
  • Syberia, Omega Sun, An Evening with Knives, Scorched Oak en Dunes
  • 30 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Cult-Art Tattoofest
  • Dance With Dragons en Arluna
  • Dynamo Metalfest Band Battle
  • Hammok
  • Heilland festival
  • Interstellar Solar Fest II
  • Pierce The Veil, Dayseeker en Holding Absence
  • Red Rum en Mourning Wood
  • Seein Red, Ancestral Sin, Abusive Forms en Days of Desolation
  • Terneuzen On Fire V
  • Vengeance, Diggeth en Junkyard Dogs
  • Vloek Van Twenthe III
  • 31 maart:
  • Cult-Art Tattoofest
  • Festerfest
  • Ggu:ll, Onthou en Ter Ziele
  • 1 april:
  • Bleeding Gods, Tribal Spirits en Black Silence
  • Terror, Nasty en Dying Wish
  • 2 april:
  • Terror, Nasty, Redemption Denied en Force
  • 3 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
  • 4 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
  • Thy Catafalque en The Answer Lies In The Black Void
  • Vandenberg
    29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
Kalender
Vandaag jarig:
  • Attila Csihar (Mayhem) - 53
  • Chris Kalandras (Fear Of God) - 52
  • Christiaan Crouwers (Another Messiah) - 44
  • Erhan Karaca (Heretic Soul) - 37
  • Fabio Marin (Internal Suffering) - 46
  • Finn Zierler (Beyond Twilight) - 52
  • Jimmy Work† - 100
  • Patrick Johansson (Stormwind) - 48
  • Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36
Interview

Wasted Bullet
Met Robbert van Caem
Door Marcel
Geplaatst in juli 2014
De Nederlandse metalcoreformatie Wasted Bullet gaat al zes jaar mee en bracht eind vorig jaar zijn derde plaat Elegy uit. De band heeft vanaf debuutalbum Lights Below Sunrise tot op heden een enorme groei laten horen. Ik sprak met zanger Robbert van Caem hierover maar ook over onder andere de begindagen van de band.

Wasted Bullet

Ik heb begrepen dat jullie begonnen zijn als een coverband van Metallica. De muziek die jullie nu uiteindelijk zijn gaan maken is een hele andere richting. Hoe is deze wisseling zo tot stand gekomen?

Eigenlijk zijn we begonnen met mij, de drummer en een paar andere leden die er inmiddels niet meer bij zitten. Destijds zijn we niet echt begonnen als een Metallica coverband maar hebben we wel covers van hun gedaan. Net zoals iedere beginnende metalband. Toen we op zoek gingen naar andere leden, kwam Jasper erbij en werd onze sound volwassener en harder. Zo is het een beetje gegroeid. Op een gegeven moment is daar een album uitkomen rollen (Lights Below Sunrise 2011), dat veel catchy refreinen en harde stukken bevatte. Daarna kwam Arrogance. Ignorance. (2012) uit dat qua sfeer weer veel naarder en duisterder was. Met Elegy hebben we van beide platen overal wat tussen uit gepikt en samengevoegd.

Ik merk ook dat qua stijl jullie verder evolueren. Vergeleken met jullie debuutalbum kinkt Elegy een stuk zwaarder en minder rauw, maar ook wat minder gehaast. Hoe zou jij het verschil tussen de twee albums omschrijven?

Op de EP Changes (2009), die voor Lights Below Sunrise uitkwam, pakten we van alles wat. Ik denk dat je daar nog echt hoort dat we begonnen met het metalcoregenre en dat we dingen gebruikten van bands die we tof vonden en daar zo een nummer van maakten. Bij Lights Below Sunrise werd het al meer een eigen persoonlijkheid. Arrogance. Ignorance. was voor ons een grote stap omdat we eigenlijk geen cleane refreinen meer gebruikten, dat we eerst altijd wel deden en dat album was ook iets rauwer en duisterder. Met Elegy denk ik dat we juist wat van dat agressieve randje hebben weggehaald. Het album klapt er wel op maar is nog wel beluisterbaar denk ik.

Zijn jullie dan ook nog steeds opzoek naar het geluid dat Wasted Bullet definieert of hebben jullie dat met Elegy qua mix nu wel gevonden.

Ik zou haast zeggen van wel. Toch denk ik dat als we iets nieuws gaan opnemen, je wel weer nieuwe dingen gaat horen. Tegenwoordig hoor je heel veel producties die allemaal van dezelfde gasten af zouden kunnen komen. Dezelfde plug-ins en vaak dezelfde geprogrammeerde drums, het klinkt allemaal zo gecompresst. Ik denk dat het bij ons wel mee valt. Je hoort echt een band terug, niet een machine.

Voor het tweede album zijn jullie terecht gekomen bij Suburban Records, hoe is dit zo tot stand gekomen en zijn de voordelen duidelijk te merken nu?

Wasted Bullet - Elegy Na de Up Coming tour in april 2013 zijn we bij Rock 'n Roll Highschool terecht gekomen. Ons bookingskantoor voor Nederland. Op een gegeven moment hadden we de plaat al helemaal af en opgenomen en het artwork was ook al klaar. We zochten nog wel een label om hem uit te brengen. Gewoon puur omdat een label betere contacten heeft wat betreft pers en eventueel andere bookingskantoren in het buitenland. Je hebt wel een label nodig die voor jou ook moeite doet en tijd in je wil stoppen. Eigenlijk kwamen we best wel snel bij Suburban Records terecht, niet via onszelf maar via Rock 'n Roll Highschool. We zijn met ze om de tafel gaan zitten en ze hebben een keer bij een show gekeken. Toen hebben we gezegd laten we het samen gaan doen. Voordelen die ik ervan merk zijn dat mensen het label kennen en dan sneller geneigd zijn om ons een kans te geven. Laatst hebben we bijvoorbeeld op Eurosonic gestaan. Daar komen dan door hun weer contacten uit om naar ons te kijken. Ik denk dat het allemaal om contacten gaat.

Je zegt dat jullie het album helemaal zelf hebben opgenomen. Hoe komt een nummer dan tot stand? Ben jij het brein achter de muziek en lyrics of is dit een groepsproces?

Nee, ik zou graag zeggen dat ik het brein achter de tracks en muziek was. Dat was bij Changes nog wel zo en voor Lights Below Sunrise heb ik ook nog wel wat geschreven. Vanaf Elegy is het onze gitarist Jasper die elke noot en stuk tekst heeft geschreven, een uitzondering daar gelaten waarbij ik of onze andere gitarist Maximaal ook nog een duit in de zak doet. Eigenlijk op het moment dat we gaan opnemen, ga ik pas met Jasper door de teksten heen en gaan we kijken hoe we het nummer ritmisch kunnen invullen. Er verandert dan nog wel eens wat maar eigenlijk is het Jasper die alles doet.

Tekstueel wordt er aardig afgezet tegen de maatschappij en het geloof met zijn aanhangers. Vooral XjezusX is tekstueel erg hard. Deze zin viel me op:(If religion was a person, I would murder with the biggest smile). Je lijkt je dan ook echt kwaad te maken, waar is dit op gebaseerd?

Over geloof kun je heel lang en breed discussiëren. Het is Jasper die de tekst heeft geschreven en ik kan me er overigens helemaal in vinden. Wij vinden dat religie heel erg op de verkeerde manier gebruikt wordt. Dat iemand ergens in gelooft en er kracht uithaalt is prima, dat is een goede motivatie. Maar heel vaak worden er keuzes op gebaseerd die je daar niet van zou moeten laten afhangen en die gevolgen hebben die grenzen te buiten gaan. Daarom hebben we XJesusX geschreven, over wat mensen doen vanuit het standpunt religie. Als religie een persoon was zou er zoveel meer ophef zijn om die persoon. Die zou er zoveel meer op aangekeken worden en nu is het een soort onaantastbaar iets waar niemand aan mag komen. En als het persoon was, dan wel en wat zouden we doen als iemand al die dingen aan de mensen zou opdragen?

Ben je dan niet bang dat mensen hier aanstoot aan nemen of je verkeerd begrijpen?

Jawel. Dat is aan de ene kant ook wel iets waar we bang voor zijn maar we hebben wel vaak in interviews de gelegenheid om ons uit te leggen. Maar het is ook bedoeld om aanstoot aan te nemen en dat mag ook best wel vind ik. Ik had het er ook in een interview met Eric Corton over laatst. Iedereen kan wel onzin en make believe teksten uitkramen, waar iedereen blij van wordt en waar iedereen zich in kan vinden. Maar als iedereen dat doet, dan verandert er helemaal niets. Daar willen wij voor waken, wij hebben een boodschap en de mogelijkheid om die te delen, dus laten we dat ook vooral doen.

Op welk nummer van Elegy ben je dan het meest trots en waarom?

Ik denk 21st Century Con Artist. Daar hebben we ook de video voor opgenomen en die vind ik zelf supergrappig. We verkleden ons daar allemaal en het idee achter het nummer vind ik gewoon cool, dat artiesten moeten stoppen met al die clichés en dingen zeggen die ze niet menen. Doe maar gewoon effe normaal en wees maar gewoon een muzikant in plaats van een act. Dit hebben we gecombineerd met een video waar we veel leuke reacties op hebben gehad. Dat maakt voor mij wel dat het mijn favoriete track is.

Wasted Bullet

Wat me ook opviel is dat je vocaal erg vooruit bent gegaan? Doe je nu dingen anders of is het gewoon de ervaring?

Ja, het is wel de ervaring. Want ik was eerst de gitarist van Wasted Bullet en toen op een avond onze zanger voor een show niet kwam opdagen zei ik: ik wil dit doen. Dat heeft niemand ooit willen horen want het klonk echt helemaal nergens naar. Maar in de loop van de tijd is mijn stem zich gaan ontwikkelen en weet ik nu hoe ik een hele set kan schreeuwen, zonder dat het mijn stem vernietigd. Dus ik denk wel dat het de ervaring is.

Jullie hebben nu drie albums uitgebracht in Nederland. Wat is jullie plek nu hier en wat hoop je nog te bereiken?

Ik denk dat we een redelijke basis hebben gelegd. Binnen het metalcoregenre kennen mensen ons al wel een beetje maar in het metalgenre ligt nog heel veel potentieel publiek voor ons. We merken door bijvoorbeeld op festivals als Eggbangers Ball, Breakfest en andere festivals waar je meer met andere metalbands speelt heel veel te bereiken is. Daar kunnen we nog wel heel veel uithalen, want een goede basis in eigen land is waar het allemaal mee begint.

Maar jullie gaan nu toch ook weer naar het buitenland straks?

Ja dat klopt, we gaan naar verschillenende landen zoals Oostenrijk, Duitsland, Liechtenstein, België en misschien Italië. Eigenlijk een rondje Europa. Dat doen we ieder jaar eigenlijk wel. Deze tour is om de zomer lekker af te sluiten en ons klaar te maken voor het najaar.

En wat kunnen we dan nog meer in 2014 van jullie verwachten?

Er komt waarschijnlijk nog een video voor XJesusX maar wanneer weet ik nog niet. Ook zijn we van plan om na de zomer weer nieuwe dingen op te nemen en uit te brengen. Er komen wel weer dingen aan dus.

Om af te sluiten, heb je zelf nog iets wat je wilt toevoegen?

We hebben geen gouden quote, dat niet, maar geef ons een kans. En ga vooral veel nieuwe bands checken. Ik merk dat het te weinig gebeurt en het is keizonde voor sommige bands dat ze niet de aandacht krijgen die ze verdienen. Daarmee doel ik overigens niet op onszelf.

Robbert, bedankt voor het interview!

Graag gedaan, Jij ook!

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.