Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete song van Hatebreed?

A Call For Blood
As Diehard As They Come
Defeatist
Destroy Everything
Doomsayer
Empty Promises
Everyone Bleeds Now
Honor Never Dies
I Will Be Heard
In Ashes They Shall Reap
Instinctive (Slaughterlust)
Last Breath
Live For This
Looking Down The Barrel Of Today
Perseverance
Proven
Serve Your Masters
Seven Enemies
Smash Your Enemies
Tear It Down
This Is Now
To The Threshold
Weight Of The False Self
When The Blade Drops
een andere Hatebreed-kraker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    28 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Doodseskader
  • Embrace Your Punishment, Diaroe, Subvergence en Man As Plague
  • Reformist, Abyss Above en Zubzero
  • 29 maart:
  • Braces, Serve en Torn From Oblivion
  • Phil Campbell and The Bastard Sons en Lucifer Star Machine
  • Syberia, Omega Sun, An Evening with Knives, Scorched Oak en Dunes
  • 30 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Cult-Art Tattoofest
  • Dance With Dragons en Arluna
  • Dynamo Metalfest Band Battle
  • Hammok
  • Heilland festival
  • Interstellar Solar Fest II
  • Pierce The Veil, Dayseeker en Holding Absence
  • Red Rum en Mourning Wood
  • Seein Red, Ancestral Sin, Abusive Forms en Days of Desolation
  • Terneuzen On Fire V
  • Vengeance, Diggeth en Junkyard Dogs
  • Vloek Van Twenthe III
  • 31 maart:
  • Cult-Art Tattoofest
  • Festerfest
  • Ggu:ll, Onthou en Ter Ziele
  • 1 april:
  • Bleeding Gods, Tribal Spirits en Black Silence
  • Terror, Nasty en Dying Wish
  • 2 april:
  • Terror, Nasty, Redemption Denied en Force
  • 3 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
    28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ari Nissilä (Catamenia) - 52
  • Daniel Cardoso (Anathema) - 43
  • Douglas J. Sylvia (Fear Of God) - 59
  • Enrico Canu (Heimdall) - 38
  • Erick Avila (Six Magics) - 45
  • John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40
Interview

Machinae Supremacy
Met Robert Stjärnström
Door Walter
Geplaatst in april 2008
Machinae Supremacy maakt muziek als geen ander. Ze vermengen namelijk een game-tune-achtig geluid met stevige heavy metal waar menig band een puntje aan kan zuigen. De laatste jaren is hun carrière echt op gang gekomen met twee grote releases getiteld Redeemer en het nieuwe Overworld. Reden genoeg voor een aantal vragen aan multi-talent Robert Sjärnström, mede-oprichter en zanger.

Machinae Supremacy

Het geluid van Machinae Supremacy is echt uniek. Hoe zijn jullie op het idee gekomen om 'game muziek' te mixen met heavy metal?

Ik had dit 'dingetje' gemaakt met behulp van een SID station en Jonas (Rörling) speelde er op mee met zijn gitaar. Het was geweldig. Het was dus een soort van toeval, maar achteraf gezien hadden we eigenlijk op niets anders uit kunnen komen door onze gecombineerde invloeden.

Op het moment zijn jullie waarschijnlijk de nummer één ter wereld die de formule van metal en game muziek tot een succes maken, zijn er al anderen in jullie voetstappen getreden?

Ik weet niet of er al mensen zijn die onze stijl imiteren, maar er zijn wel wat covers van onze songs te vinden op Youtube en andere delen van het net. Het wordt interessant wanneer meer artiesten zich gaan toeleggen op onze stijl van muziek.

Van welke spellen zou je de muziek willen gebruiken voor je eigen songs?

Onze inspiratie komt echt overal vandaan, maar we hebben wel een paar favoriete soundtracks. Vooral een hoop echte oldschool soundtracks van bijvoorbeeld de NES en Commodore 64, maar ook sommige van de nieuwere consoles…, neem bijvoorbeeld de muziek van de Metroid Prime-serie, dat staat echt zo ver boven moderne muziek in games.

Niet alleen het geluid van Machinae Supremacy is uniek, maar ook het feit dat jullie al een enorme fanbase hadden lang voordat jullie een officiële release hadden. Dit door middel van het aanbieden van muziek op jullie website die daar nog altijd te vinden is.

Machinae Supremacy - OverworldHet was nooit een vooraf bedachte strategie, het begon als het uploaden van een paar nummers zodat onze vrienden ze konden downloaden en ons konden laten horen wat ze er van vonden. Al vrij snel hadden we 10.000 downloads en realiseerden we ons dat het niet alleen onze vrienden waren die onze muziek aan het luisteren waren. Nu zijn er enkele miljoenen downloads geweest en dat aantal neemt nog altijd toe. Ik denk dat we via online mond tot mond reclame hebben gekregen en dat mensen van overal ter wereld onze muziek konden proberen zonder er eerst voor te hoeven betalen.

Heeft het downloadbaar maken van jullie muziek een effect gehad op de verkoop van jullie albums?

Ik denk dat we zonder die downloads nergens zouden zijn, dus hoe je er ook naar kijkt, het heeft een enorm positief effect gehad.

Wat is er denk je de reden voor dat zoveel andere bands geen muziek aanbieden op hun website?

Veel demobands geloven dat hun muziek zo ongelooflijk goed is dat het op een dag op een album terechtkomt, daarom houden ze het voor zichzelf uit angst dat ze het later niet meer kunnen verkopen als album. Ironisch genoeg is het deze mentaliteit die er voor zorgt dat ze niet worden ontdekt en hun muziek verloren gaat met het vergaan van de tijd. Ik denk dat dat de meest voorname reden is.

Mijn eerste kennismaking met jullie als band was enkele jaren terug met het nummer The Great Giana Sisters. Kun je ons iets vertellen over dit nummer, en waarom je voor muziek gekozen hebt van een game die maar heel kort te koop was in verband met het plagiëren van Super Mario.

Het is in de eerste plaats een geweldig nummer! In de tweede plaats vond ik het als kind een geweldig spel. Ik had geen NES, dus speelde ik Giana en mijn vriendjes Mario, en terwijl ik echt niet weet of het spel nu in de ban is gedaan of dat dat slechts een gerucht is, maakt die mythe het alleen maar gaver.

Hebben jullie ooit auteursrechtelijke problemen gehad met de game industrie?

In ons eigen werk gebruiken we geen oorspronkelijke game tunes, dat doen we slechts met een incidentele cover. Voor bijvoorbeeld Giana hebben we de zegen gehad van componist Chris Hülsbeck om het op een album te gebruiken als we dat willen. Hij heeft onze versie ook op zijn website staan, dus ik denk dat hij het wel leuk vindt wat we er mee gedaan hebben.

Overworld is jullie tweede grote release bij Spinefarm Records. Was er veel druk na het succes van Redeemer?

Uiteraard wilden we Overworld beter maken dan Redeemer, maar de druk die we hebben gevoeld, deed nog altijd onder voor onze drijfveer om nieuw materiaal te maken dat beter was dan we tot nu toe hadden gedaan. Op dit moment voelen we die drijfveer weer, ondanks dat Overworld nog zo nieuw is. We kunnen gewoon niet wachten om weer aan de slag te gaan met materiaal voor ons volgende album. Spinefarm laat ons onze gang gaan en bemoeit zich niet met onze muzikale beslissingen dus we kunnen ons volledig richten op het maken van een album dat wij beter vinden dan het vorige, en ik denk dat we daar zeker in zijn geslaagd.

Hoe gaan jullie te werk?

We beginnen altijd anders, maar meestal begint een nummer met wat gave gitaar riffs of een leuk stukje uit een SID station. Wanneer we onze covers maken, leren we het nummer van buiten en gaan we er vervolgens volledig mee aan de haal zonder om te kijken naar het origineel, maar we halen ook veel inspiratie uit game muziek bij onze eigen songs.

Machinae Supremacy

De thematiek van Overworld lijkt veel maatschappelijker gericht te zijn dan de introspectieve thema's van Redeemer.

Ja, dat klopt. Overworld behandelt veel Orwelliaanse thema's, zoals de big brother-maatschappij en overcommercialisme. Op Redeemer was daar ook wel wat van terug te vinden, maar niet in de mate van Overworld.

Als er één nummer is van jullie nieuwe album wat je zou kunnen horen aan iemand die onbekend is met jullie muziek, welk nummer zou dat dan zijn?

Ik denk niet dat er een nummer te vinden wat volledig kan laten horen wat we doen, maar ik kan wel een aantal songs noemen die verschillende aspecten benadrukken. Ik zou bijvoorbeeld Need for Steve kiezen als een nummer met een duidelijk gebruik van een SID station samen met wat gave riffs en goede vocalen. Wanneer je het brede muzikale spectrum van Machinae Supremacy zou willen laten horen, zou ik Dark City kiezen omdat het naar mijn mening veel van onze beste kanten naar voren laat komen. Tot slot denk dat ik dat het nummer Overworld een ruwe kant van ons laat zien die echt voor ons staat, zowel qua tekst als muzikaal.

De cover van Gimme More van Britney Spears…

Het voelde goed. Zes jaar geleden deden een cover van Mel C's I Turn To You, een van de Spice Girls mocht je dat niet weten. Het resultaat was in ieder geval zo gaaf dat we weer eens iets soortgelijks wilden doen maar het moment er niet voor konden vinden. Nu zagen we de kans schoon om iets gaafs te doen, en dit is het resultaat.

Kun je ons iets vertellen over de concerten die jullie in Zweden en Noorwegen gedaan hebben met symfonieorkesten?

Ongelooflijk. Het is moeilijk om woorden te vinden om het gevoel onder woorden te geven wat die concerten ons gaven. De concerten waren georganiseerd door een Amerikaans bedrijf dat gigantische evenementen had opgezet met de beste symfonieorkesten over de hele wereld, die klassiek geworden game tunes ten gehore brachten met een koor en in ons geval een band. We hadden het geluk de kans te krijgen om te worden uitgenodigd voor de evenementen in Zweden en Noorwegen in 2007.

Jullie spelen vooral in Scandinavië. Wanneer kunnen we Machinae Supremacy in de rest van Europa bewonderen?

Blijf het woord over ons verspreiden, en dan zal dat zeker gebeuren. Hoe meer mensen het willen, hoe sneller het zal gebeuren.

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.