Kerry King in Muziekcentrum Enschede
Enquête

Wat is jouw favoriete Metallica-song?

72 Seasons
Battery
Blackened
Creeping Death
Enter Sandman
Fade To Black
For Whom The Bell Tolls
Fuel
Hardwired
Lux Æterna
Master Of Puppets
Nothing Else Matters
One
Orion
Sad But True
Screaming Suicide
Seek And Destroy
St. Anger
The Day That Never Comes
The Four Horsemen
The Unforgiven
Until It Sleeps
Welcome Home (Sanitarium)
Whiplash
een andere Metallica-kraker, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    19 april:
  • Dear Mother
  • Electric Eel Shock en Dikke Dennis & de Røckers
  • Martyr
  • Roadburn festival
  • Subsignal en powerized
  • The Warning
  • Wishbone Ash
  • 20 april:
  • FM
  • Marduk, Origin en Doodswens
  • Metal Battle finale
  • Roadburn festival
  • The Exploited
  • 21 april:
  • Dear Mother en Another Now
  • Pestilence, Carnation en Bodyfarm
  • Roadburn festival
  • 23 april:
  • Lord Of The Lost, The Raven Age en Empire Of Giants
  • Vanaheim, Xoan en End Of The Dream
  • 24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
    19 mei:
  • I Prevail en Kid Bookie
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Masters Of Reality
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bob Rock (producent) - 70
  • Markus Eurén (Moonsorrow) - 46
  • Ruud Jolie (Within Temptation) - 48
  • Tony Martin (Black Sabbath) - 67

Vandaag overleden:
  • Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992
Interview

U.D.O.
Met Udo Dirkschneider
Door Hans
Geplaatst in mei 2013
U.D.O. timmert sinds 1987 al aan de weg en heeft met een batterij albums een trouwe fanschare verworven. Ruim vijfentwintig jaar later is herr Dirkschneider nog altijd niet te stoppen en brengt nu zijn nieuwe plaat Steelhammer uit. Tijd voor een gesprekje met Udo.

U.D.O.

Gefeliciteerd met je nieuwe album! Het klinkt experimenteler dan ooit..

Dank je! De totstandkoming was heftig, druk, maar ook wel weer erg leuk. Dit album gaat zeker één van mijn favorieten worden dus Faceless World krijgt concurrentie, haha. Dit keer is Stefan Kauffman niet betrokken geweest bij het hele proces (met name het schrijversproces) dus dat was wel even wennen, maar Fitty en ik zijn er uit gekomen. We hebben het album ook samen geproduceerd, met hulp van een technicus van een zelfstandige studio die mij door mijn broer was aangeraden.

Ik wil toch graag meer weten over die experimentjes. Hoe kwam je bij, om maar eens wat te noemen, de keyboardpiepjes in Devil’s Bite, de pianoballad Heavy Rain en het Spaanstalige Basta Ya? Ik dacht eerst dat het een hommage zou kunnen zijn aan Baron Rojo (een van de weinige succesvolle tachtiger jaren hardrockbands uit Spanje, red.).

Haha..heb je even? De piepjes kwamen van Fitty, die aan het pielen was om een leuke melodielijn te verzinnen. Dat resulteerde in een heavy riff er omheen en het nummer was eigenlijk zo klaar. De pianoballad heeft een langere ontstaansgeschiedenis. Een Engelse tekstschrijver waarmee ik werk heeft al eerder eens geopperd dat we zoiets zouden moeten doen, en heeft me toen een demo opgestuurd waarin hij de melodielijn zong van wat nu Heavy Rain is, voorzien van de door hem geschreven tekst. Ik stond er op zich open voor maar dat kwam ook omdat die demo eigenlijk best geweldig klonk. Deze kerel is eigenlijk heel verlegen als het gaat om zingen maar het heeft zo’n indruk op me gemaakt dat ik daar niet lang over na hoefde te denken.

Toen ik het hoorde moest ik aan Ozzy Osbourne denken.

Hahaha…dat beschouw ik maar als een compliment! Basta Ya ontstond toen Fitty (Wienhold, bassist, red.)en ik discussieerden over de financiële (wan-)toestand in Spanje. Fitty heeft jaren in Spanje gewoond en is er wat dichter bij betrokken. Wat daar gebeurt is heel erg dus uiteindelijk hadden we er een nummer over geschreven, dat we voor de grap in het Spaans hebben laten vertalen. Overigens waren we al langer van plan om iets Spaanstaligs op te nemen, al was het alleen maar voor de Zuid Amerikaanse markt. Zo is het uiteindelijk op de cd terecht gekomen.

Nu staan er op de digipackversie van het album een bonus track (Shadows Come Alive) en de Japanners hebben hun traditionele bonus track met Dust And Rust…waarom nou steeds overal die bonusnummers?

Japanners willen altijd gratis bonusnummers, haha. Dit keer hebben we ze een beetje te grazen genomen want Dust And Rust is de Engelstalige versie van Basta Ya. Tja…tegenwoordig vraagt de markt om verschillende versies van albums en dan ontkom je niet aan een andere verpakking met allerhande toevoegingen en een bonustrack.

Is het nog wel kostentechnisch verantwoord om albums uit te brengen en te touren? Ik hoor veel bands klagen dat ze vast komen te zitten.

Je opmerking is terecht. Ik heb het relatief makkelijker omdat ik natuurlijk al een hele berg cd’s heb uitgebracht dus van oude titels komen ook nog wel opbrengsten binnen. Maar sinds het downloaden lopen de cd verkopen terug. In de rock- en metalscene hebben we minder “last” van legale downloads omdat rockers gewoon de cd met hoesje en extra info willen. Het gratis (illegale) downloaden houd je maar moeilijk tegen. Zo is je cd uit, en morgen staat die op 20 sites te downloaden aangeboden. Voor wat betreft het touren: we worden nog steeds gevraagd, dus blijkbaar kan het financieel uit om onze band te contracteren. Zo zijn we niet al te lang geleden uitgenodigd op een festival in Ecuador. Dat kost die gasten toch een aantal vliegtickets, hotelnachten en gage. Maar ze hadden het er graag voor over. Dan zeg ik geen “nee”.

Nu heb je in korte tijd twee gitaristen moeten vervangen. Dat is nogal een aanslag op je continuïteit.

Ja dat was wat! Stefan heeft om gezondheidsredenen de band moeten verlaten. We hebben audities gehouden om een vervanger te vinden en die vonden we vrij snel in de persoon van Andrey Smirnov. Dus ik had zoiets van, gelukkig, nu kunnen we verder. Maar toen werden we dus uitgenodigd in Ecuador, en Igor (Gianola), die al jaren in de band zat, begon ineens te twijfelen. Het was allemaal te lang, hij had het druk en wilde voor dit soort dingen maanden vooraf geïnformeerd worden. Toen het puntje bij paaltje kwam wilden we de cd gaan opnemen en had hij geen tijd om naar de studio te komen, hij deed het liever “op afstand’. Bij mij werkt dat dus niet, ik wil met iedereen samen in de studio een cd opnemen. Uiteindelijk kreeg ik een email waarin hij zei dat hij niet langer deel uitmaakte van de band. Toen moesten we als de wiedeweerga wéér een andere gitarist zoeken. Van de audities kenden we Kasperi Heikkinen (Amberian Dawn) nog, hij wilde heel graag in de band komen. We belden hem, en we waren er in een half uur uit. De band was weer compleet en de problemen waren opgelost. De reacties op Youtube over het Ecuador-concert waren erg positief dus ik zie de toekomst wat dat betreftweer zonnig in.

Hoe belangrijk zijn live dvd’s voor U.D.O.? Ik zag vorig jaar de dvd die in Sofia is opgenomen en wat me opviel is jullie enthousiasme op het podium.

Tegenwoordig moet je af en toe een dvd uitbrengen maar ik vind dat alleen zinvol als er een deels vernieuwde band is, of wanneer je je setlist aanpast. Nu met twee nieuwe gitaristen kunnen we weer andere nummers gaan spelen. En we hebben inderdaad altijd heel veel plezier als we op het podium staan. Er is gewoon niets mooiers dan duizenden mensen blij maken met jouw muziek!

Dus we mogen er binnenkort weer één verwachten?

Nou, ik sluit niets uit, maar in de planning hebben we dit nog niet opgenomen. We zijn geen Iron Maiden die elk jaar weer een dvd uitbrengen, haha. Er staat eerst een heel uitgebreide wereldtour op het programma en dat duurt tot zeker begin volgend jaar dus voorlopig gaan we eerst maar eens op pad. Daarna zien we wel. Ik heb nog geen filmcrew ingehuurd die ergens iets moet gaan opnemen.

UDO

Ik zag geen Nederland in je tourschema..worden we weer overgeslagen? Ik bedoel, Kerkrade vorig jaar, met alle respect,dat is toch bijna Duitsland…

Hahaha ja bijna wel. Tot nu toe zit Nederland niet in de planning maar wat niet is, kan nog komen.

Wat me opviel is dat jouw stem op het nieuwe album niet onderdoet voor je oudere werk. Hoe krijg je dat toch voor elkaar? Jouw manier van zingen lijkt me toch wel een aanslag op je stembanden.

Tja ik doe er gewoon niets voor. Ik doe nooit aan opwarmen voor een show, ik ga het podium op en zing. Verder laat ik me elk jaar goed nakijken en elk jaar is het van “meneer Dirkschneider, ik zie geen problemen” dus ja..het gaat allemaal vanzelf.

Je bent al een jaar of twee bezig met een autobiografie. Wanneer is die eens af?

Ik zie dat schrijven als tijdverdrijf,. Mijn verhaal wil ik gewoon een keer op papier maar het heeft geen hoge prioriteit. Straks in de tourbus heb ik weer tijd om verder te schrijven dus dit jaar zal het wel niet meer gaan gebeuren, schat ik in.

Dan wens ik je heel veel succes met de komende tour en met de nieuwe cd!

Dank je wel en jij bedankt voor je tijd!

Meer:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Zoeken
    19 april:
  • A Neverending John's Dream - Coming Back To Paradise
  • Alicate - Heaven Tonight
  • Antagonyze - Interpretations Of The Unknown Wilderness
  • Atræ Bilis - Aumicide
  • Dool - The Shape Of Fluidity
  • Haust - Negative Music
  • Loch Vostok - Opus Ferox II - Mark Of The Beast
  • My Dying Bride - A Mortal Binding
  • Mære - ...And the Universe Keeps Silent
  • Nuclear Tomb - Labyrinthian Terror
  • Quantum - Down The Mountainside
  • Seeyouspacecowboy - Coupe De Grâce
  • Tomorrow's Rain - Ovdan
  • Uragh - Maelstrom
  • 22 april:
  • Coffin Curse - The Continuous Nothing
  • Obscurial - Heretic
Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.