Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

20-01-2019

Interview: Amaranthe
Met Elize Ryd
Door Jeffrey
Geplaatst in januari 2019

Op 31 januari staat Amaranthe in Doornroosje te Nijmegen. Aldaar start de headlinertour ter promotie van het nieuwe album Helix. Onlangs stond de Zweedse formatie in een uitverkochte Effenaar te Eindhoven, als support-act van Powerwolf. Na afloop van die show spraken we met zangeres Elize Ryd over de veranderingen binnen de songwriting, over de toevoeging van zanger Nils Molin, de boodschap in de teksten, gezond blijven en haar soloproject.

Amaranthe

Hoe was het op het podium?

Prima. Ik hou van de warme en ‘zachte’ sfeer. Het is hier niet zo hard en stijf. We hebben in veel grote zalen gespeeld tijdens deze tour, zoals in München, maar het is daar hard en scherp. Effenaar lijkt meer op een theater met een zachte vloer. Hier is het kleiner en intiemer, zodat je iedereen kunt zien. Als de mensen zo dicht op je staan, ben je sneller verlegen, maar na een paar songs raak je er wel gewend aan. Je ziet steeds meer bekenden, maar op een groter podium is het makkelijker.

Je hebt slechts een beperkte ruimte deze tour omdat er al spullen op het podium staan voor de hoofdact. Is dat niet lastig voor de eigen show?

Ja, het is elke avond hetzelfde. De stage set-up van Powerwolf staat er al zodat er tijd bespaard wordt. We zijn zelf heel actief en willen graag rondrennen.

Op Graspop hadden jullie die ruimte wel.

Dat was ideaal. We moeten natuurlijk wel eerst zo’n grote hoeveelheid fans zien op te bouwen voordat we kunnen touren langs de grotere podia. We zijn tijdens de huidige tour een support-act en de meeste zalen waarin we nu staan, zijn al groter dan waar we voorheen in speelden. We spelen nu in zalen voor vier- tot zesduizend mensen. In een ervan pasten er zelfs 7.300. We zijn heel tevreden met hoe het nu gaat.

En vanwege de gevarieerde package krijg je er wellicht nieuwe fans bij.

Daar hopen we wel op. Er zijn vast mensen die niet voor ons komen, maar tof vinden wat ze horen. Hopelijk komen ze dan naar onze headlineshows en ervaren ze “the real thing”.

Die headlineshows komen eraan. Op 31 januari staan jullie in Doornroosje in Nijmegen. Vandaag speelden jullie een mix van hits en drie nieuwe nummers: GG6, Helix en 365.

Ja, gisteren speelden we ook nog Dream van Helix. Dat hebben we de eerste zes of zeven shows gedaan, maar daar is het titelnummer nu voor in de plaats gekomen.

Waarom is de setlist veranderd?

Omdat we ons realiseerden dat Helix de leadsingle van het album is en het vreemd zou zijn om dat nummer dan niet live te spelen. Tijdens de headlineshows gaan we beide songs spelen.

Dream is samen met Unified één van mijn favorieten.

Unified komt vast ook op de setlist te staan en zal dan wellicht Endlessly, dat op het vorige album staat, vervangen.

Unified is het enige nummer dat op het laatste moment in de studio geschreven is.

Ja, de rest was al klaar toen we daarheen gingen. We moesten nog een nummer kiezen. We hadden vier opties. We wilden graag een nummer op het album hebben voor Nils. Het is een mooie afsluiter en het sluit mooi aan op het volgende album, waarop hij meer te horen zal zijn. We denken altijd vooruit. Er is nu een mooie balans omdat hij er nog maar net bij is.

Amaranthe - Elize Ryd

Zijn stem past er goed bij.

Ja, ik ben er ook heel blij mee en kan niet wachten op het schrijven van een nieuw album. Het was voor ons als songwriters wel even wennen om opeens voor iemand anders de zanglijnen te moeten schrijven. Unified is dus speciaal voor Nils geschreven en ik ben blij dat we nu weten dat het schrijven van nummers voor zijn stem heel makkelijk en op een natuurlijke manier gaat.

Heeft hij zelf ook bijgedragen aan de zanglijnen?

Nee, op dit moment schrijven Olof (Mörck) en ik de zanglijnen, ook voor Henrik. Dat doen we al sinds het eerste album. We leven beide in Gotenburg en hebben een dezelfde visie op muziek en welke boodschappen we willen uitdragen. Als ik niet deel had uitgemaakt van het songwritersteam, dan zat ik waarschijnlijk niet in de band, want dan had ik mezelf niet goed kunnen uitdragen binnen de muziek. Ik zal dus altijd blijven schrijven voor anderen en mijzelf. Het is een van de redenen waarom ik Amaranthe zo leuk vindt. Het is erg leuk om nummers te schrijven, zeker omdat je voor een drietal vocalisten schrijft, maar ook voor de andere muzikanten. We zijn aan deze manier gewend geraakt en hebben besloten om het ook voor Helix zo te laten.

En voor de toekomstige albums?

We kunnen uiteraard Nils de ruimte geven om wat bij te dragen, maar hij heeft een andere manier van songs schrijven dan wij. We wilden op dit album nog niet te veel andere dingen toevoegen. Als je een andere songwriter binnenhaalt, kun je daarmee de vibe veranderen. Bovendien heeft Nils het nog heel druk met Dynazty en willen we die tijd niet afpakken. Het zou te veel zijn om van hem te verlangen om twee maanden lang samen met ons in Gotenburg te zijn om een nieuw album te schrijven. Nils zal de komende tijd steeds meer in de band passen en groeien.

Jullie hebben dit keer ongeveer twee tot drie maanden tot je beschikking gehad om de opnamen te doen. Nils heeft anderhalve week gekregen. Dat is vrij kort.

Om eerlijk te zijn, was het te kort. Ik heb de leiding helaas niet gehad, maar ik ga me volgende keer beslist hard maken voor meer tijd voor het zanggedeelte.

Ten tijde van Maximalism was de tijd ook al zo beperkt.

Klopt, we hadden ongeveer even veel tijd als nu. Het heeft waarschijnlijk met geld te maken. Daardoor moet alles in een zo beperkt mogelijke tijdspanne. De vocalen zijn echter heel belangrijk voor ons, dus als we daar wat meer tijd voor kunnen krijgen in de toekomst, zou dat heel fijn zijn.

Je bent ook betrokken geraakt bij het mixen.

In de demofase bepalen we al hoe hard alles in de mix moet komen te staan. Dat hebben we al vanaf het eerste album zo gedaan, dus wat dat betreft is er niet veel veranderd. Mijn naam is nooit in de credits vermeld. Dat is pas recentelijk gebeurd.

Je wilt graag veel zelf doen, maar krijgt ook veel hulp van Jacob Hansen. Wat voegt hij toe aan het geheel?

We zijn gewend geraakt aan het werken met hem. Hij begrijpt wat voor sound we willen. We worden wat nerveus van het idee om naast het wisselen van de bandbezetting ook nog eens van producer te wisselen. We wilden het risico om heel anders te klinken niet nemen. Het voelt comfortabel om met Jacob te werken. Het zou uiteraard leuk zijn om eens met iemand anders te gaan samenwerken, want ik weet dat er veel getalenteerde producers zijn, maar het gras is niet altijd groener aan de andere kant en we kunnen het ons niet veroorloven om iets voor de lol te proberen op dat gebied. We zijn voorzichtig in het maken van keuzes. Jacob zorgt voor een relaxte werkomgeving en hij luistert goed naar ons. We werken prettig samen, dus het was een vanzelfsprekende keuze.

Ik zou graag wat meer tijd krijgen voor de vocalen en meer betrokken worden in welke takes we kiezen. Ook Nils zou graag meer betrokken worden. Ik neem mijn eigen partijen thuis op en mix ze thuis, zodat je controle hebt over je eigen kunst. Olof schrijft zijn eigen partijen en neemt ze zelf op. Jacob doet heel goed werk, maar als we een groter budget krijgen, hoop ik dat we meer controle krijgen over het proces.

Vergeleken met Maximalism is Helix een stuk rauwer. Dat lijkt me een bewuste keuze.

Dat klopt. Het grote verschil met vorige keer is dat ik ditmaal altijd in de studio was als anderen wat aan het opnemen waren. Dat was voorheen niet het geval. Ik heb nu dus meer invloed kunnen uitoefenen op de mix, die nu organische is. Ik heb altijd al de baspartijen van Johan (Andreassen) willen horen. Hij brengt een unieke stijl die je in mijn beleving moet kunnen horen op het album. Ik wilde ook dat de drums van Morten (Løwe Sørensen) luider in de mix staan.

De ritmesectie staat dit keer inderdaad prominenter in de mix.

Mooi, want ik wil dat iedereen hoorbaar is. Niet dat er partijen zijn weggemoffeld. Toen ik jong was, wilde ik graag drummer worden. Het is mijn favoriete instrument, dus dat wil ik graag horen. Het helpt dat ook Jacob en anderen in de studio diezelfde mening hebben, want dan brengen we meer gewicht in de schaal bij het maken van beslissingen die ten gunste komen van het prominenter in de mix staan van de drumpartijen. Bij de laatste mix van Maximalism was ik er helaas niet bij, dus kon ik niet bijdragen aan die beslissing. Je moet je eigen kennis niet onderschatten, dus het is belangrijk dat de echte artiest erbij is. Laten we dus op deze voet doorgaan.

Wat was de visie voor Helix? Ik hoor oude elementen terugkomen, maar ook nieuwe experimenten.

Amaranthe - Helix Ja, dat was juist het interessante. Toen ik begin twintig was, had ik een andere muzieksmaak dan nu. Wat toen modern was, wilden we graag binnen onze muziek integreren. Olof en ik houden van veel verschillende stijlen, dus we kunnen van alles schrijven. De tijden veranderen en dus veranderde onze stijl mee met de tijd. We brengen steeds elementen binnen onze muziek die op dat moment modern zijn. We hebben het vorige album Maximalism genoemd omdat we op dat album de grens hebben bereikt van wat we konden brengen binnen onze visie van modern zijn. Op dit album wilden we graag deels terug naar onze roots. We zijn wel ouder geworden, maar zijn niet vergeten hoe we tien jaar geleden nummers schreven. Voor ons was het echter inspirerender om verschillende dingen te proberen in het verleden. “We already maximed ourselves”, dus laten we nu van elk album het beste pakken.

Henrik (Englund Wilhelmsson), die voor de extreme vocalen zorgt, is wat meer te horen en laat zich ook nadrukkelijker op het podium zien.

Hij doet het goed. Het is het derde album met hem samen. Hij kreeg meer vertrouwen en groeide binnen de band. Ik heb nooit gezegd dat ik graag meer dan de anderen wil zingen. Ik vind het tof om partijen voor hem te schrijven. Omdat hij nu al een tijd lang in de band zit, is het begrijpelijk dat hij meer ruimte krijgt. Hij is geen nieuw bandlid meer en dat zelfde geldt op termijn voor Nils.

Sommigen waren bang dat de extreme vocalen tot de verleden tijd gingen behoren, want op Maximalism zijn ze niet veel aanwezig en krijg jij juist extra ruimte.

We schreven destijds niet op dezelfde manier zoals we nu doen. Er was destijds daardoor minder ruimte voor de extreme vocalen. We wisten destijds al dat Jake E. niet meer van de partij zou zijn, maar we wisten nog niet wie het zou worden. We moesten dus wat meer op mij focussen, zodat ik de nummers kon dragen. Het is moeilijk om muziek te schrijven als je niet weet voor wie je schrijft. Uiteraard had Henrik meer partijen kunnen zingen op Maximalism, maar de nummers vroegen er niet om. Het is wat het is en er is geen strijd binnen de band, dus ook de fans zouden zich daar niet druk over moeten maken. Luister en geniet. Het gaat om de songwriting en het is geen liefdadigheid voor zangers, haha.

Op het podium zei je voorafgaand aan 365: “We’re on a mission.” Welke boodschap willen jullie uitdragen?

Daar gaat het nummer over. De missie is om te blijven geloven in jezelf, om je doelen en dromen na te streven. Er is altijd wat nieuws om te ontdekken en andere doelen te bereiken. Op ieder punt in je leven zou je die boost moeten voelen.

Is het iets dat ook in verschillende songs terugkomt op Helix?

Ja, het gaat veelvuldig over het vechten tegen je eigen demonen en kracht vinden. Heb vertrouwen in jezelf. Je bent vrij, dus durf jezelf te zijn. Luister niet naar mensen die je haten omdat je anders bent (in GC 6). Je moet altijd uniek durven zijn. Dat is wat we ondersteunen.

Op 23 oktober deed je een speciale, akoestische albumreleaseshow. Hoe was dat?

Het was geweldig. Het was in Berlijn in The Venue. De organisatie van Metal Hammer regelde alles en nodigde fans uit om de akoestische set bij te wonen. Ik vind het fijn om akoestisch te spelen, want dat maakt het zingen een stuk makkelijker. Ik heb niet de hele tijd het harde geluid van de band in mijn hoofd. Ik zou het gaaf vinden om een akoestisch album op te nemen of een deel van de reguliere set live te spelen, zoals Nightwish dat doet.

Ook Serenity doet dat bijvoorbeeld. Het zou goed bij jullie passen om halverwege de set een paar nummers akoestisch te spelen.

Ja, het zorgt voor afwisseling in de sfeer. Ik zou het aanmoedigen als we dat gaan doen. Het is alleen wachten op de dag dat we een set van ongeveer twee uur mogen spelen. Het zou erg gaaf zijn om de nummers in hun meest pure vorm te spelen, bijvoorbeeld That Song. Het gaat dan echt om het nummer zelf en niet om de mix, waarop sommigen te gefocust zijn. Voor ons is het nummer en de boodschap die deze uitdraagt altijd het belangrijkst. Als er een blues- of jazzband covers van onze songs willen spelen, graag, want ze zijn geschreven op een typisch Zweedse manier, waardoor je bijna elk type instrument in de sound kunt integreren. Max Martin, Abba en Roxette zijn goede voorbeelden van die typisch Zweedse manier van songs schrijven. Je kunt die manier in verschillende nummers toepassen. Het is makkelijk en het werkt, zelfs bij death metal.

Ik was vorige week op het Brainstorm-festival in Apeldoorn, waar sommige bands in een theater speelden en andere versies van hun nummers lieten horen.

Ik zou dat heel graag willen, maar ik zou het ook heel gaaf vinden om met een orkest samen te spelen, zoals Within Temptation dat gedaan heeft. Ik hou van orkestrale en klassieke muziek, dus dat is een grote droom. Maar dat behoort nu nog niet tot de mogelijkheden wat geld betreft. Iedere muzikant moet betaald worden.

Maar jullie hebben de stijgende lijn te pakken.

Ja, het gaat goed en dat zorgt er ook voor dat we dingen willen blijven ontdekken. We zijn nog niet klaar en hebben onze dromen, zoals Dream ook vertaalt.

Toch heeft dat succes ook wel gevolgen. Zo eindig je een tour op 29 januari en start je twee dagen later met de volgende. Is dat niet wat te veel van het goede gezien het feit dat je vorig jaar lang ziek bent geweest, of wil je het momentum vasthouden?

Dat is hoe de meeste bands en de muziekindustrie te werk gaan. Iedereen probeert het momentum niet te verliezen. Vorig jaar was verschrikkelijk. Ik was drie maanden lang ziek. Ik kon geen rust nemen, dus ik kon ook niet herstellen en weer gezond worden. We zijn van management veranderd.

Jullie hebben Angela Gossow, (ex-zangeres van Arch Enemy) onder de arm genomen. Zij kent de gevaren vanuit haar eigen ervaring.

Precies. Ze weet wat een artiest nodig heeft en wat een lichaam aan kan. We zijn niet alleen een product, maar ook mensen. Ze zal ons niet veroordelen als iemand ziek wordt en de tour even stil komt te liggen.

Het is vaak de druk van buitenaf die je voelt.

Ja, vanuit de muziekindustrie en de fans in mindere mate. Je moet je eigen gezondheid nooit op de tweede plaats laten komen. Ik bleef maar doorgaan vorig jaar en ik was mezelf niet meer. Ik hou niet van klagen, want ik weet dat ieder persoon hard werkt en dat er dingen gebeuren die zwaar voor je zijn. We mogen blij zijn met het feit dat we muziek kunnen maken. Als je ouder wordt, realiseer je je dat je het voor jezelf doet, niet om een ander te pleasen. Ik moet me aan mezelf toewijden en aan niemand anders. Toen ik nog werkte, was het makkelijker om voor mezelf te zorgen. Maar met al dat touren, is het lastiger om gezond te blijven eten, een goede douche te vinden. Ik ben echter een vechter. Mijn vader is soldaat, dus ik heb iets van hem. Ik zal doorzetten tenzij ik echt te ziek ben om op te treden of dat een schema te onmenselijk is om uit te voeren. Daar ligt voor mij toch echt wel de grens.

Hoe ben je bij haar terecht gekomen?

We bevinden ons nu in de gelukkige omstandigheid dat we iemand als haar kunnen contracteren. Het wordt een stuk professioneler. Voor de meeste bands is dit niet haalbaar en dat is ook de moeilijke positie waarin vele zich begeven. Je moet eerst door de shit en dat is ook de reden waarom er zoveel bands zijn met verhalen over de eerste jaren. Je moet jezelf opwerken en eerst met mensen werken die je niet begrijpen. Het is een “fucked-up business”.

Amaranthe

Jullie maken nogal wat kilometers. Beschikken jullie over een goede bus en goed eten?

Ja, we hebben een prima bus en het eten is fantastisch tijdens deze tour. Hier is het goed geregeld, zoals in Duitsland in Nederland, maar in Spanje is het vrijwel onmogelijk om goed voedsel te vinden. Tijdens onze etenstijd hebben ze daar siësta. In Engeland hebben ze geen catering en heb ik wat bij de Subway gehaald en daar werd ik ziek van. In Frankrijk hebben ze ook geen catering, dus daar kwam het neer op stokbrood eten, maar die bevatten niet genoeg vitaminen. In de Verenigde Staten hebben ze vooral fast food, waarvan je makkelijk veel in kilo’s aankomt. Ik probeer veel water te drinken en ik heb wat vitamines bij me.

Buiten Amaranthe om is er niet veel tijd, maar je schrijft nummers voor andere mensen.

Ik heb een contract met Warner Shuffle. Dat heb ik nu zeven jaar. Ik heb nummers geschreven voor Eurovisie. Daar gaat dus veel van mijn vrije tijd in zitten. Het is een bewuste keuze, want ik vind het leuk om nummers te schrijven en ik wilde wel eens wat anders doen dat voor mijn band of mezelf schrijven.

Tijdens ons vorige interview hadden we het over je soloproject. Wanneer kunnen we daar wat van verwachten?

Ik praat er al over sinds mijn vijftiende. Het heeft veel te maken met dat ik het goed wil doen, want het betekent veel voor me om mijn eigen nummers uit te brengen. Ik moet echter de juiste mensen vinden om mee samen te werken. Ik wil het niet op de computer afraffelen, maar ik wil echte instrumenten erbij hebben. Mijn nummers zijn heel persoonlijk. Het is altijd makkelijker om mijn boodschappen in teksten te verwerken van nummers die voor andere artiesten bestemd zijn, want dan hoef ik geen verantwoordelijkheid te dragen, haha.

Wat houdt je tegen?

Ik ben niet bang, maar verlegen om mijn innerlijk te laten zien. Ik ben altijd bang geweest om veroordeeld te worden. Nu ik ouder ben, ben ik niet meer zo bang. Ik heb me gerealiseerd dat mensen waarderen wat ik doe. Ik heb recentelijk een kerstnummer in het Zweeds geschreven en dat is uitgebracht in Finland. Dat is een zeer persoonlijk nummer, want het gaat over mijn broer die is overleden. Kerst is voor mij iets anders, want hij is rond die tijd overleden. Mensen die de tekst begrijpen, vinden het een mooi nummer. Als je er niet naar zoekt, is het relatief moeilijk te vinden.

Ik heb veel materiaal geschreven, maar heb zo geredeneerd dat als ik eerst met veel andere mensen samen speel, dat ik er dan aan gewend raak. Hopelijk kan ik uiteindelijk iets laten horen wat goed geproduceerd is. Ik heb daar natuurlijk ook een goede deal voor nodig. Ik stel hoge eisen. Ik wil het beste en dat is niet makkelijk om te krijgen. Het is belangrijk om het niet te lang uit te stellen en te stoppen met in je eigen materiaal te geloven. Je moet ervoor werken en dat is ook een van de redenen dat ik er momenteel hard voor werk. Ik vind het ook leuk om er hard voor te werken. Zelfs als je een succesvolle carrière hebt, is er nog veel om te wensen en om aan jezelf te werken, om dingen te bereiken. Dream had een van de nummers kunnen zijn die ik voor mezelf had geschreven. Het is loyaal om het voor de band te houden en niet te stelen voor eigen gewin. Als ik meer tijd zou hebben, zou ik het plezierig vinden om de studio in te gaan en me te concentreren op het schrijven van nummers voor mezelf. Als anderen me aanmoedigen, geeft me dat meer moed om er echt wat mee te gaan doen.

Meer:

[ Terug naar de Interviews ]