• Concert reviews

• Masters @ Rock festival
  • Stream Of Passion en My Propane
  • Zwaardtijd

• Interview: Doro

Door Tonnie
    Geplaatst in november 2012

Volgend jaar zit ze dertig jaar in het vak, maar niets wijst er op dat Doro aan stoppen denkt. Deze Duitse blondine bracht vorige maand haar nieuwe plaat Raise Your Fist uit, waarop ze rockt als vanouds. Kort voordat ze op tour gaat had ik een gesprekje met de metalqueen.

Doro

Raise Your Fist is, als ik het zo even snel tel, je zeventiende album.

Ik denk het wel, maar ik ben de tel kwijt geraakt.

Je hebt er wel weer de tijd voor genomen, want het vorige album Fear No Evil is al drie jaar oud.

Van begin tot eind zijn we er bijna twee en een half jaar mee bezig geweest. Ondertussen hebben we ook nog de live dvd 25 Years In Rock uitgebracht. Daar hebben we ook veel tijd aan besteed, waardoor deze nieuwe cd ook wat langer op zich heeft laten wachten. Bovendien hebben we ook heel veel getourd en op veel festivals gestaan, overal ter wereld. In Zuid-Amerika, China en natuurlijk ook Europa. Als ik op tour ben, schrijf ik geen nummers. Ik concentreer me dan echt op de shows. Ik heb altijd wat tijd voor mezelf nodig om nummers te schrijven. Veel bands doen dat terwijl ze aan het touren zijn maar ik kan dat niet.

Was dit je eerste keer in China?

Nee de tweede keer. Het was erg interessant. De fans daar zijn ook geweldig hoor, maar niemand spreekt Engels. Dan is het soms wat lastig om zelfs maar wat te eten te vinden. De shows waren erg leuk en iedereen had het naar z'n zin. Ik was wel verbaasd dat er zoveel hele grote steden in China zijn. Hier in het westen horen we altijd maar over een paar, maar er zijn er nog veel meer. En ze zien er allemaal uit als New York. Iemand zei me dat ze daar elk jaar een stad bouwen ter grote van New York City. Ze zijn daar heel erg progressief geworden, maar het is toch wat beangstigend.

Ga je met de nieuwe cd weer terug voor een paar shows?

Ik hoop van wel. We gaan eerst door Europa op tour, daarna naar Zuid-Amerika. Daarna volgt Azië, dus hopelijk ook China. Voor Japan zijn al wat shows bevestigd. Daar kom ik ook graag. Het is zo mooi om overal ter wereld te zien dat metal echt de mensen verbindt.

Even terug naar Raise Your Fist. Je zei dat je er twee en een half jaar terug aan begon.

Doro - Raise Your Fist Dat klopt. Het eerste nummer dat we schreven was Hero, als eerbetoon aan Ronnie James Dio. Dat kwam recht uit het hart, een paar weken nadat hij was overleden. We hebben in het verleden diverse keren met elkaar getourd dus ik kende Ronnie erg goed. Hij was zo'n lieve schat. Toen hij met Heaven & Hell op tour was heb ik voor hun geopend, drie jaar geleden. Hij klonk toen echt zo goed en zag er ook geweldig uit. Het kwam echt als een totale verrassing toen hij overleed, want daarvoor leek hij juist aan de beterende hand. Een paar maanden na zijn overlijden was ik in New York om nummers te schrijven. Dit was het eerste nummer, dit moest ik gewoon schrijven. Een paar dagen erna ben ik de studio ingegaan om de eerste versie op te nemen. Het nummer kwam mede tot stand dankzij Joey Balin. Hem ken ik al jaren, hij was er destijds ook bij toen we in 1987 voor het eerst voor Dio openden. Toen ik dat nummer Hero had moest ik Joey gewoon erbij halen om het nummer op te nemen. Het is zo'n belangrijk nummer voor me. We voelden gewoon de magie van het nummer, daarom moesten we het gelijk opnemen. Dat was het begin van de nieuwe plaat.

Wanneer volgden de andere nummers?

Oei, dat is een goeie vraag. Ik heb overal ter wereld stukken opgenomen, tussen de tours door. Vaak had ik wel al dingen opgenomen, maar duurde het nog heel lang voordat we het konden mixen. Hero is dus eigenlijk ook pas een paar maanden geleden echt afgemaakt. Elk nummer kwam op een andere manier tot stand. Neem nu het duet met Lemmy, It Still Hurts. Dat nummer is echt een van mijn favoriete nummers op het album. Ik vind het zo prachtig. Ik had dat nummer geschreven, maar in mijn hoofd hoorde ik steeds Lemmy's stem er in zingen. We zijn ook al erg lang vrienden, bovendien heeft hij meegedaan op twee nummers op het Calling The Wild album. Dat waren twee erg emotionele nummers. De ene was Alone Again, dat door hem geschreven is. Toen hij het op de akoestische gitaar voor me speelde kreeg ik kippenvel. De andere was het Motörhead-nummer Love Me Forever, wat we toen in een Doro-jas gegoten hebben. Dat was toen zo'n leuke ervaring dat ik graag nog een keer met hem wilde samenwerken.

It Still Hurts heb ik geschreven naar aanleiding van een gesprek dat ik met een vriend had. Eigenlijk was het een ex-vriendje. Ik had hem al een tijd niet gesproken, maar hij belde me op een dag op. Hij vroeg me of ik de peettante van zijn zoon wilde worden. Aangezien ik muzikant ben en altijd op tour ben leek het me niet zo'n goed idee, want ik ben nooit thuis. Maar hij vroeg me of ik er toch over wilde nadenken. Nadat het gesprek was afgelopen en ik de telefoon had opgehangen besefte ik me dat het nog altijd pijn deed om hem te spreken. Daar komt It Still Hurts dus vandaan. Daarna heb ik het in Hamburg opgenomen, maar toen de producer enkele stukken zong werd het me duidelijk dat ik daar Lemmy echt voor wilde hebben. Ik heb hem gebeld en hij wilde het dolgraag doen.

Pas nadat we alles hadden opgenomen ben ik gaan kijken wie het zou kunnen mixen. Vooral voor de hardere nummers. Ik hou erg van de vorige plaat, maar de harde nummers hadden daarop wel iets vetter mogen klinken. Daar had ik destijds de tijd niet voor, dus besloot ik om op dit album daar de tijd voor te nemen. Ik heb Raise Your Fist In The Air naar diverse mensen gestuurd om te mixen, om te horen hoe zij het laten klinken. Veel ervan klonken echt heel erg goed, vooral die uit Scandinavië. Uiteindelijk ben ik bij Jakob Hansen in Denemarken beland. Hij heeft diverse nummers gemixt, en de andere zijn door Andreas Bruhm gedaan.

Je hebt nog een gastmuzikant deze keer?

Gus G is te horen op Grab The Bull (Last Man Standing).

En Bas Maas, voormalig gitarist van After Forever, zit al enige tijd in je band, maar hij is nu ook eindelijk op het album te horen.

Inderdaad. Hij heeft het nummer Revenge geschreven. Dat is een van de snellere nummers op het album. Bas is te gek. Hij had een tijd terug zijn hand gebroken. Hij belde me op om het slechte nieuws mede te delen, waarna we dus snel iemand moesten vinden die mee kon spelen, want we hadden al snel een belangrijke show staan. We vonden iemand die vlug wat nummers heeft geleerd, maar Bas heeft gewoon meegespeeld met zijn gebroken hand. Hij heeft geen moment geklaagd over pijn, of dat hij niet kon spelen. Goed, hij zei wel dat hij niet alle solo's kon spelen, maar hij wilde wel dolgraag meedoen.

Doro Pesch

Je staat binnenkort in 013 in Tilburg.

Dat is toch dezelfde zaal als waar ik een paar jaar geleden te gast was bij het Christmas Metal Symphony concert? Die zaal is geweldig. Het geluid was er ook erg goed. Ik heb er veel zin in. Die zaal is ook erg groot, dus ik hoop dat er genoeg mensen komen om hem te vullen.

Welke bands neem je mee op tour?

In Europa hebben we een band genaamd Seven in het voorprogramma. Zij zitten ook op Nuclear Blast en komen uit Tsjechië. Zij hadden me een paar jaar geleden uitgenodigd om daar te komen spelen, toen ze een nieuwe plaat uithadden. Ze hebben mij toen Praag laten zien. Dat is zo'n mooie stad. Nu nemen wij hun mee op tour. Vroeger was dat een instrumentale band, maar tegenwoordig hebben ze een zanger dus dan slaat het bij iets meer mensen aan. Wel grappig is dat ze niet zo heel veel Engels spreken, dus onze gesprekken zijn altijd wat gelimiteerd. "How are you?", "Have a great show" en dat is het dan wel zo'n beetje. Maar het is wel een goeie band en ze zijn erg aardig.

Ik las dat je volgend jaar een van de headliners bent op Wacken Open Air.

Ja! Ja! Mijn dertig jarig jubileum komt er aan, waar dit een speciale show voor is. Ik wil een grote show doen voor dat jubileum, met veel fans, vele gasten en een grote lichtshow en pyro en dat soort dingen. Helaas hebben we maar anderhalf uur de tijd op Wacken, dus we kunnen niet alles spelen. Bij het 25 jarig jubileum hadden we een grootse show in Dusseldorf die drie en een half uur duurde. Ook daar kwamen fans na afloop naar me toe en zeiden me soms dat ik hun favoriete nummer niet had gespeeld. Dat vond ik zo jammer, ik wil eigenlijk ieders favoriete nummer wel spelen maar je hebt daar gewoon de tijd niet voor. Dus naast het optreden op Wacken doen we ook nog twee shows in Dusseldorf, waar we elke avond twee en een half à drie uur zullen spelen. Op de ene avond met orkest, op de andere avond met gasten. Tenminste, dat is het plan maar we zijn het nog helemaal aan het uitwerken. Die shows zullen volgend jaar in december plaatsvinden. Ik wil ook een show doen in mijn tweede thuisstad New York. Maar nu concentreer ik me op de komende tour.

Meer:

[ Terug naar de interviews ]

• Actie