Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete song van Hatebreed?

A Call For Blood
As Diehard As They Come
Defeatist
Destroy Everything
Doomsayer
Empty Promises
Everyone Bleeds Now
Honor Never Dies
I Will Be Heard
In Ashes They Shall Reap
Instinctive (Slaughterlust)
Last Breath
Live For This
Looking Down The Barrel Of Today
Perseverance
Proven
Serve Your Masters
Seven Enemies
Smash Your Enemies
Tear It Down
This Is Now
To The Threshold
Weight Of The False Self
When The Blade Drops
een andere Hatebreed-kraker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    28 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Doodseskader
  • Embrace Your Punishment, Diaroe, Subvergence en Man As Plague
  • Reformist, Abyss Above en Zubzero
  • 29 maart:
  • Braces, Serve en Torn From Oblivion
  • Phil Campbell and The Bastard Sons en Lucifer Star Machine
  • Syberia, Omega Sun, An Evening with Knives, Scorched Oak en Dunes
  • 30 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Cult-Art Tattoofest
  • Dance With Dragons en Arluna
  • Dynamo Metalfest Band Battle
  • Hammok
  • Heilland festival
  • Interstellar Solar Fest II
  • Pierce The Veil, Dayseeker en Holding Absence
  • Red Rum en Mourning Wood
  • Seein Red, Ancestral Sin, Abusive Forms en Days of Desolation
  • Terneuzen On Fire V
  • Vengeance, Diggeth en Junkyard Dogs
  • Vloek Van Twenthe III
  • 31 maart:
  • Cult-Art Tattoofest
  • Festerfest
  • Ggu:ll, Onthou en Ter Ziele
  • 1 april:
  • Bleeding Gods, Tribal Spirits en Black Silence
  • Terror, Nasty en Dying Wish
  • 2 april:
  • Terror, Nasty, Redemption Denied en Force
  • 3 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
    28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ari Nissilä (Catamenia) - 52
  • Daniel Cardoso (Anathema) - 43
  • Douglas J. Sylvia (Fear Of God) - 59
  • Enrico Canu (Heimdall) - 38
  • Erick Avila (Six Magics) - 45
  • John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40
Interview

Stream Of Passion
Met Marcela Bovio
Door Tonnie
Geplaatst in april 2014
In plaats van te vertrouwen op een platenlabel besloot Stream Of Passion het allemaal zelf te doen voor de nieuwe cd. Doormiddel van een uiterst succesvolle crowdfundingcampagne haalde de band genoeg geld op om het nieuwe album A War Of Our Own te financieren, en de vrucht van de arbeid is vanaf eind deze week verkrijgbaar. In de Sandlane Recording Facilities, de studio waar Stream Of Passion het album opnam, sprak ik met zangeres Marcela Bovio over ondermeer de totstandkoming van het album.

Stream Of Passion

Het begon allemaal met de crowdfundingcampagne.

Ja.

Maar daarvoor hadden jullie nog een platendeal. Was die deal volbracht, of ontbonden?

In principe was het contract afgelopen. We hebben overlegd wat we wilden gaan doen, en ook met hun aan het kijken hoe we verder wilden. Op dat moment hadden we het idee dat we misschien een andere manier moesten vinden. Het ging hartstikke goed, maar we hadden het gevoel dat het nog harder kon. We hebben toen ook over crowdfunding gedacht. Daar zit natuurlijk wel een risico aan. Maar we hebben het toch geprobeerd.

Hebben jullie ook gekeken hoe andere bands het via crowdfunding aangepakt hebben?

Absoluut. We hebben heel veel voorbeelden opgezocht van bands die het goed deden en van bands die het niet goed deden. Daar hebben we allerlei ideeën van overgenomen. We zijn een paar maanden bezig geweest met onderzoeken hoe we het goed konden doen.

Noem eens een voorbeeld van een band die het goed gedaan had?

Protest The Hero. Ze hebben een fantastische campagne gedraaid. Ze hadden 120.000 dollar als doel maar uiteindelijk iets van 300.000 opgehaald. Zij deden het heel goed. Van hun hebben we veel ideeën overgenomen. Wat we heel belangrijk vonden is dat de dingen die je aanbiedt, ook dingen zijn die de fans ook interessant vinden. Dat hebben we dus geprobeerd te doen. We hebben gewoon heel eerlijk ons verhaal verteld en dingen aangeboden waarvan we dachten dat de fans ze wel leuk zouden vinden.

Ik zag ondermeer jouw viool, een gitaar en de backdrop van het vorige album erbij staan.

De backdrop is wel weggegaan, de viool niet. Daar ben ik stiekem wel blij mee, want ik vind 'm wel leuk. Maar ja, dat soort dingen waren het. Het was echt een kans voor onze fans om iets speciaals te krijgen. En ook deel zijn van het geheel.

Wat was het initiële doel dat jullie gesteld hadden?

We hadden in eerste instantie een doel van 25.000 euro, maar we hebben uiteindelijk bijna 44.000 gehaald. Het ging super goed. Je weet in het begin ook niet hoe het loopt, he. Wat als het helemaal flopt? Je weet het gewoon niet. Het was dan ook zo'n grote boost voor ons om te zien hoe het liep. Volgens mij hebben we ons doel in iets van elf dagen bereikt. Het was ongekend.

Hoe lang loopt zo'n campagne normaal gesproken?

Anderhalve maand. Maar we zaten dus al binnen twee weken op ons doel, dus hebben we nog wat hogere doelen gesteld. We moesten dan nog wel wat verzinnen wat we zouden doen als we die doelen zouden halen. Dat werd ondermeer een opname van een akoestische sessie. Iedereen die meegeholpen heeft krijgt daar dan een filmpje van. Dat is een extra cadeautje van ons voor hun.

Van alle dingen die jullie aanboden, welke is jouw favoriet?

We hadden een pakket waar je voor 1000 euro met drie vrienden bij ons kon langskomen om te barbecueën. Dat vind ik zelf tof omdat ik heel dol ben op barbecueën. Het is natuurlijk ook een goede smoes om lekker uitgebreid vlees op de barbecue te gooien. Daar hebben we er twee van verkocht, dus we gaan twee keer met fans dat doen. Echt gaaf.

De campagne liep vorige zomer. Daarna komt het moment dat jullie het geld moeten gaan besteden en de studio in gaan. Wanneer was dat?

We zijn in oktober begonnen met de drums. Dat hebben we hier in de Sandlane Recording Facilities gedaan. We hebben bij ons thuis de gitaar en basgitaar opgenomen. We hebben er de tijd voor genomen, want er zat ook nog Kerst en Oud & Nieuw tussen. Begin van het jaar zijn we verder gegaan en hebben we hier de toetsen, gitaar en strijkers opgenomen.

Ik vermoed dat jullie in deze studio zijn terechtgekomen doordat jij een gastrol hebt op de nieuwe MaYaN cd, die hier ook is opgenomen.

Stream Of Passion - A War Of Our Own Eigenlijk komt het door Joost Van Den Broek, die hier zo'n beetje gestationeerd is. Hij is al sinds The Flame Within bij onze platen betrokken geweest, dus nu ook. Hij is ook deel van het team. Hij denkt heel veel mee en weet precies waar we naar toe willen. Dus het was vanzelfsprekend om met hem te werken. En hij heeft inderdaad ook met MaYaN hier opgenomen.

Was het een verbetering ten opzichte van de vorige keer?

Ja, zeker weten. Op heel veel dingen, zelfs. Ik denk dat we allemaal heel erg vooruit gegaan qua performance. Ik vind het bijvoorbeeld echt fantastisch hoe Martijn zijn drums heeft opgenomen, veel sneller dan we gedacht hadden. In de helft van de tijd ongeveer. Hij zat zo lekker in zijn vel, dat alles heel soepel ging. Het was natuurlijk ook al lang geleden dat we de vorige hadden opgenomen, dus we zijn allemaal gegroeid. Het is heel gaaf om dat ook terug te horen, en te voelen dat je meer kan.

De band is deze keer hetzelfde als op de vorige plaat. Zijn er nog wel dingen die jullie anders gedaan hebben, afgezien van dat het in een andere studio is opgenomen?

We zijn iets ambitieuzer geworden qua invloeden en waar de grenzen waren. Er zitten veel meer progressieve elementen in dan op de plaat ervoor. Qua sound is het ook iets meer in-your-face, dat vind ik heel fijn. Dat wilden we heel graag. Maar toch is het denk ik een mooie balans tussen de symfonische stukken en de harde riffs. Het is niet heel veel anders gegaan, maar de insteek en het feit dat we nu veel meer duidelijkheid hebben van waar we naartoe willen met onze muziek heeft een groot verschil gemaakt.

Hoe bedoel je dat? Wisten jullie in het verleden dan niet goed welke richting jullie op wilden?

The Flame Within was de eerste plaat die we hebben gemaakt zonder Arjen Lucassen, waarmee ik destijds de band begon. Dat was voor mij de eerste keer dat ik vanuit het niets nummers ging schrijven. Met de vorige plaat Darker Days ben ik ook heel erg blij, maar er waren toen veel dingen die voor mij speelden tijdens het schrijven. Ik was bijvoorbeeld net verhuisd naar Nederland en had zoveel veranderingen om me heen, dat ik daar heel veel last van kreeg. Ik vind wel gaaf dat het ook gereflecteerd wordt in de nummers, maar nu heb ik het gevoel dat niets ons meer tegenhoudt. We durven nu veel meer. Om meer out of the box te denken. Om meer invloeden erbij te betrekken. Misschien is het niet dat we het niet wisten, maar we hebben nu meer het gevoel dat we het in handen hebben.

Komt dat wellicht omdat jullie nu ook niet meer aan een platenlabel gebonden zijn?

Dat weet ik niet. Ik denk dat als we met hun waren gebleven, dat het ook wel zo was gegaan. Of ze daar heel erg blij mee waren geweest weet ik niet. Dat maakt nu ook niet meer uit.

Je hoort altijd dat labels toch wel invloed willen uitoefenen op een band, over welke kant ze uitmoeten.

Bij ons is dat niet zo geweest. We wisten wel dat ze bepaalde dingen leuker vinden dan andere, en dus werden ze niet blij als we dat niet leverden. Het is niet dat we dat moesten doen, maar we wisten wel dat we sommige dingen eigenlijk anders hadden gewild. En dat is ook niet fijn.

Jullie hebben diverse thema's op het album, zoals de drugsoorlog in Mexico. Dat gaat jou natuurlijk aan het hart want je komt er vandaan.

Ja. Maar ik ben nu zo ver weg vandaar, maar ik voel wel een soort van verantwoordelijkheid dat ik daar iets over moet zeggen. Of dat nu een heel groot verschil maakt weet ik niet, maar ik heb het gevoel dat het aan de mensen ligt om daar verandering in te brengen. Mensen in Mexico verwachten dat de oplossing ergens anders vandaan komt. Of we geven de overheid de schuld. Of de politie. Het is altijd de schuld van iemand anders, terwijl de oplossing veel dichter bij ons ligt. Niet zomaar negeren als er ergens vreselijke dingen gebeuren, als je ziet dat mensen honger lijden of geen goed onderwijs krijgen. Dat we zelf er iets aan moeten doen om er verandering in te brengen.

Heeft jouw familie zelf iets gemerkt van die drugsoorlog in Mexico?

Je hoort het daar wel als er weer geschoten wordt op straat. Vooral 's nachts hoor je dat natuurlijk van ver. Mijn familie is gelukkig wel van dat ze alles veilig willen doen. Dus ze gaan niet zomaar midden in de nacht op straat rondlopen. Het nummer A War Of Our Own is daar wel door geïnspireerd. Mijn ouders wonen best dicht bij zo'n escape-route. Dat is eigenlijk een grote snelweg die uit de stad loopt. Ze horen dan dat er best vaak geschoten wordt. Dat creëert een angst in mensen. Je thuis voelt niet zo veilig meer als vroeger. Dat is jammer.

Waar in Mexico is dat nu het grootste probleem?

In het noorden, en ik kom ook uit het noorden, uit Monterrey. Dat is een hele grote stad. Ongeveer twee uur rijden vanaf de grens met Amerika. Vroeger was het een stad van hard werken en vooruitgang. Nu is het helaas een beetje beschadigd.

Stream Of Passion zangeres Marcela Bovio

Een ander nummer is Secret. In de infosheet lees ik dat het geïnspireerd is door de strijd van de driejarige Mara tegen kanker. Zij was toch de dochter van iemand van jullie management?

Ja. Van onze booker, Bart. We hebben het verhaal ook allemaal meegemaakt. Het was zo'n oneerlijke gebeurtenis. Het nummer is geïnspireerd door haar en alle andere gevallen. Van geliefden die helaas aan kanker zijn overleden. Hoe stiekem zo'n ziekte bij jou groeit.

Je zingt op dit album ook best veel in het Spaans. Volgens mij meer dan voorheen.

Ja, stiekem wel. Ik plan nooit vooruit wat Spaans en wat Engels wordt, maar op deze plaat zijn er misschien wel iets meer van de Latijns-Amerikaanse invloeden doorheen gekomen. Maar het past er lekker bij. Als ik melodieën aan het schrijven ben hoor ik ongeveer wat de taal moet zijn. Delirio is het eerste heftige nummer dat helemaal in het Spaans is. En bijvoorbeeld Exile is ook grotendeels in het Spaans. Het is bij mij wel altijd Engels of Spaans. Ik krijg nog wel regelmatig de vraag of ik ook eens iets in het Nederlands zou willen zingen.

Denk je dat dat goed zou gaan?

Ik denk het wel. Ik heb genoeg mensen om ons heen die mijn teksten kunnen corrigeren. Maar het is er nog niet van gekomen. Ik wil het sowieso niet forceren, maar never say never.

Je spreekt inmiddels goed Nederlands, dus daar zal het ook niet aan liggen. Hoe lang woon je hier nu al?

In augustus zes jaar.

Denk je na al die tijd al in het Nederlands, of toch nog altijd in het Spaans?

Oei, dat is lastig. Veel in het Spaans, maar het is soms een melange van alles. Af en toe ken ik een woord in geen enkele taal meer, of alleen in het Nederlands. Het is wel grappig, ik laat tegenwoordig mijn Spaanse teksten ook door mijn moeder checken voor de zekerheid. Ik spreek het ook niet zo vaak meer. Goed, ik bel mijn ouders wel vaak, maar toch spreek ik meer Nederlands omdat ik hier woon.

Hoe vaak ga je nog terug naar Mexico?

Dat is inmiddels al lang geleden en dat vind ik ook niet zo fijn. Door de band en alles is dat moeilijk. Volgens mij is de laatste keer in 2009 geweest. Vorig jaar zijn Johan en ik met mijn familie op vakantie geweest in Amerika. Dat was wel fijn, want ik had ze al heel lang niet meer gezien. Maar het is dus ook al heel lang geleden dat ik in Mexico ben geweest.

Het wordt tijd dat iemand een tour door Mexico organiseert, dan komen je ouders vast naar elke show.

Absoluut! Dat zou fantastisch zijn. Ze zijn ook een keer hier geweest, toen stonden we op Metal Female Voices festival in België. Dat vonden ze helemaal te gek.

En zo komen we bij de liveshows: de releaseshow staat gepland voor 18 april.

Ja. In Bibelot in Dordrecht.

Wat staat er verder nog op het programma?

We hebben ook wat dingen in Nederland gepland en in de U.K. Ook gaan ook gezellig samen met Xandria naar Duitsland toe in mei. Daarna hebben we nog een festival in Tsjechië. Later in het jaar willen we nog rond gaan touren, daar zijn we nog wat dingen voor aan het opzetten.

Meer:

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.