Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete song van Hatebreed?

A Call For Blood
As Diehard As They Come
Defeatist
Destroy Everything
Doomsayer
Empty Promises
Everyone Bleeds Now
Honor Never Dies
I Will Be Heard
In Ashes They Shall Reap
Instinctive (Slaughterlust)
Last Breath
Live For This
Looking Down The Barrel Of Today
Perseverance
Proven
Serve Your Masters
Seven Enemies
Smash Your Enemies
Tear It Down
This Is Now
To The Threshold
Weight Of The False Self
When The Blade Drops
een andere Hatebreed-kraker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    29 maart:
  • Braces, Serve en Torn From Oblivion
  • Phil Campbell and The Bastard Sons en Lucifer Star Machine
  • Syberia, Omega Sun, An Evening with Knives, Scorched Oak en Dunes
  • 30 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Cult-Art Tattoofest
  • Dance With Dragons en Arluna
  • Dynamo Metalfest Band Battle
  • Hammok
  • Heilland festival
  • Interstellar Solar Fest II
  • Pierce The Veil, Dayseeker en Holding Absence
  • Red Rum en Mourning Wood
  • Seein Red, Ancestral Sin, Abusive Forms en Days of Desolation
  • Terneuzen On Fire V
  • Vengeance, Diggeth en Junkyard Dogs
  • Vloek Van Twenthe III
  • 31 maart:
  • Cult-Art Tattoofest
  • Festerfest
  • Ggu:ll, Onthou en Ter Ziele
  • 1 april:
  • Bleeding Gods, Tribal Spirits en Black Silence
  • Terror, Nasty en Dying Wish
  • 2 april:
  • Terror, Nasty, Redemption Denied en Force
  • 3 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
  • 4 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
  • Thy Catafalque en The Answer Lies In The Black Void
  • Vandenberg
    29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
Kalender
Vandaag jarig:
  • Attila Csihar (Mayhem) - 53
  • Chris Kalandras (Fear Of God) - 52
  • Christiaan Crouwers (Another Messiah) - 44
  • Erhan Karaca (Heretic Soul) - 37
  • Fabio Marin (Internal Suffering) - 46
  • Finn Zierler (Beyond Twilight) - 52
  • Jimmy Work† - 100
  • Patrick Johansson (Stormwind) - 48
  • Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36
Interview

Hortus Animae
Met Martyr Lucifer
Door Patrick T.
Geplaatst in mei 2003
Het sterke nieuwe album van de Italiaanse band Hortus Animae, getiteld Waltzing Mephisto, kwam deze maand uit. Aangezien dit al hun tweede album is werd het tijd om zanger Martyr Lucifer wat vragen te stellen.
Hail Martyr Lucifer! Jullie album, "Waltzing Mephisto", kwam als een behoorlijke verassing voor me. Ik heb het dan ook met een score van 85/100 beloond. Hoe hebben de andere zines op jullie indrukwekkende opus gereageerd?

Hell-o! Ik bedank je voor de beloning! Wel, het album is net uitgekomen, ongeveer een week geleden, en we vermoeden allemaal dat de meeste reacties in de volgende maand gaan komen. Een bandsite is onder constructie (www.hortusanimae.com), en ik denk dat we daar de grootste feedback van de fans kunnen verwachten. We hebben overigens al enkele recensies van "Waltzing Mephisto" gelezen, en die waren allemaal positief!

"Waltzing Mephisto" is jullie tweede album, het eerste zijnde een zelfgeproduceerde cd genaamd "The Melting Idols". Hoe klinkt dat album, in vergelijking met "Waltzing Mephisto"?

Waltzing Mephisto"The Melting Idols" is in het jaar 2000 opgenomen. Het was het eerste album waarmee we met de progressieve kant van onze muziek begonnen te experimenteren. Het titelnummer is een stuk van 15 minuten. Maar goed, het album bevat een hoop melodie en bruutheid, eigenschappen die we hebben verbeterd om het resultaat te krijgen dan je op "Waltzing Mephisto" hoort. Vóór de release van "The Melting Idols" hebben we een demo-tape opgenomen, met de naam "An Abode For Spirit and Flesh". Deze demo, die uitkwam in 1998, was een vrij gothic georiënteerd werkje met een flinke invloed van de Europese doom scene van die tijd. "Idols" en "Mephisto" dragen ook nog deze kenmerken, maar verweven met meer agressie en het resultaat van een groeiende passie voor progressieve muziek.

Jullie drummer GroM geniet wat bekendheid vanwege zijn affiliatie met Ancient. Kun je wat achtergrondinformatie vrijgeven over jouzelf, Shred Blast Hypnos (hilarische over the top nickname overigens) en Bless? Wat voor soort mannen zijn jullie, en hoe zien jullie muzikale achtergronden eruit?

Hehehe... Ik zal doorgeven aan Hyp dat je z'n naam amusant vindt! Enfin, we waren allemaal betrokken bij andere projecten (en af en toe zijn we dat nog steeds), die los stonden van Hortus Animae, maar meer voor de lol, omdat Hortus Animae onze hoofdband en meest serieuze project is. Onze creatieve energie is volledig gericht op deze band. Ik en Hypnos hebben in het verleden in een aantal thrash-death metal bands gespeeld, en Bless heeft z'n keyboardkunsten verleend aan zo'n beetje elk project van artistieke verlichting...

Ik las ergens een vaag verhaal dat GroM door Mikael Akerfeldt van Opeth aangespoord werd om zich bij Hortus Animae te voegen. Eerlijk gezegd lijkt me dat een beetje onwaarschijnlijk. De heren van Opeth hebben zich immers altijd erg negatief over het gebruik van keyboards uitgelaten (ze noemden het zelfs 'laf'), en jullie muziek, evenals die van Ancient, staat bol van de synths.

Dit is een vreemd verhaal, want GroM sloot zich bij de band aan nadat we als voorprogramma voor Ancient gespeeld hadden. Onze ex-drummer stond op het punt te vertrekken vanwege muzikale onenigheid, en de band zou op korte termijn een EP genaamd "A Lifetime Obscurity" opnemen (een EP die groeide en groeide, en uiteindelijk het "Waltzing Mephisto" album werd!). Ik vroeg GroM persoonlijk of hij bereid was om ons uit de brand te helpen, en aangezien hij onze muziek goed vond, was hij hier wel in geinteresseerd. Inmiddels is hij een volledig lid van de band!
Het verhaal van Mike van Opeth is dat Bless, onze toetsenist, hem enkele van onze opnames stuurde, en Mike vervolgens reageerde door hem te vertellen dat hij het "kwaliteits black metal" vond. Dat is alles. Hebben de jongens van Opeth dat echt gezegd over keyboards? Hmmm, ik weet het niet.

Ik heb begrepen dat jullie een grote hoeveelheid aabiedingen hebben gekregen van verscheidene labels. Volgens mij hebben jullie de juiste keuze gemaakt met Black Lotus, want dit label heeft een reputatie van toewijding aan het promoten van hun bands. Vanwege de hoge kwaliteit van hun releases is het label dan ook één van mijn favorieten. Kun je me wat vertellen over de relatie die jullie hebben met Black Lotus? Hoe heeft het label Hortus Animae behandeld?

We zijn zeer tevreden over het werk dat Black Lotus voor ons doet. De jongens van het label lijken onze band meer dan voldoende te steunen. We hebben bij ze getekend voor twee albums, de volgende zal volgend jaar worden opgenomen. Ik denk en geloof dat het huidige niveau van steun zich zal voortzetten.

Wie schrijft het grootste deel van de muziek? Hoe pak je het construeren van een ingewikkeld nummer als "A Lifetime Obscurity" doorgaans aan?

Er is geen regel voor het ontwikkelen van onze nummers, elke track is op een unieke manier ontstaan. Soms combineren we dingen waar we allemaal apart aan gewerkt hebben en kijken we of ze samen gaan, en soms beginnen we met een gitaar riff of een melodie van Hypnos, een bepaald keyboardstukje van Bless, een drum of bass groove, een concept gecreëerd door mij of GroM. Dan zetten we het proces voort door middel van jam sessies, waarmee bekeken wordt hoe we de verschillende elementen op de beste manier samen kunnen smelten. Het is erg moeilijk om uit te leggen hoe een stuk als "A Lifetime Obscurity" ontstaan is. Het begon met iets wat ik en Hypnos bedachten, en vandaar uit is het nummer verder ontwikkeld.

Jullie muziek is vrij moeilijk te classificeren (wat een noodzakelijk kwaad is ten opzichte van het schrijven van een recensie). De kern ligt duidelijk bij de symfonische Black Metal, maar de muziek is veel te gevarieerd en beweegt zich in te veel richtingen om 'gewone' symfonische Black Metal te worden genoemd. Folk-achtige melodieën, Doom stukken, elementen uit de Gothic, en zelfs progressieve passages... Wat zijn volgens jou de belangrijkste bouwstenen van de muziek van Hortus Animae?

Het is moeilijk om daar een antwoord op te geven. We componeren nooit een nummer met in het achterhoofd een idee van 'hier moet die stijl komen, en daar die stijl'. Zoals ik eerder al aangaf beschouwen we onze muziek als vrij progressief georiënteerd (gezien wat voor muziek we nu spelen), inderdaad gebouwd vanaf een fundament van extreme metal. Onze muziek heeft connecties met heavy, dark, gothic, doom, thrash, death en symfonische black metal.

Iets dat me zeer aanspreekt wat betreft jullie muziek, is de sterke dynamiek. Jullie transformeren bijvoorbeeld, op zeer abrupte manier, de muziek van een traag, atmosferisch stuk naar een sonische aanval van denderende black metal, compleet met beestachtige blastbeats en jouw sterke screams. Dit soort dynamische contrasten hebben een sterke aantrekkingskracht op me. Ben je het met me eens dat dit type contrast één van de meest karakteristieke aspecten van Hortus Animae is? Waar komt jullie voorkeur voor deze vorm van extremiteit vandaan?

Jazeker, dit soort stukken zijn onderdeel van onze muziek, en ze vormen zonder meer een handelsmerk. Het beste voorbeeld is het middenstuk van "Souls of the Cold Wind", waarin we van een snel, verwoestend stuk ineens naar een trage, melodieuze piano passage gaan. Daaruit blijkt onze liefde voor contrasten, met name in muziek, maar ook op lyrisch gebied. We houden ervan om met onze nummers veranderingen in stemming te uiten. Muziek is gevoel en gevoelens fluctueren, wat in de menselijke aard ligt. Van liefde naar haat naar boosheid, en soms allemaal tegelijk. Wij proberen een muzikaal beeld te schetsen van de gevoelens waaraan een ziel onderhevig is.

Ik denk dat je, als luisteraar, de verschillende stijlen meer waardeert als je ze in combinatie of duel met andere stijlen hoort. Als je bijvoorbeeld naar een rustgevend, langzaam stuk muziek luistert, wat plotseling op intrigerende wijze aan de kant geschoven wordt voor een agressieve blastpassage, waardeer je zowel de rustige muziek als de black metal uitbarsting meer dan als je naar een album luistert dat volstaat met ofwel rustige of zeer agressieve muziek. In het laatste geval raak je immers gewend aan de toon en opzet van de muziek. Hadden jullie dit gegeven in gedachten toen jullie de muziek voor "Waltzing Mephisto" schreven?

Ik denk dat we deze sound hebben omdat we allemaal erg ruimdenkende personen zijn, en we naar verschillende soorten muziek luisteren. Ik waardeer ongetwijfeld een band die eenzelfde aanpak als ons hanteert, maar persoonlijk ben ik een liefhebber van alle drie categorieën. Wat ik hiermee bedoel is: Ik houd van albums als "Nightwing" van Marduk of "Transilvanian Hunger" van Darkthrone, evenals albums als "Disintegration" van The Cure (een volledige absentie van agressie) of "Alternative 4" van Anathema, om maar wat te noemen. Maar inderdaad, een versmelting van deze stijlen is zeer cool.

De zuivere zang in "Springtime Deaths" vormt een welkome afwisseling. Ik zou graag zien dat dit op het volgende album wat meer wordt gebruikt. Bestaat de kans dat ik m'n zin krijg?

Misschien. We zijn momenteel aan het werk aan "Springtime Deaths Part II", maar we zien nog wel of we dit nummer op het volgende album zetten of op een EP. We zijn in ieder geval al met het schrijven van materiaal voor het volgende album begonnen, en het is zeker mogelijk dat we zuivere vocalen gaan gebruiken voor de nieuwe nummers. Ik heb aan het opnemen van de zuivere vocalen die je al gehoord hebt veel plezier gehad.

De Freezing Moon/Tubular Bells medley is verassend amusant. Ik herkende het derde stuk echter niet, misschien dat je me hierover van wat achtergrondinformatie kunt voorzien. Hoe kwamen jullie ertoe een medley te doen van drie schijnbaar totaal incompatibele werken? Heb je al van de heren van Mayhem vernomen wat ze van deze zeer creatieve, originele interpretatie van één van hun beste nummers vinden?

"Terzo Incontro" is een onderdeel van het conceptalbum "YS" van de Italiaanse progressieve rock band Il Balletto Di Bronzo, uit 1972. We speelden "Freezing Moon" vaak in de vroege dagen van de band, en het opnemen van een persoonlijke versie zat er eigenlijk altijd al aan te komen. Vanwege onze passie voor Il Balletto Di Bronzo besloten we een medley te doen, wat in onze ogen wel zou werken, aangezien beide stukken vrij duister zijn. Het idee om "Tubular Bells" erbij te betrekken kwam van GroM, terwijl hij naar de studio reed. We probeerden het eens, het klonk goed en nu staat het dus op het album. Wat betreft Mayhem: hehehe nee, we hebben geen reactie van hun gekregen. Het is onze persoonlijke interpretatie van het fantastische nummer!

Ik ken eerlijk gezegd niet zoveel Italiaanse extreme Metal bands. Karnak, Aborym, Void of Silence, Novembers Doom... Vanuit mijn perspectief zijn er een hoop gothic rock en power metal bands actief in jouw land. Hoe steekt de scene daar werkelijk in elkaar, en welke Italiaanse (extreme) band raad je me aan?

Er zijn hier zoveel bands in zoveel verschillende genres. Degene die extreme metal spelen en mij persoonlijk erg aanspreken zijn onder andere Novembre, Handful of Hate, Aborym en Void of Silence. In 1997 bracht de band Crown of Autumn het album "The Treasures Arcane" uit. Volgens mij zijn ze uit elkaar gegaan, want ik heb niets meer over ze gehoord sinds de release van dat album, wat zeer jammer is, aangezien het een zeer sterk album was vol met dynamische medieval-geörienteerde heavy/black metal!

Wat is jouw oordeel over de huidige wereldwijde metal scene?

Er zijn bands die met de dag hun populariteit zien toenemen. Meer en meer kids gaan naar het zware spul luisteren, wat natuurlijk een positieve ontwikkeling is, omdat het de extreme metal scene doet groeien. Het enige nadeel is dat mainstream heavy bands zich soms mee laten slepen door trends, maar dat is waarschijnlijk niet hun schuld... soms, misschien...

Het is traditioneel dat ik iemand die ik interview vraag welke albums hij de laatste tijd veel geluisterd heeft.

Oke, hier is mijn recente top tien: Katatonia "Viva Emptiness", Opeth "Damnation", Darkthrone "Hate Them", King Crimson "The Power to Believe", Enslaved "Below the Lights", My Dying Bride "The Dreadful Hours", Solefald "In Harmonia Universali", The Gathering "Souvenirs", The Cure "Staring at the Sea", Cradle of Filth "Damnation and a Day".

Staan er ook concerten of zelfs een tour op het programma voor Hortus Animae?

We zijn van plan een aantal live shows the spelen om ons album te promoten. We verlangen er echt naar om live te spelen en te demonstreren waartoe we op de planken tot staat zijn.

Tot slot een saaie vraag die ik desondanks moet stellen: Wil je nog iets toevoegen aan dit interview?

Eigenlijk niets meer dan een flinke "Bedankt" voor je interesse en steun. Ik hoop dat "Waltzing Mephisto" bij het publiek in de smaak valt, en dat we jullie zo snel mogelijk bij onze optredens zien! Hailz!

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.