Kerry King in Muziekcentrum Enschede
Enquête

Wat is jouw favoriete Metallica-song?

72 Seasons
Battery
Blackened
Creeping Death
Enter Sandman
Fade To Black
For Whom The Bell Tolls
Fuel
Hardwired
Lux Æterna
Master Of Puppets
Nothing Else Matters
One
Orion
Sad But True
Screaming Suicide
Seek And Destroy
St. Anger
The Day That Never Comes
The Four Horsemen
The Unforgiven
Until It Sleeps
Welcome Home (Sanitarium)
Whiplash
een andere Metallica-kraker, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    19 april:
  • Dear Mother
  • Electric Eel Shock en Dikke Dennis & de Røckers
  • Martyr
  • Roadburn festival
  • Subsignal en powerized
  • The Warning
  • Wishbone Ash
  • 20 april:
  • FM
  • Marduk, Origin en Doodswens
  • Metal Battle finale
  • Roadburn festival
  • The Exploited
  • 21 april:
  • Dear Mother en Another Now
  • Pestilence, Carnation en Bodyfarm
  • Roadburn festival
  • 23 april:
  • Lord Of The Lost, The Raven Age en Empire Of Giants
  • Vanaheim, Xoan en End Of The Dream
  • 24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
    19 mei:
  • I Prevail en Kid Bookie
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Masters Of Reality
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bob Rock (producent) - 70
  • Markus Eurén (Moonsorrow) - 46
  • Ruud Jolie (Within Temptation) - 48
  • Tony Martin (Black Sabbath) - 67

Vandaag overleden:
  • Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992
Interview

Aeon
Met Daniel Dlimi
Door Lana
Geplaatst in november 2007
Het gaat de Zweedse Aeon voor de wind. Na een deal met droomlabel Metal Blade Records kwam de band dit jaar met Rise To Dominate, een album dat bij de meeste reviewers en fans niet stuk te krijgen is. Naar aanleiding van de recente ontwikkelingen op persoonlijk en muzikaal vlak kruipt gitarist Daniel in de digitale pen.

Aeon

Na jaren van bestaan en tevens de nodige cd`s krijgt Aeon nu eindelijk wat meer aandacht van de media en metalheads. Hoe voelt het, nu er heel wat ogen en oren op de band gericht zijn?

Het voelt geweldig om eindelijk een keer erkend te worden. We bestaan al sinds 1999 en voor die tijd waren sommigen van ons al bezig met muziek maken en albums uitbrengen onder de bandnaam Defaced Creation. Dus ik denk dat het nu wel de tijd is voor wat erkenning en ik vind dat we dat ook onderhand wel hebben verdiend.

De grote trekpleister van alle aandacht is natuurlijk de nieuwe cd Rise To Dominate. Waarom, denk je, is Rise To Dominate nou juist zo aantrekkelijk voor de metalfans? Want als je het mij vraagt waren Dark Order en Bleeding The False eveneens al die aandacht waard. Waarom krijgt de nieuwe cd dat nu wel voor elkaar?

Ik denk dat hier meerdere factoren mee gemoeid zijn. Dark Order en Bleeding The False zijn op kleinere labels uitgekomen en dat betekent: minder promotie, minder goede distributie, etc… Maar het was allemaal goed genoeg om ons een kleine naam te bezorgen. Nu krijgen wij ook goede feedback van bekende muzikanten, zoals Alex Webster van Cannibal Corpse, en dat helpt ons natuurlijk ook aanzienlijk als het om naamsuitbreiding gaat. En niet in de laatste plaats…Metal Blade. Nu hebben wij een groot label achter ons waar zorg gedragen wordt voor onze release, we krijgen goede promotie, er is een geweldige distributie. Buiten dit alles denk ik ook echt dat we een heel goed album hebben gemaakt. Er staan echt killernummers op, allemaal gewenteld in de geweldige productie die Dan Swanö voor ons verzorgd heeft.

Was de band deze keer nog harder gaan werken om een album te maken die simpelweg niet genegeerd kon worden door de media en liefhebbers? Of denk je dat het nu gewoon een beste tijd is voor een band als Aeon om op te vallen, bijvoorbeeld omdat een hoop Zweedse deathmetalbands de laatste tijd toch weer tammer worden en mensen op zoek gaan naar substitutiële bands die nog wel die compromisloze, brute sound bewaken?

We hebben niet noodzakelijk harder gewerkt, in vergelijking met onze eerdere releases, ik denk dus dat het niet daaraan heeft gelegen. Dit album is meer “recht uit het hart” dan bijvoorbeeld Bleeding The False. Het heeft ons drie jaar gekost om dat album te maken en daarbij kwamen ook eens twee (helse!) jaren studio-vertoeven om de zaken af te ronden. Het is sowieso wel een mooie tijd voor ons nu. Rise To Dominate is een beetje gevarieerder en komt met een evile productie die om te beginnen al veel beter is dan voorheen en misschien ook wel wat makkelijker wegluistert. Tja, er zijn inderdaad een hoop bands die zich tegenwoordig veel toegankelijker opstellen, maar aan de andere kant: Zweden heeft vandaag de dag wel veel meer brute bands dan dat er ooit zijn geweest.

De EP Dark Order is inmiddels uitverkocht en voor de band is zo`n gegeven natuurlijk wel prettig, ergens…Hoe voelt het om te weten dat er wellicht wel idiote bedragen worden neergelegd voor een exemplaar ervan, op Ebay, om maar eens wat te noemen?

Yeah, Dark Order is inderdaad al een geruime tijd uitverkocht. Dat is onwijs gaaf, maar tegelijkertijd ook fucked up. Dat toont dus exact hoe uitermate slecht labels als DeathVomit/Necropolis Records eigenlijk zijn. Ze zuigen gruwelijk omdat ze niet in staat zijn om al zo`n kleine maar een veeleisende markt naar behoren te voorzien. Ik weet overigens niet of dat kutlabel nog draait, ik hoop van harte dat ze niet meer bestaan.

Begrijp ik dus goed dat als het aan jullie ligt, Dark Order weer in de omloop komt voor de liefhebbers en er geen exclusiviteitgedachte achter de beperkte oplage gaat kleven?

We willen de MCD echt heel graag beschikbaar stellen voor iedereen die het maar wil kopen. We hebben al wat potentiële mogelijkheden om deze te re-releasen bekeken. Maar we hebben nog steeds niet uitgezocht of Necropolis Records nog steeds bestaat en wie nou de daadwerkelijke rechten voor de MCD bezit. Één ding staat vast: Necropolis Records kreeg het voor elkaar om de mastering van de CD nog even te verneuken, voordat deze gedrukt werd, dus als we de CD opnieuw gaan uitbrengen zal deze de originele (onze!) mastering bevatten en dus een veel beter geluid en productie. Want ik heb geen idee hoe de fuck men het voor elkaar kreeg om onze CD zo te verklooien, terwijl wij hem al puik gemasterd hadden aangeleverd. De Dark Order die in de schappen kwam heeft een veel lager bereik en een wat modderige sound, in vergelijking met onze originele mastering. Dus zelfs als we Dark Order opnieuw laten drukken zullen de mensen die `m al hebben toch nog iets “exclusiefs” hebben, namelijk de Dark Order die waardeloos gemasterd is.

Als we in het verleden blikken zien we dat Aeon ontstaan is uit de band Defaced Creation, in 1999. Waarom is Defaced Creation opgedoekt en heeft men Aeon gefabriceerd?

Aeon - Rise To DominateIk maakte geen deel uit van Defaced Creation maar ik zal mijn best doen om de vraag toch te beantwoorden. Alles begon toen Arttu (drummer) de band verliet, om wat voor reden dan ook, en de band heeft toen besloten op te houden met bestaan. Toch ging Zeb gewoon door met het schrijven van muziek,voor zichzelf, en toen hij een eind op weg was vroeg hij aan Arttu of hij toch niet met hem het één en ander wilde uitwerken. Dat geschiedde en tenslotte vroegen ze Tommy of hij eventueel geïnteresseerd was om wat nummers in te zingen. Ook hij stemde toe en toen nam Johan weer de bass-partijen op zich, binnen die band. Dus zo was Aeon plots weer een band waar alle Defaced Creation-leden deel van uitmaakten, op één na:Jörgen Bylander. Aangezien Jörgen diegene was die Defaced Creation had opgericht vonden de jongens dat ze die naam niet langer konden gebruiken, aangezien Jörgen er verder niets meer mee te maken had. Dus het werd Aeon, een nieuwe start met eigen nummers. Nummers van Defaced Creation werden ook nooit meer gespeeld.

Het debuut Bleeding The False was uitgebracht via Unique Leader. Ik veronderstel dat het de band weinig moeite heeft gekost om een nieuwe labeldeal te krijgen, na de release van Dark Order?

Nee, het was inderdaad geen probleem. We kregen een aantal goede aanbiedingen van labels en daaruit kozen we Unique Leader, omdat die deal ons veelbelovend leek. Zodoende besloten we met dat label in zee te gaan, voor een album.

Inmiddels is de band opgepikt door Metal Blade en dat vindt de band vast niet zo erg, veronderstel ik. Hoe is die deal tot stand gekomen?

Metal Blade is nou echt een label waar wij altijd al handen mee wilden schudden. We hebben ze in het verleden Dark Order in hoedanigheid van een demo gestuurd, en later ook wat demo-achtige nummers van Bleeding The False, maar ze waren toentertijd niet ons geïnteresseerd. Nu waren wij eigenlijk al bijna rond met een nieuwe deal bij Unique Leader toen we besloten om het nog één keer, de laatste keer, bij Metal Blade te proberen. We contacteerden Brian Slagel ( de oprichter en eigenaar van Metal Blade) en vertelden hem dat we zojuist een succesvolle tour met Cannibal Corpse achter de rug hadden en vroegen hem of hij toevallig onze albums had gehoord. Dat bleek het geval, hij kende ze allebei en was geïnteresseerd in een samenwerking.
We kunnen ons geluk niet op. Metal Blade heeft een geweldige reputatie en doet er ook alles aan om deze hoog te houden.

Wat is jouw eigen favoriete Metal Blade-band en waarom?

Wel…Cannibal Corpse. Ik luister er al sinds begin jaren 90 naar en het was altijd al één van m`n favoriete deathmetalbands. Wat ook zo cool aan die band is, is dat ze ook echt elke keer beter worden als ze weer een album uitbrengen. Dat is echt fucking knap aangezien ze al heel wat jaren en albums meegaan… Kill vind ik ook al zo`n geweldige plaat.

Was er sprake van enige kwalitatieve druk tijdens de geboorte van het nieuwe album? Gezien het feit dat Metal Blade inderdaad een reputatie hoog te houden heeft kun je dan ook beter geen prutswerk afleveren…

Ja, misschien wel een beetje… Maar uiteindelijk kun je toch nooit weten hoe de critici het album zullen ontvangen. Zelfs als ik voor de volle 100% weet dat we enkel killersongs hebben geschreven is het nog geen garantie dat de meerderheid van de luisteraars er ook zo over denkt.

Hebben jullie je ook nog wel een beetje vermaakt, in die tijd?

Ach, het schrijfproces van het album is weinig bijzonders geweest, dus daar valt eigenlijk weinig lolligs over te verhalen. Zeb en ik hebben voornamelijk thuis gezeten, muziek geschreven en deze vervolgens opgenomen met voorgeprogrammeerde drums. Tommy luisterde daar weer naar en schreef de teksten en creëerde zijn vocale aanwezigheid. Hoewel, er is één uitzondering. Godless is geschreven door Max en Zeb schreef de tekst. Zo hebben wij van mei tot december 2006 volgeschreven. Daarna hebben wij de nieuwe nummers gezamenlijk gespeeld, geoefend, tot ergens het eind van maart 2007.
In april doken wij de Empire Studio in. Het is een lokale studio, hier in onze woonplaats die we voor een maand hadden afgehuurd. We hadden 24/7 toegang tot de studio, wat wij bijzonder aangenaam vonden aangezien wij zo helemaal zelf konden bepalen welke uren we er wilden spenderen, etc. We hadden besloten dat we de nieuwe cd zo professioneel mogelijk wilden opnemen, dus lol trappen was er niet echt bij. Maar alles ging wel echt heel gemakkelijk, voor het eerst! We hadden er maar drie weken hard en intensief werk aan, jaja, maar drie weken! Ook al hadden we de studio voor een maand, we hebben het in drie weken geflikt. Puur omdat er feestdagen en dat soort shit in het verschiet lagen, zo tegen het einde van de maand en ook wilden wij Dan Swanö voor één mei van het materiaal voorzien, zodat hij met de mix kon beginnen.

Als ik naar het nieuwe album luister hoor ik zonder meer goede muziek, maar ik vind de voorganger beter. Uitdagender, eigenlijk. Rise To Dominate is wat meer basic terwijl er op Bleeding The False meer uit de kast kwam. Maar jij bent het vast niet met mij eens!

Vind je dat echt, ja? Ik denk echt serieus dat het nieuwe album juist gevarieerder is, ten opzichte van Bleeding The False. Die is wat monotoner, naar mijn mening. Ik denk ook zonder meer dat we ook wel vooruit gegaan zijn, qua alles op het nieuwe album. Aan de andere kant mag het ook gezegd worden dat Bleeding The False ook een paar behoorlijke hoeken heeft, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar het is verder ook echt aan de luisteraar om te oordelen wat hij/zij het leukste album vindt.
Voor mij zit het grootste verschil sowieso in de productie, die verschilt als dag en nacht.

Het laaste nummer van Rise To Dominate, No One Escapes Us is wel een eervolle vermelding waard. Dat was me nog eens een verrassing aan het einde van de rit! Waarom kan de band niet eens wat meer van dat soort nummers maken? Als je mij vraagt is dit een behoorlijk vette greep.

Dank je voor het compliment. Het idee hierachter is het feit dat we iets extra`s voor op het album wilden hebben. Op Bleeding The False hadden we de redneck banjo-country versie van God Gives Head In Heaven en dat was echt onbetaalbaar. Maar dat konden we echt niet nog een keer doen, vandaar dat we daar voor in de plaats deze evile creatie leverden. Zeb schreef de muziek en hij was behoorlijk geïnspireerd door TimeCrash van Eric Serra die op de soundtrack van The Fifth Element staat. De Hellraiser films zullen wel als inspiratie voor de tekst gediend hebben, veronderstel ik.
Maar om deze donkere, orkestrale sound met onze gebruikelijke deathmetal te combineren zou op z`n minst een vreemde zet zijn. Ik denk dat het echt veel te chaotisch wordt.

Als ik de teksten bekijk dan constateer ik wederom een fanatieke fusilatie van het Christendom. Dit onderwerp lijkt zo onderhand echt onlosmakelijk aan Aeon te zijn verbonden…

Die over the top satanische, Christendom neersabelende teksten zijn echt deel van het Aeon-concept geworden en ik denk ook nier dat wij dat ooit nog gaan veranderen. Het is Tommy die alle teksten schrijft, maar als hij eens een keer over gore, zombies, horror of weet ik veel wat zou willen pennen, dan zou ik daar overigens ook echt geen moeite mee hebben. Maar zijn keus is dus blijkbaar om Christenen en jehova`s te kwellen, dus hij doet maar. Ik kan enkel zeggen waar ik voor sta, en ik ben echt een 100% atheïst. Serieus, ik haat echt alle vormen van religies. Nies plezierigs hebben ze ons gebracht, of zullen ze ons nog brengen.

Inmiddels is het al ter sprake gekomen dat Rise To Dominate is gemixed en gemastered door Dan Swanö. Wat voegt zijn werk toe aan jullie muziek, voor jouw gevoel? Waarom is hij voor de klus gecharterd?

Dan heeft het feit dat de cd een killerproductie zou krijgen echt veilig gesteld. Niet meer en niet minder. Wij vinden het echt geniaal wat hij gedaan heeft. Alles klinkt echt helemaal geweldig en ik zou blij zijn opnieuw met hem te kunnen werken. We kenden zijn reputatie en zijn werk. Hij heeft fantastische resultaten geleverd, met name op de twee laatste albums van The Project Hate, die fucking massief klinken. Hij is tevens beïnvloed door Andy Sneap die ook een paar van de fijnste metalproducties ooit op zijn naam heeft staan. Dus dingen konden gewoon niet misgaan. We hebben Dan gevraagd of hij interesse had, en dat had hij.

Op de website van de band zag ik dat de band een nieuwe drummer zoekt. Is er inmiddels al een geschikte kandidaat opgediept?

Nee, we zijn nog steeds op zoek naar een drummer. Getalenteerde drummers in het extreme genre groeien nou eenmaal niet aan bomen, zoals je weet… Maar we hopen echt snel iemand te vinden. Als dat niet lukt moet we het maar even een tijdje met sessiedrummers stellen, als we maar kunnen touren.

Aeon

Waarom heeft de band eigenlijk besloten om het hele verhaal omtrent Nils openbaar te maken op de frontpage? Ik snap wel dat jullie pissed zijn op die dude, maar ik vind het ook wel een beetje een privé-zaak en hoef de details ook niet per sé op m`n bord. Die zoeken jullie onderling maar uit.

Nee, dat vind ik dus niet. Wij vonden dat onze fans het recht hebben om te weten hoe de vork in de steel zit. Je moet weten dat we de details die écht privé zijn wel hebben weggelaten. We hebben enkel beschreven hoe hij zich in de situatie heeft opgesteld, meer niet. En als hij nou mocht vinden dat we zijn gevoelens hebben gekwetst met datgene wat we vermeld hebben…wel, ik ben ervan overtuigd dat het niet eens in de buurt komt bij alle frustraties die hij ons heeft bezorgd door zijn houding in deze kwestie.

In 2006 is Aeon door Europa gaan touren met Prostitute Disfigurement en Cannibal Coropse. De tour trapte af in Nederland, als onderdeel van de No Mercy-avond in Tilburg, maar er stond geen Aeon op de bill…

Ja, we hebben inderdaad aan die tour deelgenomen, maar wel pas toen de tour al ergens halverwege was ofzo. Ik geloof dat het eerste deel van de tour onder de naam “Sounds Of The Underground” aan het reizen was en toen kwamen wij er nog eens bij, vanaf de gig in Londen. Ik weet niet of No Mercy weer een aparte gelegenheid was, buiten “Sounds Of The Underground” om, maar wij stonden dus sowieso niet voor die avond in de planning.

Ik kan mij voorstellen dat jullie inmiddels wel heel graag in de States willen spelen, nadat jullie noodgedwongen de Metal Blade-tour moesten skippen. Liggen er al tourplannen op tafel voor Amerika of Europa?

Yep, we willen echt ont-zet-tend graag in de States gaan touren. Ik denk dat we daar wel onze grootste schare fans hebben dus het zou onwijs gaaf zijn om daar eens op de planken te klimmen. Ik heb persoonlijk nog nooit in Amerika gespeeld dus voor mij zou het helemaal feest zijn. Zodra we een aanbieding krijgen waar we mee uit de voeten kunnen krijgen en natuurlijk tevens wat uitzicht op een nieuwe drummer, dan slaan we onze slag en gaan we op pad. We zijn nu echt hard bezig om eens wat zaakjes voor elkaar te krijgen. We moeten echt dringend op tour.

Zijn er verder nog noemenswaardige dingen die je met ons zou willen delen?

Nee, er is op dit moment eigenlijk niets bijzonders gaande, behalve dus de zoektocht naar een nieuwe drummer ( sessiedrummer of een toegewijde vaste klant) en aansluitend een poging om wat tours bij elkaar te sprokkelen. Verder is er niets gepland.

Als je één memorabel Aeon-moment moest kiezen…?

Dan zou het de tour met Cannibal Corpse en Prostitute Disfigurement zijn. Het was geweldig om het podium met Cannibal Corpse te delen.

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Zoeken
    19 april:
  • A Neverending John's Dream - Coming Back To Paradise
  • Alicate - Heaven Tonight
  • Antagonyze - Interpretations Of The Unknown Wilderness
  • Atræ Bilis - Aumicide
  • Dool - The Shape Of Fluidity
  • Haust - Negative Music
  • Loch Vostok - Opus Ferox II - Mark Of The Beast
  • My Dying Bride - A Mortal Binding
  • Mære - ...And the Universe Keeps Silent
  • Nuclear Tomb - Labyrinthian Terror
  • Quantum - Down The Mountainside
  • Seeyouspacecowboy - Coupe De Grâce
  • Tomorrow's Rain - Ovdan
  • Uragh - Maelstrom
  • 22 april:
  • Coffin Curse - The Continuous Nothing
  • Obscurial - Heretic
Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.