Kerry King in Muziekcentrum Enschede
Enquête

Wat is jouw favoriete Metallica-song?

72 Seasons
Battery
Blackened
Creeping Death
Enter Sandman
Fade To Black
For Whom The Bell Tolls
Fuel
Hardwired
Lux Æterna
Master Of Puppets
Nothing Else Matters
One
Orion
Sad But True
Screaming Suicide
Seek And Destroy
St. Anger
The Day That Never Comes
The Four Horsemen
The Unforgiven
Until It Sleeps
Welcome Home (Sanitarium)
Whiplash
een andere Metallica-kraker, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    19 april:
  • Dear Mother
  • Electric Eel Shock en Dikke Dennis & de Røckers
  • Martyr
  • Roadburn festival
  • Subsignal en powerized
  • The Warning
  • Wishbone Ash
  • 20 april:
  • FM
  • Marduk, Origin en Doodswens
  • Metal Battle finale
  • Roadburn festival
  • The Exploited
  • 21 april:
  • Dear Mother en Another Now
  • Pestilence, Carnation en Bodyfarm
  • Roadburn festival
  • 23 april:
  • Lord Of The Lost, The Raven Age en Empire Of Giants
  • Vanaheim, Xoan en End Of The Dream
  • 24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
    19 mei:
  • I Prevail en Kid Bookie
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Masters Of Reality
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bob Rock (producent) - 70
  • Markus Eurén (Moonsorrow) - 46
  • Ruud Jolie (Within Temptation) - 48
  • Tony Martin (Black Sabbath) - 67

Vandaag overleden:
  • Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992
Interview

Thunderstone
Met Titus Hjelm
Door Rene
Geplaatst in maart 2007
Thunderstone heeft zojuist het vierde album Evolution 4.0 uitgebracht. Het is een vette plaat geworden, waarmee de Finse power metal-band eindelijk hun eigen geluid gevonden te hebben. Nog interessanter is dat ze hebben meegedaan aan de voorrondes van de Finse versie van het Eurovisie Songfestival. Is het nu sinds de overwinning van Lordi in 2006 een trend geworden om meer metalbands te laten meedoen? We kregen de gelegenheid om daarover te gaan praten met basgitarist Titus Hjelm. Hij woont sinds een tijdje in Nederland, dus hij neemt het op zich om Thunderstone hier te promoten.

Thunderstone

Dus, je woont in Nederland. Hoe is dat als rasechte Fin zo gekomen?

Ik heb een soort van tweede baan gekregen bij een universiteit in Amsterdam voor een jaar. Het is dus tijdelijk. Maar ik ben wel naar mogelijkheden aan het kijken om hier te blijven, want het bevalt me wel in Nederland.

Als iemand naar een ander land verhuist, is er vaak een vriendin bij betrokken.

Haha, ik weet wat je bedoelt. Maar dit keer dus niet.

Als je er over zit te denken om te blijven in Nederland, is het dan niet lastig voor de band die uiteraard in Finland blijft?

Het gaat wel goed. Maar op het moment is het wel lastig. Ik moet op het moment vaak vliegen van hier naar Helsinki, omdat er nu veel aan de hand is met de band. Maar omdat we niet zo vaak repeteren samen, is het nu geen probleem.

Er gebeurt op het moment inderdaad veel met de band, want het lijkt erop dat Thunderstone hard op weg is om een bekende naam in Finland te worden.

Nou ja, daar hopen we wel op. We hebben natuurlijk veel aandacht gekregen door onze deelname aan de voorrondes van het Eurovisie Songfestival. En het was de eerste keer dat onze nummers best vaak op de radio voorbij kwamen. We staan op de 'heavy rotation'-lijsten en dat is zoveel anders dan toen we begonnen met de band. We merkten dat de rest van Europa ons sneller had opgepikt en dat Finland ons tot nu toe genegeerd heeft.

Het Eurovisie Songfestival, daar wil ik het nu wel eens over hebben. Want het blijft toch redelijk uniek dat een metalband daaraan mee doet. Hoe is het gegaan?

We zijn uiteindelijk tweede geworden, wat een beetje jammer was, want we hadden net niet gewonnen. Maar eigenlijk is het achteraf gezien ook maar beter zo. Het lijkt me niet dat Finland dit jaar weer van de andere landen gaat winnen. Nu hebben we alle aandacht in Finland nog steeds, maar we hoeven ons niet meer zorgen te maken wat te doen als we hadden verloren.

Maar hoe zijn jullie eigenlijk beland in de voorrondes van de Eurovisie Songfestival?

Thunderstone - Evolution 4.0Normaal worden de Finse acts gekozen door Finse platenmaatschappijen. Wij zitten bij het Duitse Nuclear Blast, dus dat was al anders. Maar de uiteindelijke connectie kwam door onze zanger Pasi Rantanen, want die heeft vorig jaar de achtergronzang gedaan voor Lordi's optreden op het Songfestival. Op die manier kwam de organisatie van de Finse versie aan onze naam. Ze vonden de muziek goed en besloten dat ze wel weer een metalband wilden hebben.

Toch blijft het een vreemde eend in de bijt, een metalband bij het Songfestival, ondanks dat Lordi vorig jaar gewonnen heeft.

Vorig jaar werd het daardoor een echte rockshow. Maar als ik me het goed herinner, heeft Nightwish ook een keer meegedaan aan de voorondes in 2000. Dus we zijn allang niet meer de eerste metalband die meedoet. Maar Finland is wat dat betreft een raar land, want metal is daar best mainstream als muziekstijl. Daarom kun je een ook een metalband krijgen bij het Songfestival. Hoewel ik denk dat er dit jaar ook wel landen zijn die zoals als Lordi op zullen sturen. Ik heb gehoord dat Oekraine dit keer ook met een soort van monster-band gaat komen.

Het zullen dan wel vooral de gimmicks zijn die nagedaan gaan worden. Hoe was het nou om uiteindelijk meegedaan te hebben?

Het was ons allereerst om de promotie te doen. Je krijgt nooit meer zo'n grote kans om zoveel promotie te krijgen op tv dan bij een show als het Songfestival. Misschien dat de metalscene al wel eens van ons had gehoord, maar we merkten wel dat de rest ons nog totaal niet kende. Kranten en andere media zeiden steeds "wie zijn die gasten?". En de media was uiteindelijk erg verbaasd dat we tweede zijn geworden. Velen dachten dat één of ander jongensbandje, die erg populair is onder de tienermeisjes, hoge ogen zou gooien. Die waren favoriet nummer één en wij hebben hen verslagen. De mainstream-media hadden echt zoiets van, "wat de fuck is dit?".

Dan moet het wel goed voelen om te weten dat bevolking van Finland liever gaat voor echte muziek.

Ja. Ik denk dat het idee van het Songfestival de laatste jaren veranderd is. Vaak had je artiesten die nog nooit een album hadden gemaakt en gewoon hun ding deden en een nummer zongen. Daar hoorde je daarna nooit meer wat van. Nu wil men toch wat meer serieuzere bands en artiesten zien. En natuurlijk, Lordi was ook een grote reden dat Thunderstone was geaccepteerd als kandidaat. Ok, als rockband moet je Lordi niet al te serieus nemen. Maar ze zijn wel zoveel meer een echte band dan alle andere acts die Finland de jaren daarvoor heeft gestuurd.

Toen ik vorig jaar in de kroeg te horen kreeg dat Lordi gewonnen had, kwam er toch wel een grote glimlach op mijn gezicht.

Ik denk dat die overwinning een grote 'fuck you' was naar het hele Songfestival-concept. Ik vind het hele spektakel maar een exclusief feestje voor de generatie van de jaren 60 en 70. Lordi heeft daar verandering in gebracht. Ze kregen zoveel stemmen, omdat er vooral mensen keken die anders nooit naar het Songfestival zouden kijken.

Je praat als een echte expert over het Eurovisie Songfestival. Maar was het als band nou echt een droom om ooit daaraan mee te doen?

Nee. Zoals ik al zei, we hebben er nooit bij stil gestaan dat we mee konden doen, omdat we niet bij een Fins platenlabel zitten. Daarom was het ook een verrassing dat we wel gevraagd werden. Voor promotie-doeleinden was het geweldig, want daarvoor waren we nog altijd een underground-band.

Ok, dat snap ik. Maar wat ik eigenlijk bedoelde, heb je bij wijze van spreke elk jaar het Songfestival op de voet gevolgd/

Nee, niet echt. Als je me vraagt wie de afgelopen jaren de afgevaardigden van Finland waren, dan moet ik je het antwoord schuldig blijven.

Hoe was het om op te treden op de nationale Finse tv, wetende dat er veel publiek naar kijkt?

Het was natuurlijk geweldig, want zoiets hadden we nog nooit kunnen doen. Het was een mooie ervaring. het belangrijkste wat we er uit hebben gekregen, is dat we een publiek hebben kunnen bereiken die nog nooit van ons gehoord hadden. We hebben veel berichten gekregen, onder andere op de message board van onze website. Sommige mensen vertelden ons dan dat ze nog nooit naar metal hadden geluisterd, maar dankzij Thunderstone daar aan begonnen zijn.

Jullie hebben voor het Songfestival twee nummers gebruikt van het nieuwe album Evolution 4.0, Forevermore en Face In The Mirror. Zijn die nummers speciaal daarvoor geschreven?

Forevermore was al geschreven voor het album zelf. Het nummer is korter gemaakt voor het Songfestival, maar die zou al op de nieuwe cd verschijnen. Maar Face In The Mirror hebben we wel speciaal voor de show geschreven. De rest van de cd vonden we niet geschikt, vooral omdat ze heavier zijn uitgevallen dan al ons vorige werk. En daar was dan ook nog de limiet van 3 minuten dat het nummer mag duren.

En Face In The Mirror is uiteindelijk door gegaan naar de finale-ronde.

Dat was voor ons een verrassing, want wij hadden ons geld gezet op Forevermore. Wij dachten dat het meer voor het Songfestival geschikt was. Maar uiteindelijk maakt het weinig verschil.

Ik begrijp dat jullie al met het nieuwe album bezig waren toen jullie werden gevraagd?

Inderdaad. We waren bezig met de nieuwe nummers, aan het oefenen daarvoor en we zaten inmiddels midden in het opnameproces. Volgens mij was de helft al opgenomen. We moesten dus gaan nadenken over hoe we de nieuwe onwikkelingen konden inpassen in ons schema.

Thunderstone

Hoe vind je het eindresultaat geworden van Evolution 4.0?

Het is anders geworden dan de vorige albums, maar tegelijkertijd gaat het toch in dezelfde lijn door. Ik denk dat het echt ons beste album tot nu toe is. Veruit zelfs, want het combineert de beste elementen van de eerste cd's. Er zit nu een echte zwaar gitaargeluid en vette riffs in, maar de melodie is gebleven.

Ik neem aan dat je er zo tevreden mee bent, omdat de band nu eindelijk zijn eigen geluid gevonden lijkt te hebben.

Al op onze vorige cd Tools Of Destruction vond men dat we meer onze eigen richting ingingen. In het begin hadden we vaak de vergelijking met Stratovarius en nog wat andere bands, wat niet erg is, want je moet toch ergens mee vergelijken. En natuurlijk klonken we in het begin als een standaard power metal-band. Maar met Evolution 4.0 moet je wel doof zijn om dat nog te beweren.

Nou, dan zal de titel van de nieuwe cd daar wel op slaan.

Het was inderdaad het idee om de cd Evolution 4.0 te noemen, omdat het een stijgende lijn van onze muziekstijl laat zien. De titel laat zien dat we nog steeds dezelfde soort muziek maken, maar wel met modernere invloeden. De eerdere cd's hadden een wat 'softer' geluid, wat ik nog steeds wel mooi vind. Nu klinkt het allemaal wat ruiger. Maar het geluid is nog altijd kristalhelder.

Zanger Pasi is op Evolution 4.0 op z'n best.

In het begin moest Pasi nog erg wennen, want hij had nog nooit in een heavy metal-band gezingen. Het was daarvoor altijd rock. Hij was nog niet echt op z'n gemak op de eerste twee cd's. Maar nu weet hij hoe hij zijn stem het beste kan gebruiken, dus ben ik het zeker met jou eens dat dit zijn beste prestatie tot op heden is. Ik vind dat hij nu wat lager zingt. De gitaren zijn nu ook wat lager gestemd. Er zijn wel wat hoge uithalen, maar op nummers van onze eerste albums zingt Pasi pas echt in de hoge regionen.

De cd ligt zeer binnenkort in de winkels. Wat denk je, gegarandeerd succes dankzij de recente omstandigheden?

We zijn natuurlijk erg gespannen. Natuurlijk hopen we dat Evolution 4.0 het heel erg goed gaat doen. Maar het blijft zo moeilijk te voorspellen hoe het uiteindelijk zal gaan lopen. Het kan zijn dat om één of andere reden de mensen het album niet kopen en daar kan je dan niks aan doen. Een goed album alleen is niet genoeg. Er moet ook genoeg promotie zijn, maar ook optredens en wat niet al. Dat zijn allemaal factoren waar rekening mee gehouden moet worden.

In Finland zijn de eerste twee singles van 10.000 Ways en Forevermore/Face In The Mirror toch hoog in de hitlijsten gekomen?

Dat is waar. Maar toch, single-succes blijkt niet altijd een goede prognose te zijn voor de uiteindelijke albumverkoop. Bovendien geld dit alleen voor Finland. Mensen buiten het land kunnen de singles alleen kopen via de site van Nuclear Blast.

In Finland zijn er veel metalbands die op de nummer 1 positie komen te staan, dus ik denk dat het dit keer er ook wel inzit voor Thunderstone, toch?

Op die manier, haha. Het is nu zeker een 'nu of nooit'-situatie.

Het is nu dus jouw taak om Thunderstone in Nederland te laten doorbreken?

Haha, dat is mijn part-time baan. Jammer genoeg zit de rest van de band in Finland, dus doe ik op het moment nog niet zulke goede zaken. Het is zonde dat het alweer een poosje geleden is dat we in Nederland hebben opgetreden. De laatste keer was ergens in een kleine zaal en dat optreden was slecht ge-adverteerd. Daarom waren er niet zoveel mensen komen opdagen. Ik heb er nu extra veel zin om hier weer te komen optreden, zeker nu ik hier wat meer mensen ken. Ik kan nu helaas nog geen informatie geven over een eventuele tour, want die is er nog niet. Nu richten we ons voorlopig op de promotie in Finland en de optredens daar. Ik hoop dat we ergens in de herfst op tour kunnen, maar dat laten we tegen die tijd natuurlijk wel weten.

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Zoeken
    19 april:
  • A Neverending John's Dream - Coming Back To Paradise
  • Alicate - Heaven Tonight
  • Antagonyze - Interpretations Of The Unknown Wilderness
  • Atræ Bilis - Aumicide
  • Dool - The Shape Of Fluidity
  • Haust - Negative Music
  • Loch Vostok - Opus Ferox II - Mark Of The Beast
  • My Dying Bride - A Mortal Binding
  • Mære - ...And the Universe Keeps Silent
  • Nuclear Tomb - Labyrinthian Terror
  • Quantum - Down The Mountainside
  • Seeyouspacecowboy - Coupe De Grâce
  • Tomorrow's Rain - Ovdan
  • Uragh - Maelstrom
  • 22 april:
  • Coffin Curse - The Continuous Nothing
  • Obscurial - Heretic
Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.