Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

16-07-2019

Interview: Ace Frehley
Door Tonnie
Geplaatst in september 2009

Zijn laatste cd met Kiss maakte hij in 1999, maar voor de laatste soloplaat van Ace Frehley moesten we nog tien jaar verder terug in de tijd. Toch heeft de legendarische gitarist niet stilgezeten, want hij was de afgelopen jaren ook nog live te aanschouwen. Nu is hij terug met een nieuwe cd, Anomaly, die zeker de moeite waard is. Omdat Ace in New York zat en ik niet, heb ik hem maar even gebeld om over de cd te babbelen.

Ace Frehley

Het moet vast een spannende tijd voor jou zijn, want het is je eerste album in vele jaren.

Dat is het zeker. Ik ben ook lang bezig geweest aan de cd, dus ik ben nu erg benieuwd wat de fans er van vinden.

Hoe lang is "erg lang"?

In 2007 ben ik begonnen met het opnemen, in mijn studio in Westchester, New York. Ik was blij dat ik toen met de opnames begon, want ik had al veel materiaal op de plank liggen.

Je hebt de laatste jaren wel nog best veel live gespeeld. Had je sommige nummers ook al live gespeeld voordat je ze ging opnemen?

Een aantal wel. Sister is denk ik het oudste nummer op de cd, ik denk dat ik die al in de vroege jaren '90 geschreven heb. Maar de meeste nummers zijn ergens na 2004 tot stand gekomen. Ik hoop dat men merkt dat ik vooruit ben gegaan in het schrijven en spelen van nummers. Ik heb m'n hart en ziel in deze plaat gestoken, dus ik ben er erg trots op.

De sound op Anomaly ligt erg in de lijn van je vorige soloplaat, maar toch klinkt het modern. Hoe heb je dat aangepakt? Heb je het op de ouderwetse manier in een nieuwe studio opgenomen?

Hmmm, niet helemaal. Dit was de eerste keer dat ik alles gelijk digitaal heb opgenomen, maar we hebben oude instrumenten en oude versterkers gebruikt. Dat geeft dat lekkere vintage geluid. Dat het toch modern klinkt komt door Marti Frederiksen en Anthony Fox om het te mixen. Zij zijn echt geweldig achter de knoppen. Ze weten hoe ze een album modern en vintage tegelijk moeten laten klinken.

Toch zie ik jouw naam bij de producer-credits. Had je dat al eerder gedaan?

Ace Frehley - AnomalyJahoor, maar dit was het eerste album dat ik helemaal zelf geproduceerd heb. Nou ja, eigenlijk is dat ook niet waar, want Fox On The Run is door Marti Frederiksen geproduceerd. Dat nummer is later opgenomen, na alle andere nummers. Daarvoor waren we bij Marti in de studio in Californië. In een middagje hebben Marti en ik dat opgenomen. Eerst had hij in Pro-Tools wat drums opgenomen, en die heeft hij later nog laten inspelen door Brian Tischy. Marti heeft de bas ingespeeld, en de achtergrondzang gedaan.

Waarom staat die cover eigenlijk op het album?

Omdat ik het altijd wel leuk gevonden heb om andermans nummers te spelen. Nou ja, niet teveel, maar gewoon af en toe. Ik vond het wel een leuke toevoeging op de cd. Het is een oud nummer dat ik echt goed vind, dus wilde ik het wel op de cd zetten.

Er waren geruchten dat Slash een gastbijdrage zou leveren op het nummer Pain In The Neck. Wat is daar van terecht gekomen?

Vorig jaar heb ik Slash gebeld, om te vragen of hij een solo wilde inspelen. Ik ken hem al lang en we zijn goeie vrienden. Maar onze agenda's wilden maar niet matchen, dus kwam het er eigenlijk niet van. Ik vind het wel jammer, maar hopelijk wil hij op mijn volgende cd alsnog een solo komen spelen. Dan vraag ik ook nog een paar andere goede vrienden, dus dat moet wel een interessante cd worden.

Maar dat gaat toch niet weer twintig jaar duren voordat je die gaat opnemen?

Nee nee zeker niet! Ik ben al druk bezig met de voorbereidingen, en ik wil die over anderhalf à twee jaar uitbrengen.

Gaat A Little Below The Angels over dat jij nu een paar jaar nuchter bent?

Dat is een van de autobiografische nummers op het album. Ik ben inderdaad nu drie jaar nuchter, na een hele tijd aan de drank gezen te hebben. Maar nu hoef ik geen druppel meer; het bevalt me zo veel beter.

Op welk moment voelde jij je comfortabel genoeg om zo openlijk over dit onderwerp te praten, en er zelfs een nummer over te schrijven? Want het is toch wel heel persoonlijk.

Toen ik in 2006 besloot nuchter te worden was het niet de eerste keer dat ik dat deed. Ik heb het al vaker geprobeerd, maar ik ben toen ook al vaker in de oude gewoontes teruggevallen. Nu heb ik er voor gezorgd dat ik niet constant van die dronkenlappen om me heen had. In mijn kleedkamer zijn dus ook geen alcohol en drugs meer te vinden. Als je geen mensen om je heen hebt die drinken of drugs gebruiken is het een stuk makkelijker om zelf ook van de drank af te blijven. Doordat ik vorig jaar op tour was en het me gelukt is om nuchter te blijven kreeg ik erg veel zelfvertrouwen terug. Nu weet ik dat ik het aankan en heb ik nog meer zin om op tour te gaan.

Dat vind ik mooi om te horen. Een ander nummer, opener Fox And Free, klinkt als een eerbetoon aan Jimi Hendrix.

Ja, wel een beetje. Vooral op het einde denk ik. Daar gebruik ik geloof ik een van zijn stukken. Space Bear is ook zo'n nummer dat een beetje een eerbetoon is, maar dan aan Led Zeppelin. Zo zie ik het tenminste.

Voor de verpakking heb je ook wat nieuws; het ziet er uit als een piramide. Wie heeft dat bedacht?

Daar kwam Brian, de art-director van Rocket Science, mee aanzetten. Het leek mij ook wel gaaf, en ik heb daarvoor dan alle artwork gemaakt.

Samen met de release van het album kom je ook met een nieuwe Les Paul gitaar.

Jazeker! In 1997 had Les Paul al zo'n gitaar gemaakt voor me, en dat werd de bestverkopende gitaar in de signature-serie. Deze nieuwe krijgt een blauwe afwerking, en andere pickups en andere graphics. Ik kan je nog niet alles er over vertellen anders geef ik teveel van de geheimpjes weg.

Hoe kwamen ze erbij om weer een nieuwe Ace Frehley gitaar te maken?

Ik heb een tijd terug een gitaarclinic gedaan met de directeur, Henry Juszkiewicz. Dat was in de Rock 'n' Roll Hall of Fame, als eerbetoon aan Les Paul. Na afloop vroeg hij me of ik het een gaaf idee vond om een nieuw Ace Frehley gitaarmodel uit te brengen. Toen was ik al lang met de nieuwe cd bezig dus leek het me een uitstekend idee om ook met een nieuwe gitaar te komen. We zijn later nog een keer uit eten geweest om wat meer details door te nemen, ook met de bazen van Gibson, en zo kwam dat tot stand.

Ga jij die gitaar ook op tour gebruiken?

Ik denk het wel.

Jij was vast ook erg geschokt door de dood van Les Paul, deze zomer.

Dat was ik zeker. Ik was die dag op pad naar de Gibson showroom in Manhatten, en toen kreeg ik het telefoontje dat Les Paul overleden was. Dat gaf de hele dag een erg zuur smaakje, want iedereen bij Gibson was gek op Les Paul. Ik zelf ook. Hij was een geweldige vent. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat hij de uitvinder van de elektrische gitaar was, en van multi-track opnames. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik hem als vriend gekend heb, en met hem heb mogen jammen. Hij was een hele aardige man. We hebben een legende verloren.

Ace Frehley

Je wilt de nieuwe nummers vast ook live spelen. Wanneer kunnen we jou en je band weer live zien?

We hopen begin 2010 op tour door Europa en Japan op tour te gaan, maar nog niets staat vast. Hopelijk hebben we daar binnenkort wat meer zekerheid over.

En wat kunnen we dan verwachten? Wat van je eigen nummers, wat Kiss nummers, en wat covers?

Ik denk het wel. De fans willen ook de Kiss nummers horen, en ik ben trots op de nummers die ik met ze gemaakt heb, dus waarom niet? Ik ben er om de fans tevreden te stellen. Ik lees mijn fanmail en de blogs, en daar lees ik dan welke nummers zij willen horen. En dat neem ik mee als ik de setlist bepaal.

Welk nieuw nummer wil jij zelf graag spelen?

De single, Outer Space, gaan we zeker spelen. En Sister en Pain In The Neck denk ik ook wel. Zelf wil ik Genghis Khan live proberen.

Ik wilde eigenlijk niks over Kiss vragen, maar aangezien je nu net zelf ook over Kiss begint doe ik het toch... Het is natuurlijk toeval dat ook zij een dezer dagen met een nieuwe cd komen. Ben jij benieuwd hoe die cd gaat klinken?

Ik heb één nummer gehoord, net als iedereen. Dat was Modern Day Delilah. Paul Stanley is altijd al een goede songwriter en zanger geweest, en ik vind dit een aanstekelijk nummer. Maar wat ik niet snap, is dat zij zelf zeggen dat deze cd gaat klinken als we met Kiss in de jaren '70 klonken. Maar zoals ik dit nummer hoor klinkt het meer als Kiss uit de jaren '80, nadat ik de band verlaten had.

[ Terug naar de Interviews ]